V Chorvatsku se lidé masivně bouří proti vysokým cenám, které v zemi panují. V pátek proto odstartoval generální bojkot všech nákupních center, obchodů, čerpacích stanic, restaurací a kaváren. Lidé tak chtějí dát najevo svůj nesouhlas kvůli drahotě. Ceny potravin a dalších produktů v posledních třech letech zdražily o více než třetinu a u některých základních produktů dokonce téměř dvojnásobně.
Ve čtvrtek začal v Chorvatsku avizovaný týdenní bojkot obchodních řetězců Lidl, Eurospin a DM Drogerie a také tří produktů – nápojů Coca Coly a dalších sycených nápojů, balené vody a drogistických výrobků, to vše na výzvu iniciativy Halo, inspektore.
Dnes odstartoval generální bojkot. Iniciativa, která bojkoty organizuje, vyzvala spotřebitele, aby v pátek nikde nic nekupovali. Chorvatská média píši, že parkoviště u obchodů a nákupních center zejí prázdnotou a lidé se tak masivně do generálního bojkotu zapojili.
„Jednodenní bojkot. Všeho. DNES NIC NEKUPUJEME. Ani fyzicky, ani online. Nic neplatíme,“ napsali iniciativa Halo, inspektore na sociální síti Facebook.
Již v minulém týdnu došlo k bojkotu obchodů, který byl úspěšný. „Tak si to dnes zopakujeme,“ stojí v oznámení iniciativy.
Páteční stávka tak má paralyzovat ekonomiku země. Prázdné obchody, prázdné čerpací stanice a restaurace – takový je scénář, který organizátoři naplánovali.
Halo, inspektore! Kdo stojí za bojkotem?
Tato iniciativa není dílem politické strany, ale spontánní reakcí obyčejných lidí na neutuchající zdražování. Kromě bojkotu požadují snížení DPH na základní zboží a zmrazení cen. Jejich cílem je upozornit na neúnosné ceny potravin, pohonných hmot a služeb, které nejvíce dopadají na ty s nízkými příjmy.
Tři fáze, jedna myšlenka: Bojkot v praxi
Iniciativa rozfázovala bojkot do tří dnů. Od čtvrtka 30. ledna 2025 se lidé soustředí na bojkot obchodních řetězců Lidl, Eurospin a DM Drogerie Markt a nákupu výrobků Coca Coly. „Páteční generální bojkot má pak zasáhnout všechny sféry ekonomiky,“ píše například chorvatský portál SATA24.
Hudba jako zbraň: Astronomické ceny
Skladatel a podnikatel složil píseň „Astronomické ceny“ na podporu bojkotu. Tato píseň má vyjádřit solidaritu s nespokojenými spotřebiteli a podnítit je k aktivní účasti na protestu.
Chorvatské ceny pod lupou: Srovnání s Německem
Ceny v Chorvatsku raketově rostou a pro české turisty se tato dříve levná země stává luxusem. Srovnání s Německem odhaluje alarmující rozdíly. Některé produkty jsou v Chorvatsku dražší až o 200 procent. Inflace a stagnace mezd tento problém ještě prohlubují.
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Reakce politiků a obchodníků: Strach a nejistota
Vláda i obchodníci sledují situaci s obavami. Obchodníci se bojí reakce veřejnosti a politici se snaží zachovat neutrální postoj. Někteří obviňují z růstu cen vnější faktory, jako je inflace a válka na Ukrajině. Jiní se snaží nalákat zákazníky na slevy a akce.
Bojkot v číslech: Hrozba pro ekonomiku
Očekává se, že se do bojkotu zapojí velká část populace. To by mohlo způsobit denní ztráty v řádu stovek milionů eur a vést k poklesu HDP. V dlouhodobém horizontu by však bojkot mohl vést ke zlepšení povědomí spotřebitelů o cenách a k větší zodpovědnosti obchodníků.
Čeští turisté a chorvatské ceny
Vysoké ceny by mohly odradit i české turisty. Mnozí z nich zvažují alternativní destinace, jako je Řecko, Bulharsko, Itálie a Albánie. Tyto země nabízejí srovnatelné přírodní krásy a turistické atrakce za nižší ceny.
Dopad bojkotu na cestovní ruch je zatím nejasný. Chorvatské turistické sdružení nepředpokládá výrazný negativní dopad, ale zároveň připouští, že nárůst cen je realitou. Poukazují na možnost volby a na to, že se nejedná o celoplošné zvýšení cen.
Bojkot jako zrcadlo chorvatské společnosti
Bojkot v Chorvatsku je projevem hluboké nespokojenosti s ekonomickou situací v zemi. Je to signál pro vládu a obchodníky, že je nutné s rostoucími cenami něco dělat. Úspěšnost bojkotu je sice nejistá, ale už teď je jasné, že se jedná o významný moment v chorvatské společnosti.