Sociální síť X, dříve Twitter, čelí úbytku uživatelů a odlivu reklamních partnerů. Hlavním důvodem je podpora Donalda Trumpa, kterého majitel sociální sítě X Elon Musk podpořil při prezidenstkých volbách.
Odhaduje se, že ve Spojených státech amerických bylo den po prezidentských volbách deaktivováno asi 115 tisíc X účtů. Celebrity a prominentní značky opouštějí síť s odkazem na rostoucí obavy z nekontrolovaného šíření dezinformací, konspiračních teorií a nenávistných projevů a také z toho, co vidí jako Muskovu roli při návratu Trumpa k moci, píše Guardian.
Blíží se konec sítě X?
Uživatelé X tvrdí, že je sociální síť plná robotů a stranických reklam s každodenním obtěžováním uživatelů. Takové praktiky prý vyvrcholily, když byl Donald Trump s Muskovou podporou znovu zvolen prezidentem.
Podle evropského zákona o digitálních službách jsou sociální sítě povinny transparentně a důsledně informovat o počtu aktivních uživatelů.
Podle zpráv, které předložila síť X jako smluvní strana tohoto zákona, bylo na konci července tohoto roku 67 milionů registrovaných uživatelů a dalších 39 milionů hostů, což je celkem 106 milionů uživatelů v Evropské unii.
Loni v dubnu měla síť X 611 milionů registrovaných globálních uživatelů, což v září letošního roku kleslo na 588 milionů.
Pokles počtu uživatelů je největší v Americe a Spojeném království a průzkum společnosti pro výzkum trhu YouGov z loňského srpna ukázal, že 42 procent denních X uživatelů má na síť negativní názor, píše Forbes.
S poklesem počtu uživatelů klesají i výdělky. Podle informací sítě X byly v roce 2021 – před změnou vlastnictví – příjmy přes 5 miliard dolarů, ačkoli společnost čelila čisté ztrátě 221 milionů dolarů. Do roku 2023 vykázala společnost X roční tržby ve výši 3,4 miliardy dolarů, což je o 23 procent méně než v předchozím roce.
Reklama byla hlavním zdrojem příjmů společnosti X již od jejího založení. Jen v roce 2021 Twitter vydělal 4,5 miliardy dolarů z reklamy, což je podle odhadů o 2 miliardy více než v roce 2023, kdy příjmy z reklamy činily jen 2,5 miliardy dolarů.
Velké značky jako Coca-Cola, Apple, Microsoft, Airbnb a Disney odstranily placené reklamy ze sítě X poté, co Elon Musk, jak říkají, podpořil antisemitský příspěvek, a další společnosti, které se stáhly, tak učinily kvůli obavám z nenávistných projevů a nacistického obsahu na X, včetně Evropské komise, Comcast, IBM a Světové banky.
Hodnota platformy klesla o více než 75 procent ve srovnání s dobou, kdy ji Musk před dvěma lety koupil.
Ve zprávě fondu Fidelity’s Blue Chip Growth Fund ze září je uvedeno, že jeho investice do Muskova nákupu Twitteru v říjnu 2022 měla hodnotu téměř 20 milionů dolarů a do konce srpna 2024 klesla na 4,2 milionu dolarů. To bylo o 24 procent méně než v předchozím měsíci a odráží to 79procentní pokles hodnoty od doby, kdy Musk platformu koupil.
Zpráva Fidelity odhaduje celkovou hodnotu X na 9,4 miliardy dolarů, což je méně než čtvrtina ze 44 miliard dolarů, které Musk za platformu zaplatil v říjnu 2022.
Analytici odhadují, že Muskovo chování přispělo k poklesu hodnoty platformy.
Ze všeho těžila platforma Bluesky, jejíž počet uživatelů vzrostl o 500 tisíc. Další platformou, která slouží jako alternativa, je Threads, spuštěná v červenci 2023 jako alternativní síť sociálních médií pro uživatele nespokojené s X.
Evropští novináři a X
Odchod z X oznámily The Guardian a Evropská federace novinářů (EFJ). Největší organizace novinářů v Evropě, která zastupuje 295 tisíc novinářů ze 44 zemí, oznámila stažení z platformy 20. ledna příštího roku.
EFJ uvedla, že se „již nemůže eticky podílet na sociální síti, kterou její vlastník přeměnil ve stroj dezinformací a propagandy“.
Spolu s The Guardian a EFJ platformu X opouštějí i evropské mediální domy jako Dagens Nyheter, La Vanguardie, Ouest-France a Sud-Ouest.