Vědci objevili zajímavou souvislost mezi stravou těhotné matky a vzhledem dítěte

Rčení „jste to, co jíte“ neplatí jen pro druh jídla, které konzumujeme po celý život. Nová studie publikovaná v časopise Nature Communications přináší zjištění, že strava těhotné matky ovlivňuje dítě již před narozením.

REKLAMA

Nová studie publikovaná v časopise Nature Communications zdůrazňuje, že strava matky během těhotenství může výrazně ovlivnit tvarování rysů obličeje dítěte. Takže staré rčení, že matky, které jedí jahody, mají krásné děti, není až tak pravdivé.

Autoři studie vysvětlují, jak je komplexní tanec mezi genovou expresí a množstvím bílkovin zkonzumovaných matkou významným faktorem při formování rysů obličeje dítěte.

Vědci shromáždili a přepsali geny zodpovědné za formování lidské tváře a identifikovali proteinové komplexy zvané mTORC1, o kterých předpokládali, že by mohly doladit rysy obličeje.

Aby vědci zjistili, zda proteinový komplex (mTORC1) skutečně ovlivňuje rysy obličeje, vzali geneticky modifikované myši, aby mohli sledovat aktivitu zmíněného proteinového komplexu, a krmili je různými dietami.

Zjistili, že strava s vysokým obsahem bílkovin ovlivňuje aktivitu mTORC1, což vede k výraznějším rysům obličeje dítěte. Na druhou stranu, nízkoproteinová dieta vedla k méně výrazným rysům obličeje.

Jak autoři studie vysvětlili, příjem bílkovin je spojen s jemnými, ale jasnými změnami kraniofaciálního tvaru embrya.

Vědci však upozorňují, že těhotné ženy by měly mít především vyvážený jídelníček a případné změny v tomto jídelníčku by měly být konzultovány s lékařem. Protože, jak vědci dodávají, pro nějaké výraznější rysy obličeje dítěte se nevyplatí ohrozit jeho život.

Autor: Jan Votruba.

Diskuze Vstoupit do diskuze
REKLAMA
REKLAMA

AKTUÁLNÍ ZPRÁVY

Ukrajinci udeřili na dvě ruské rafinerie přes tisíc kilometrů od fronty

Ukrajinská armáda v noci na pátek zasáhla dronovým útokem dvě velké rafinerie v ruském Tatarstánu. Generální štáb...

Elektrokola Crussis: Česká cesta k aktivnímu životnímu stylu

Popularita elektrokol v posledních letech výrazně roste a mezi značkami, které si získaly důvěru českých zákazníků, patří...

Babiši a Šebestyáne, obraťte kapsy. Kalkulačka Pirátů u vás našla 14...

KOMENTÁŘ | Piráti spočítali, kde by stát mohl najít 14 miliard korun na podporu bydlení. Poukazují přitom...

Nové ukrajinské rakety Flamingo udeřily hluboko v Rusku. Hoří továrna i...

Ukrajinské rakety dlouhého doletu FP-5 Flamingo zasáhly v noci na středu obranný závod Progress v Čeboksarech v...

Dámské espadrilky zažívají velký návrat – jak vybrat obuv, která dokonale...

Slunečné dny si přímo žádají obuv, která tvým nohám dopřeje maximální svobodu, vzdušnost a šarm. Pokud hledáš...

Chorvatsko letos nezlevnilo. Po dvou letech ale konečně přestalo zdražovat

Trvalo dvě sezony, než si někteří chorvatští pronajímatelé uvědomili, že prudké zdražování začalo odrazovat turisty. Letos se...

Vypadá jako víla, ale v ringu drtí soupeřky. O 14leté Isabelle...

Dva tituly mistryně světa už ve čtrnácti letech. Mladá thaiboxerka Isabella Čechová z Třebíče zaujala režisérku Evu...

Ruský dron zasáhl areál skladu vyhořelého jaderného paliva u Černobylu

Podle ukrajinských úřadů zasáhl v noci na neděli ruský dron areál Centrálního skladu vyhořelého jaderného paliva v...
REKLAMA

VÝBĚR ČLÁNKŮ

REKLAMA