REKLAMA

Jaro je tu, nastal čas naplánovat přezutí na letní pneumatiky

S jarem přichází čas přezout na letní pneumatiky. Kdy je ten správný okamžik, jaké gumy vybrat a jak o ně pečovat, aby vydržely co nejdéle? Odborník na pneumatiky Lukáš Šícha ze společnosti Business Lease radí, jak se vyhnout chybám při výměně, zda se vyplatí celoroční pneumatiky a co nabízejí moderní technologie.

REKLAMA

S příchodem jara řeší řidiči i firmy otázku výměny pneumatik. Kdy je ideální čas přezout na letní sadu? Stojí za to zvážit celoroční pneumatiky, nebo se vyplatí spoléhat na moderní technologie, jako jsou gumy s dojezdem po defektu? Lukáš Šícha, odborník na pneumatiky ze společnosti Business Lease, která se specializuje na operativní leasing, přináší praktické tipy – od správného načasování přezutí přes údržbu až po výběr nových pneumatik.

Optimální čas na výměnu

Přechod na letní pneumatiky je nejlepší naplánovat, když teploty stabilně překročí 7 °C. V Česku to většinou nastává koncem března nebo během dubna. Odborníci doporučují vyčkat spíše na duben, aby řidiče nepřekvapily jarní mrazíky.

„Přílišné otálení ale není ideální – zimní pneumatiky se při teplotách nad 10–12 °C rychleji opotřebovávají a ztrácejí své vlastnosti,“ radí Lukáš Šícha.

Nejčastější chyby při přezouvání

Po výměně pneumatik je dobré po týdnu zkontrolovat tlak, aby odpovídal doporučeným hodnotám pro konkrétní vůz. Častou chybou je ponechání starých ventilků, které mohou vlivem opotřebení propouštět vzduch – při každé výměně se vyplatí investovat do nových.

REKLAMA

„Pokud si kola měníte sami, nechte pneumatiky před nasazením vyvážit v pneuservisu. I drobná nevyváženost může způsobit vibrace a zkrátit životnost gum,“ doporučuje Šícha.

Jsou celoroční pneumatiky řešením?

Celoroční pneumatiky mohou být výhodné pro městské řidiče v Praze či Brně, kde sníh není velkým problémem a ušetří se za pravidelné přezouvání. Na delší trasy, dálnice nebo horské oblasti ale odborníci doporučují klasické sezónní gumy.

Celoroční pneumatiky nabízejí kompromis – v zimě mají slabší přilnavost než zimní sady a v létě neposkytují stejný komfort jako letní pneumatiky.

Co říká dezén a kdy měnit?

Zákon stanovuje minimální hloubku dezénu 1,6 mm u letních a 4 mm u zimních pneumatik. Realita je ale jiná – přilnavost letních gum na mokru klesá už při 2 mm a brzdná dráha se prodlužuje.

REKLAMA

„Kromě dezénu sledujte i celkový stav – sjeté hrany nebo poškození znamenají nutnost výměny, i když je dezén ještě v normě,“ doporučuje odborník.

Jízda, která šetří pneumatiky

Plynulý styl jízdy s jemnými rozjezdy, brzděním a průjezdy zatáčkami prodlužuje životnost pneumatik. Agresivní jízda naopak vede k nerovnoměrnému opotřebení, například při častých prudkých startech trpí běhoun.

Přední pneumatiky se obvykle sjíždějí rychleji, proto je lze každých 10 tisíc km prohodit se zadními, což zajistí rovnoměrnější opotřebení a lepší stabilitu.

Tlak pod kontrolou

Správný tlak je klíčový – podhuštěné pneumatiky zvyšují spotřebu paliva až o 5 % a rychleji se sjíždějí, zatímco přehuštěné zhoršují přilnavost a opotřebovávají střed běhounu. Pravidelná kontrola tlaku je tedy nutností.

Skladování pneumatik

Ideální skladování zajistí pneuservis, ale při domácí úschově dbejte na správné podmínky. Pneumatiky na discích skladujte zavěšené nebo naskládané, samostatné gumy postavené s občasným pootočením.

„Slunce, chemikálie nebo vlhkost mohou způsobit ztvrdnutí a popraskání,“ varuje Šícha.

Výběr nových pneumatik

Cena není jediným kritériem. Levnější pneumatiky mohou mít horší přilnavost a kratší životnost, ale dražší modely nabízejí tišší a pohodlnější jízdu, zejména na dálnicích. Kvalitní gumy s nižším valivým odporem navíc šetří palivo. Před koupí si prostudujte štítek s údaji o přilnavosti, hlučnosti a spotřebě.

Chytré pneumatiky

Moderní technologie mění pneumatiky na sofistikované prvky. Systémy TPMS sledují tlak, teplotu i opotřebení v reálném čase, což šetří firmám náklady na palivo a opravy. Prémiové značky nabízejí pneumatiky s dojezdem po defektu (RFT) nebo samoopravné gumy. „Vývoj směřuje k nepropíchnutelným pneumatikám s pevnou strukturou bez vzduchu,“ dodává Šícha ze společnosti Business Lease.

S jarem přichází čas nejen na přezutí, ale i na zvážení, jak pneumatiky vybírat a udržovat, aby sloužily co nejdéle a zároveň zajistily bezpečnou jízdu.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Škoda od prvních skic po sériový model, exkluzivní pohled do tajné modelárny

Diskuze Vstoupit do diskuze
REKLAMA
REKLAMA

NEJNOVĚJŠÍ ZPRÁVY

Pavel Novotný má jít do vězení. V odůvodnění padla slova o...

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný má jít na tři měsíce do vězení kvůli opakovaným přestupkům. Soud zmínil v...

Indie vs. Pákistán: Kdo má silnější armádu a větší jaderný arzenál?

Srovnáváme vojenské síly Indie a Pákistánu, jejich jaderné hlavice a rozpočty na obranu uprostřed napětí v Kašmíru....

Konkláve v 21. století: Vatikán se proměnil v nedobytnou pevnost

Vatikán se připravuje na jednu z nejdůležitějších událostí katolického světa – konkláve, které rozhodne o novém papeži....

Zoo Praha oživuje chov unikátních šnekožravých ještěrů

Do Zoo Praha se po letech vrací k životu chov dracén krokodýlovitých, fascinujících ještěrů, kteří si pochutnávají...

Indie zaútočila na Pákistán. Co zatím víme?

Vztahy mezi Indií a Pákistánem se výrazně vyhrotily poté, co indická armáda v úterý večer provedla raketový...

Filip Turek brojí proti politikům, nazývá je pokrytci a panáky. Sám...

Europoslanec Filip Turek se ostře vymezil vůči politické scéně, označil politiky za pokrytce a panáky. Redaktor Milan...

Janovská cyklóna ovlivní počasí i v Česku. Noční teploty klesnou k...

Janovská cyklóna přináší do Česka chladné počasí a přízemní mrazíky. Noční teploty klesnou až k -1 °C....

Karel Horváth z Extrémních proměn kývl na boxerský souboj v Red...

Ze 145 kilo na zápasníka v ringu. Karel Horváth, který si prošel extrémní životní proměnou, podepsal smlouvu...
REKLAMA

VÝBĚR ČLÁNKŮ

REKLAMA