Chorvaté se bouří proti vysokým cenám potravin. V pátek se rozhodli bojkotovat obchody a ty tak zejí prázdnotou. Protest se projevil i na Google Maps, kde je vidět menší provoz u obchodních center.
Zatímco my Češi se s drahotou pereme po svém, v Chorvatsku se rozhodli vzít věci do vlastních rukou. A rázně! V pátek se totiž Chorvatskem prohnala vlna bojkotu obchodů, která by se dala nazvat doslova „nákupní stávkou“. Parkoviště u supermarketů zejí prázdnotou a i uvnitř je nezvykle prázdno.
U Hrvatskoj je za danas najavljen bojkot trgovina, trgovačkih lanaca i benzinskih crpki zbog rasta cijena, temeljem iza koje stoji Europski centar izvrsnosti potrošača, a podržavaju je društva za zaštitu potrošača, sindikati, političke stranke, pa i sam ministar gospodarstva. pic.twitter.com/SQtEARnqOB
— HINA (@Agencija_HINA) January 24, 2025
„Lidé už prostě mají dost,“ řekl by asi klasik. A Chorvaté evidentně taky. Důvodem jejich nespokojenosti je raketový růst cen potravin. Všechno to začalo u telecího masa, jehož cena se za poslední tři měsíce vyšplhala o závratných 45 procent. To ale zdaleka není všechno.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Chorvatský číšník radí, jak se má host chovat k obsluze v kavárně
„Nejde jen o telecí,“ vysvětluje pro chorvatskou televizi HRT Josip Kelemen ze spotřebitelské platformy Halo, inspektora. „Lidé si začali všímat, že ceny letí nahoru u všeho. Srovnávají a dokazují si, o kolik se co zdražilo.“
A čísla mluví sama za vše. Jen za poslední měsíc chleba podražil o 26 centů (cca 7 korun) a další pečivo dokonce o 33 centů (cca 8 korun). Podle chorvatského portálu Poslovni dnevnik rostou ceny v Chorvatsku rychleji než je evropský průměr. Analytik Nenad Bakič spočítal, že celková cena potravin od konce roku 2020 do konce roku 2024 vzrostla průměrně o 45 procent.
„Drtivá většina občanů má průměrné nebo podprůměrné příjmy, které už nedokáží držet krok s enormním nárůstem cen,“ dodává Kelemen. A tak se Chorvaté rozhodli jednat.
A že to myslí vážně, dokazuje i fakt, že se bojkot projevil i na Google Maps. Ve 14 hodin zaznamenaly mapy menší provoz než obvykle ve všech obchodních centrech a výrazně menší kolony na okolních, jinak neustále ucpaných silnicích.
Zda tato „nákupní stávka“ přinese kýžené ovoce a donutí obchodníky přehodnotit ceny, ukáže až čas. Jedno je ale jisté – Chorvaté ukázali, že se nenechají jen tak „oškubat“.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Chorvatsko: Okradli nás o 90 eur, stěžuje si turistka na restauraci ve Splitu