Americký startup Radia vyvíjí letoun Windrunner, který se má stát největším nákladním letounem světa. Stroj dokáže přepravit až čtyři stíhačky nebo šest vojenských vrtulníků, čímž by zásadně změnil možnosti americké armády při přepravě těžké techniky.
Americký startup Radia staví letadlo, které má šanci stát se největším nákladním letounem světa. Stroj s názvem Windrunner by mohl v jediném letu přepravit čtyři stíhačky nebo šest těžkých vojenských vrtulníků. Pokud projekt uspěje, zásadně změní možnosti letecké přepravy americké armády.
Obr s křídly přes celé fotbalové hřiště
Windrunner se staví v americkém Coloradu a svými rozměry překoná i legendární ukrajinský Antonov An-225 Mrija, který byl zničen v roce 2022.
- Rozpětí křídel: přibližně 80 metrů
- Délka letadla: asi 108 metrů
- Nákladový prostor: až 105 metrů na délku, 10 metrů na šířku a téměř 9 metrů na výšku
Původně byl projekt určen pro přepravu obřích lopatek větrných turbín. Nyní startup Radia upravuje konstrukci tak, aby vyhovovala potřebám americké armády.
Dvanáctkrát více prostoru než Globemaster
Podle údajů společnosti Radia nabídne Windrunner dvanáctkrát větší objem nákladu než současný těžký transportní letoun Pentagonu Boeing C-17 Globemaster III.
Kapacita pro hmotnost nákladu bude mírně nižší než u C-17 (72 700 kg oproti 77 500 kg, pozn. red.). Výhodou je však obrovský vnitřní prostor, který umožní přepravu letounů F-16 či F-35C, případně šesti vrtulníků Chinook bez nutnosti demontáže rotorů. To je zásadní úspora času i nákladů.
Kratší vzletová dráha jako výhoda
Windrunner by měl mít dolet přibližně 1 930 km, což je méně než 4 340 km u C-17. Startup však sází na jiné přednosti: letoun je navržen tak, aby dokázal vzlétnout a přistát na nezpevněných drahách dlouhých pouhých 1 828 metrů. Většina těžkých vojenských transportních letadel potřebuje alespoň 2 430 metrů.
Díky tomu bude možné nasazení i v odlehlých oblastech, kde je infrastruktura omezená.
Realita nejdříve za 5 let
Společnost Radia zatím představila pouze 3D vizualizace letounu. Pentagon prostřednictvím Velitelství dopravy USA projekt hodnotí a zkoumá jeho proveditelnost.
Generální ředitel Radia Mark Lundstrom uvedl, že první provozní let by mohl proběhnout do roku 2030. Firma přitom využívá již existující letecké komponenty, což má urychlit vývoj. Program obranného využití vede Kenneth Bibb, bývalý generálmajor amerického letectva.
Podle analytické společnosti PitchBook startup dosud získal přibližně 120 milionů eur na financování projektu.
Pokud se projekt podaří dotáhnout do konce, americká armáda získá nástroj pro rychlejší a efektivnější přepravu těžké techniky.
Windrunner by se stal klíčovým prvkem při přesunech jednotek i techniky na velké vzdálenosti a zároveň by symbolicky převzal pomyslné žezlo po An-225 Mrija.
Zdroj: Radia.com
NAŠE TÉMA DOPORUČUJE: Estonsko příště ruské stroje sestřelí, tvrdí poslanec Marko Mikhelson