Chorvaté jsou známí svou leností, která je často připisována i dalším balkánským národům. V chorvatských kavárnách lze často vidět, že číšníci mají času spoustu. Nikdy nikam nespěchají a než se k hostům dostane šálek kávy, promyslí si pár tahů u šachů, dopíší SMS či flirtují se studentkou. Tento laxní přístup k obsluze hostů ilustroval chorvatský číšník ve videu, kde poskytuje rady, jak by se měli hosté chovat k obsluze.
Chorvaté jsou známí nejen svou leností, ale také výbornou kávou, na kterou jsou právem hrdí. Než se pustí do jakékoli činnosti, obvykle si nejprve v klidu vychutnají šálek oblíbené kávy v místní kavárně.
Při návštěvě chorvatské kavárny můžete očekávat, že číšník nepřijde okamžitě. S tím je potřeba počítat. Je to součást jejich povahového rysu. Tento charakteristický rys je zvláště typický v přímořských oblastech, kde je životní styl chorvatů bez spěchu. Takzvaný styl „lážo plážo“.
Když se vydáte v ranních hodinách, například na procházku Splitem, v době, kdy v Česku jsou již skoro všichni v zaměstnání, uvidíte doslova přeplněné terasy kaváren. Jsou to Chorvaté, kteří jsou na cestě do práce. Žádný spěch, nic neuteče. Laxní přístup k práci je přímo úměrný tamnímu teplu.
Právě teď, před zahájením letní sezóny, se číšník jedné z kaváren ve Splitu snaží ve videu poradit, jak se v kavárně správně chovat.
Tipy splitského číšníka, jak se chovat k obsluze
„Přestaňte dělat tyto věci a získáte respekt číšníků. Neupozorňujte na sebe louskáním prstů. Nemávejte na ně, neboť nejste na trajektu. Nepískejte na ně, nejsou to psi. Nevolejte na ně „halo, hej“ – nejsme na pastvinách,“ radí číšník Mauricio ze Splitu ve svém poučném videu na TikToku.
Podle Mauricia na číšníky nemá host vyvíjet nátlak. „Když ho uvidíte pracovat samotného, dejte mu čas. Určitě za vámi přijde,“ pokračuje číšník v přednášce tamní etikety.
Když ráno přijde host do kavárny, první věc, kterou podle Mauricia řekne, je: „Kde jsou noviny?“ Podle Mauricia je to špatný přístup. „Číšník je člověk, který si zaslouží, aby byl pozdraven. Dobré dopoledne, dobré ráno,“ doporučuje mladý Mauricio.
„Když se budete chovat slušně, všichni číšníci vás budou obsluhovat jako krále,“ dodal splistký číšník.
@mauriciocs12 #foryoupage #viral #fyp ♬ original sound – MAURICIO CS📷☕
Reakce na video číšníka se objevily rychle. Lidé s jeho názory nesouhlasí. „Vaším úkolem je sloužit, ne vzdělávat své hosty,“ napsala Marija Petkovićová.
„Přestaňte koukat do mobilů a flirtovat se středoškolačkami. Věnujte se svým hostům a sledujte, jestli něco nepotřebují, aby na vás nepískali jako na psa. A mám jeden dotaz: Jak zavolat číšníka, který k našemu stolu nepřijde do dvaceti minut? Máme mu poslat SMS?“ napsal Jura Jurić.
„Předloni na Visu jsem si chtěl v hotelu objednat sendvič. Číšník nepřišel. Šel jsem do baru a viděl jsem, že číšníci v kuchyni hrají šachy s kuchaři,“ uvedl pod číšníkovo video Marko Petrić.
Na druhou stranu by neuškodilo, kdyby číšník Mauricio přidal i pár tipů pro číšníky, co by neměli dělat, když chtějí dostat dobré spropitné. „Přivítejte hosta, když přinášíte hostovi k vedlejšímu stolu kávu. Neignorujte hosta, když vidíte, že se právě posadil. Dejte mu alespoň znamení, že jste ho zaregistrovali a že přijdete. Nechoďte za hostem s výrazem v obličeje, že právě nestíháte,“ dodal Ante Dupont.
Autor: Petr Ševčík.