Nová Škoda Enyaq už je nějaký ten pátek na světě. Ale než se tento elektromobil dostal na silnice, prošel dlouhou cestou vývoje, která začala v tajné modelárně Škoda Auto. Dnes se podíváme na fascinující proces vzniku vozu, od prvních skic až po finální model.
Škoda Auto nám poskytla unikátní možnost nahlédnout do svého „svatostánku“ – modelárny v Technickém vývoji, kde se rodí design a technologie budoucích vozů. Právě tady se zhmotňují sny designérů a inženýrů do prvních fyzických modelů. Pojďte s námi prozkoumat fascinující cestu, kterou nový vůz Škoda, včetně nejnovějšího modelu Enyaq, musí ujít.
Vše začíná v digitálním světě, kde konstruktéři a designéři vytvářejí první návrhy a proporce budoucího vozu. Tyto digitální data se následně převádějí do fyzické podoby v modelárně. Základem pro hliněný model je sofistikovaná konstrukce z oceli, překližky a polyuretanové pěny. Na ni designéři nanášejí epoxidovou pastu a s neuvěřitelnou precizností „vyřezávají“ tvary vozu.
Kromě hliněných modelů se v modelárně vytvářejí i tzv. „tvrdé“ modely z pevných materiálů. Ty slouží například k ergonomickým studiím interiéru. Vývojáři na nich testují dostupnost ovládacích prvků, prostor pro posádku a celkovou funkčnost vnitřního prostoru.
Modelárna je vybavena špičkovými technologiemi, včetně velkých frézovacích center pro obrábění modelů v měřítku 1:1 a 3D tiskáren pro výrobu detailních komponent. Díky nim vznikají například proporční modely z polyuretanové pěny, které slouží k posouzení celkových tvarů vozu.
V modelárně se nevěnují jen exteriéru a interiéru vozu. Vytvářejí se zde i modely pro testování v aerodynamickém tunelu. Tyto modely jsou vybaveny různými variantami dílů, které ovlivňují aerodynamiku, a konstruktéři musí zajistit jejich snadnou a rychlou výměnu během testování.
Vrcholem práce v modelárně jsou dva typy kontrolních modelů: FKM pro kontrolu povrchu a DKM pro kontrolu CAD dat. DKM je finálním modelem s extrémní přesností, kde každá spára a každý díl musí sedět s tolerancemi v řádech desetin milimetru. Na základě těchto modelů se pak vyrábí sériové komponenty a vozy.
Škoda Enyaq, jeden z nejnovějších modelů, prošel celým tímto fascinujícím procesem. V modelárně vznikl i jeho finální DKM model v nové metalické barvě Zelená Olivo, který je k nerozeznání od sériového vozu.
Přestože je modelárna plná nejmodernějších technologií, lidský faktor a řemeslná zručnost jsou zde stále klíčové. Na vzniku každého modelu se podílí tým 80 odborníků – programátorů, konstruktérů, obráběčů, modelářů a dalších. Jejich precizní práce a spolupráce je zárukou kvality a precizního zpracování.
Video: Tajná modelárna Škody Auto
Video: Škoda Auto
Modelárna Škoda Auto je místem, kde se snoubí inovace s tradicí. Je to svět, kde se rodí budoucnost automobilového průmyslu. Až se příště budete kochat designem nového vozu Škoda, vzpomeňte si na tajnou modelárnu a skupinu talentovaných lidí, kteří za jeho vznikem stojí.