Studie: Jak se z mužů za volantem Tesly stávají hulváti silnic a hrdinové ekologie

Vědci zjistili, že řidiči Tesly mají neobyčejnou schopnost proměnit se z civilizovaných jedinců v dravé hulváty silnic. Studie, která detailně mapuje chování mužů za volantem Tesly, přináší důležité poznatky o kontroverzních řidičích.

Reklama

Tesla je značka, která se snaží svými vozidly změnit automobilový průmysl. Její elektrická vozidla a funkce autopilota jsou symbolem technologického pokroku a ekologické zodpovědnosti. Ale jak se tato značka promítá do mužské identity a chování řidičů? To je otázka, kterou si položili dva vědci z oblasti médií a komunikace, Dr. Anne-Mette Hermans a Matteo Vivi. Odborná studie vědců byla publikována na webu SageJournals pod názvem „Zero Emissions, Zero Compromises„.

Podle autorů studie Tesla nejenže nabízí atraktivní produkt, ale také vytváří novou formu mužnosti, kterou nazývají „hegemonní maskulinita“. Což je způsob, jakým muži využívají a zobrazují svou moc, status a privilegia vůči ostatním. Elektrické vozidlo Tesla mužům umožňuje být současně hrdinovou i hulvátem, který si užívá rychlost, luxus a adrenalin, ale také se prezentuje jako ekologicky a sociálně zodpovědný.

Tento paradox je možný díky tomu, jak Tesla řeší dva hlavní problémy, které by jinak mohly ohrozit tradiční sebepojetí mužských řidičů.

Prvním je přechod na elektromobilitu, který znamená příchod nezastavitelného konce spalovacích motorů poháněných fosilními palivy. Tento krok je kulturně vnímán jako ženský, protože je spojen s ochranou životního prostředí a snižováním emisí.

Druhým krokem je používání autopilota v silničním provozu, který striktně znamená ztrátu kontroly nad řízením vozidla. Tento krok je vnímán jako demaskulinizační, protože z řidiče dělá pasažéra, který se spoléhá na autonomní technologii.

Jak Tesla tyto problémy obchází a přesvědčí muže, aby auta nejen kupovali, ale také je předváděli například na sociálních sítích? Částečně tím, že se opře do scénáře, který již dávno nastínil Dr. Markus Giesler, který popsal Teslu jako značku, která nabízí „trvalé hledání hrdinské mužnosti“. Tesla prodává své elektrické modely jako rychlé a luxusní symboly bohatství a nápadných výsad, které vyzývají řidiče, aby předvedli „demonstraci agresivity, riskování a bezohledných stylů řízení, které odrážejí ideály násilné a invazivní mužské síly“.

Zároveň Tesla přesvědčuje muže, že její technologie je nejen nutná, ale také zábavná a vzrušující. Koncept „nulových emisí“ je prezentován jako druh osvobození od viny z plýtvání energií – nového individualismu – i když zbytek životního stylu zanechává významnou uhlíkovou stopu. Environmentalismus, jak argumentuje studie, může být „výzbrojí“ pro muže, kteří budou jezdit jako hulváti ve svých elektro vozidlech a samolibě věří, že jde o akt ekologické štědrosti a zároveň „zabezpečují nerušenou reprodukci, třídou privilegované mužské hegemonie na cestě v době klimatických změn“.

Funkce autopilota je zase prezentována jako druh zábavy a výzvy, která umožňuje mužům experimentovat s technologií a projevit svou důvtipnost i odvahu. Muži se tak cítí jako průkopníci, prozíraví první uživatelé, a samozřejmě signalizující svůj materiální úspěch.

Příkladem toho je například podle autorů studie řidič Tesly v Bay Area, který opakovaně pozoroval jízdu na zadním sedadle se zapnutým autopilotem, což je v rozporu s limity systému, které vyžadují, aby řízení v případě selhání převzala osoba na sedadle řidiče. Tento řidič popsal svůj přestupek jako „magický zážitek“ a veřejně přísahal, že to udělá znovu, což je příkladem toho, jak Tesla posunula intimitu mezi řidičem a autem a vytvořila nový druh nebezpečného chování na silnici.

Excesy řidičů za volantem elektromobilů Tesla se neodehrávají jen na silnicích v zahraničí. Na českém internetu najdeme nepochopitelná videa na toto téma, která se mnohdy dostávají na hranici zákona o silničním provozu.

Příkladem může být populární youtuber Jindřich Husička, známý také jako Pan Plešatý, který hodnotí kvalitu hotelů. Během jízdy za volantem své Tesly natočil video, ve kterém komentuje video dalšího youtubera, který evidentně také natáčel za volantem svého vozidla. Nabízí se tak otázka, zda oba zmínění řidiči neporušili zákon o silničním provozu.

„Podle zákona o provozu na pozemních komunikacích řidič nesmí při jízdě vozidlem držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení. Zároveň je povinen se plně věnovat řízení vozidla a sledovat situaci v provozu na pozemních komunikacích,“ uvádí policejní mluvčí Plzeňského kraje na webu Policie ČR.

Podle výsledku provedené studie, není Tesla vozidlem, které by přispívalo k lepší a spravedlivější společnosti. Je to vozidlo, které využívá a posiluje hegemonní maskulinitu, tedy formu mužnosti, která je založena na dominanci, soutěživosti a agresivitě. Tesla jako vozidlo moderní doby je prezentováno jako progresivní, ale ve skutečnosti je konzervativní a reakcionářské. Snaží se zastřít skutečné problémy, které vyžadují spolupráci, solidaritu a empatii. Je to vlastně vozidlo, které je opakem toho, co je skutečně zelené a bezpečné.

„Studie důkladně, osvětluje a pod čarou poznamenává vysvětlení toho, jak jsou chlapi v Tesle jakýmsi plemenem hulvátů – nebo přesněji znovuobjevení toho, co to znamená být pirátem silnic. Je to všechno jen o zachování mužské moci a nadřazenosti a zároveň převzetí mantinelů klimatického hrdiny a průkopníka nové generace,“ dodávají autoři studie.

Zdroj: SageJournals, Pavel Němeček – NašeTéma

Diskuze Vstoupit do diskuze
Přidat na Seznam.cz
Reklama
Reklama
Reklama