REKLAMA

Jaro je tu, nastal čas naplánovat přezutí na letní pneumatiky

S jarem přichází čas přezout na letní pneumatiky. Kdy je ten správný okamžik, jaké gumy vybrat a jak o ně pečovat, aby vydržely co nejdéle? Odborník na pneumatiky Lukáš Šícha ze společnosti Business Lease radí, jak se vyhnout chybám při výměně, zda se vyplatí celoroční pneumatiky a co nabízejí moderní technologie.

REKLAMA

S příchodem jara řeší řidiči i firmy otázku výměny pneumatik. Kdy je ideální čas přezout na letní sadu? Stojí za to zvážit celoroční pneumatiky, nebo se vyplatí spoléhat na moderní technologie, jako jsou gumy s dojezdem po defektu? Lukáš Šícha, odborník na pneumatiky ze společnosti Business Lease, která se specializuje na operativní leasing, přináší praktické tipy – od správného načasování přezutí přes údržbu až po výběr nových pneumatik.

Optimální čas na výměnu

Přechod na letní pneumatiky je nejlepší naplánovat, když teploty stabilně překročí 7 °C. V Česku to většinou nastává koncem března nebo během dubna. Odborníci doporučují vyčkat spíše na duben, aby řidiče nepřekvapily jarní mrazíky.

„Přílišné otálení ale není ideální – zimní pneumatiky se při teplotách nad 10–12 °C rychleji opotřebovávají a ztrácejí své vlastnosti,“ radí Lukáš Šícha.

Nejčastější chyby při přezouvání

Po výměně pneumatik je dobré po týdnu zkontrolovat tlak, aby odpovídal doporučeným hodnotám pro konkrétní vůz. Častou chybou je ponechání starých ventilků, které mohou vlivem opotřebení propouštět vzduch – při každé výměně se vyplatí investovat do nových.

REKLAMA

„Pokud si kola měníte sami, nechte pneumatiky před nasazením vyvážit v pneuservisu. I drobná nevyváženost může způsobit vibrace a zkrátit životnost gum,“ doporučuje Šícha.

Jsou celoroční pneumatiky řešením?

Celoroční pneumatiky mohou být výhodné pro městské řidiče v Praze či Brně, kde sníh není velkým problémem a ušetří se za pravidelné přezouvání. Na delší trasy, dálnice nebo horské oblasti ale odborníci doporučují klasické sezónní gumy.

Celoroční pneumatiky nabízejí kompromis – v zimě mají slabší přilnavost než zimní sady a v létě neposkytují stejný komfort jako letní pneumatiky.

Co říká dezén a kdy měnit?

Zákon stanovuje minimální hloubku dezénu 1,6 mm u letních a 4 mm u zimních pneumatik. Realita je ale jiná – přilnavost letních gum na mokru klesá už při 2 mm a brzdná dráha se prodlužuje.

REKLAMA

„Kromě dezénu sledujte i celkový stav – sjeté hrany nebo poškození znamenají nutnost výměny, i když je dezén ještě v normě,“ doporučuje odborník.

Jízda, která šetří pneumatiky

Plynulý styl jízdy s jemnými rozjezdy, brzděním a průjezdy zatáčkami prodlužuje životnost pneumatik. Agresivní jízda naopak vede k nerovnoměrnému opotřebení, například při častých prudkých startech trpí běhoun.

Přední pneumatiky se obvykle sjíždějí rychleji, proto je lze každých 10 tisíc km prohodit se zadními, což zajistí rovnoměrnější opotřebení a lepší stabilitu.

Tlak pod kontrolou

Správný tlak je klíčový – podhuštěné pneumatiky zvyšují spotřebu paliva až o 5 % a rychleji se sjíždějí, zatímco přehuštěné zhoršují přilnavost a opotřebovávají střed běhounu. Pravidelná kontrola tlaku je tedy nutností.

Skladování pneumatik

Ideální skladování zajistí pneuservis, ale při domácí úschově dbejte na správné podmínky. Pneumatiky na discích skladujte zavěšené nebo naskládané, samostatné gumy postavené s občasným pootočením.

„Slunce, chemikálie nebo vlhkost mohou způsobit ztvrdnutí a popraskání,“ varuje Šícha.

Výběr nových pneumatik

Cena není jediným kritériem. Levnější pneumatiky mohou mít horší přilnavost a kratší životnost, ale dražší modely nabízejí tišší a pohodlnější jízdu, zejména na dálnicích. Kvalitní gumy s nižším valivým odporem navíc šetří palivo. Před koupí si prostudujte štítek s údaji o přilnavosti, hlučnosti a spotřebě.

Chytré pneumatiky

Moderní technologie mění pneumatiky na sofistikované prvky. Systémy TPMS sledují tlak, teplotu i opotřebení v reálném čase, což šetří firmám náklady na palivo a opravy. Prémiové značky nabízejí pneumatiky s dojezdem po defektu (RFT) nebo samoopravné gumy. „Vývoj směřuje k nepropíchnutelným pneumatikám s pevnou strukturou bez vzduchu,“ dodává Šícha ze společnosti Business Lease.

S jarem přichází čas nejen na přezutí, ale i na zvážení, jak pneumatiky vybírat a udržovat, aby sloužily co nejdéle a zároveň zajistily bezpečnou jízdu.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Škoda od prvních skic po sériový model, exkluzivní pohled do tajné modelárny

Diskuze Vstoupit do diskuze
REKLAMA
REKLAMA

NEJNOVĚJŠÍ ZPRÁVY

Jak přežít válku nebo jaderný útok? Francie rozešle domácnostem manuál přežití

Francouzská vláda chystá dvacetistránkový manuál přežití, který má občanům pomoci zvládnout krizové situace, jako je jaderný útok,...

Redakce italského deníku Il Foglio vsadila na obsah generovaný AI

Italský deník Il Foglio spustil unikátní experiment – měsíc bude vydávat zvláštní edici vytvořenou výhradně umělou inteligencí....

GLOSA: „Češi by potřebovali válku,“ hlásá Novotný z ODS. Je to...

Pavel Novotný, starosta Řeporyjí a enfant terrible ODS, se na síti X znovu rozjel: "Češi by potřebovali...

Zelenskyj si udržuje důvěru Ukrajinců: Většina ho chválí za vlastenectví a...

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj zůstává i po třech letech války pevně v sedle. Nový průzkum, který zrealizovala...

Místostarosta Prahy 8 Cibulka z ODS končí a vyzývá premiéra Fialu...

Martin Cibulka, dlouholetý člen ODS a místostarosta Prahy 8, podal rezignaci a ostře kritizuje vedení strany i...

ČNB varuje investory před finfluencery na internetu

Česká národní banka varuje před finančními influencery na internetu. Rady takzvaných finfluencerů mohou být zavádějící, neodborné, nebo...

Semafor: Trumpova administrativa zvažuje uznat Krym jako součást Ruska

Trumpova administrativa podle zdrojů zpravodajské platformy Semafor zvažuje uznání Krymu jako ruského území v rámci snahy o...

NASA: Dva američtí astronauti se po 9 měsících na ISS vrátí...

Dva američtí astronauti, Butch Wilmore a Suni Williams, se po devíti měsících strávených na Mezinárodní vesmírné stanici...
REKLAMA

VÝBĚR ČLÁNKŮ

REKLAMA