Pokrok v léčbě cukrovky: Vědci mají lék, který obnoví produkci inzulinu do 48 hodin

Nový vědecký objev nabízí naději na léčbu cukrovky pomocí regenerovaných buněk, které produkují inzulin a napodobují přirozené funkce slinivky. Studie byla publikovaná v časopise Signal Transduction and Targeted Therapy.

Cukrovka je metabolickým onemocněním, které vzniká, když slinivka břišní nedokáže produkovat dostatek inzulinu. Inzulin je hormon, který reguluje hladinu cukru (glukózy) v krvi. Lidé s cukrovkou musí užívat umělý inzulin ve formě tablet nebo si jej aplikovat injekcí.

Regenerace buněk

Pokrok v léčbě cukrovky byl učiněn tím, že byly vyvinuty progenitorové buňky. „Ty dávají vzniknout tkáním lemujícím vývody slinivky – tak, aby napodobovaly funkci β-buněk, které jsou obvykle neúčinné nebo chybí u lidí s diabetem 1. typu,“ říká Sam El-Osta, epigenetik z Baker Heart and Diabetes Institute.

Vědci pod vedením týmu z Baker Heart and Diabetes Institute v Austrálii zkoumali tedy nové využití léků již schválených FDA (Úřad pro kontrolu potravin a léčiv – USA), které se zaměřují na enzym EZH2 v lidské tkáni. Obvykle tento enzym řídí vývoj buněk a poskytuje důležitou biologickou kontrolu růstu.

„Byly použity dva inhibitory s malou molekulou nazvané GSK126 a Tazemetostat – již schválené pro použití při léčbě rakoviny – k odstranění některých brzd způsobených EZH2, což umožnilo progenitorovým duktálním buňkám vyvinout funkce podobné funkcím β-buněk,“ uvedl epigenetik Sam El-Osta ve studii.

„Zacílení na EZH2 je zásadní pro regenerační potenciál β-buněk,“ doplňuje Sam El-Osta. „Přeprogramované pankreatické duktální buňky vykazují produkci a sekreci inzulinu v reakci na fyziologickou výzvu glukózy ex vivo.“

Předchozí výzkum podle genetiků naznačoval, že buňky, které dávají vzniknout výstelce kanálků, což také pomáhají zvládat kyselost žaludku, by mohly být ve správném prostředí přeměněny na něco jako β-buňky.

Tento inovativní přístup se zaměřuje na autoimunitní destrukci β-buněk u diabetu 1. typu, kde řízení inzulinu a glukózy závisí na pravidelné aplikace injekcí. Nejdůležitější je, že regenerované buňky prokázaly schopnost vnímat glukózu a upravovat produkci inzulinu.

Obnova produkce inzulinu do 48 hodin

Testy provedené týmem ukázaly stejnou reakci ve vzorcích tkání odebraných dvěma jedincům s diabetem 1. typu ve věku 7 a 61 let a jednomu ve věku 56 let bez diabetu, což naznačuje, že může fungovat napříč generacemi. Dalším pozitivním znamením je, že do 48 hodin od stimulace se obnovila pravidelná produkce inzulinu.

„Na celém světě trpí cukrovkou asi 422 milionů lidí,“ uvádí WHO. Takže tento a podobné metody léčby by jim mohly výrazně usnadnit život. Přestože klinické studie ještě nebyly provedeny, tento výzkum představuje potenciální způsob, jak obnovit tělesné funkce narušené cukrovkou.

„Tento regenerační přístup považujeme za důležitý pokrok ke klinickému vývoji,“ říká Sam El-Osta, epigenetik z Baker Heart and Diabetes Institute.

Autor: Petr Vaněček – NašeTéma. Zdroj: Nature, WHO.