REKLAMA

Jaro je tu, nastal čas naplánovat přezutí na letní pneumatiky

S jarem přichází čas přezout na letní pneumatiky. Kdy je ten správný okamžik, jaké gumy vybrat a jak o ně pečovat, aby vydržely co nejdéle? Odborník na pneumatiky Lukáš Šícha ze společnosti Business Lease radí, jak se vyhnout chybám při výměně, zda se vyplatí celoroční pneumatiky a co nabízejí moderní technologie.

REKLAMA

S příchodem jara řeší řidiči i firmy otázku výměny pneumatik. Kdy je ideální čas přezout na letní sadu? Stojí za to zvážit celoroční pneumatiky, nebo se vyplatí spoléhat na moderní technologie, jako jsou gumy s dojezdem po defektu? Lukáš Šícha, odborník na pneumatiky ze společnosti Business Lease, která se specializuje na operativní leasing, přináší praktické tipy – od správného načasování přezutí přes údržbu až po výběr nových pneumatik.

Optimální čas na výměnu

Přechod na letní pneumatiky je nejlepší naplánovat, když teploty stabilně překročí 7 °C. V Česku to většinou nastává koncem března nebo během dubna. Odborníci doporučují vyčkat spíše na duben, aby řidiče nepřekvapily jarní mrazíky.

„Přílišné otálení ale není ideální – zimní pneumatiky se při teplotách nad 10–12 °C rychleji opotřebovávají a ztrácejí své vlastnosti,“ radí Lukáš Šícha.

Nejčastější chyby při přezouvání

Po výměně pneumatik je dobré po týdnu zkontrolovat tlak, aby odpovídal doporučeným hodnotám pro konkrétní vůz. Častou chybou je ponechání starých ventilků, které mohou vlivem opotřebení propouštět vzduch – při každé výměně se vyplatí investovat do nových.

REKLAMA

„Pokud si kola měníte sami, nechte pneumatiky před nasazením vyvážit v pneuservisu. I drobná nevyváženost může způsobit vibrace a zkrátit životnost gum,“ doporučuje Šícha.

Jsou celoroční pneumatiky řešením?

Celoroční pneumatiky mohou být výhodné pro městské řidiče v Praze či Brně, kde sníh není velkým problémem a ušetří se za pravidelné přezouvání. Na delší trasy, dálnice nebo horské oblasti ale odborníci doporučují klasické sezónní gumy.

Celoroční pneumatiky nabízejí kompromis – v zimě mají slabší přilnavost než zimní sady a v létě neposkytují stejný komfort jako letní pneumatiky.

Co říká dezén a kdy měnit?

Zákon stanovuje minimální hloubku dezénu 1,6 mm u letních a 4 mm u zimních pneumatik. Realita je ale jiná – přilnavost letních gum na mokru klesá už při 2 mm a brzdná dráha se prodlužuje.

REKLAMA

„Kromě dezénu sledujte i celkový stav – sjeté hrany nebo poškození znamenají nutnost výměny, i když je dezén ještě v normě,“ doporučuje odborník.

Jízda, která šetří pneumatiky

Plynulý styl jízdy s jemnými rozjezdy, brzděním a průjezdy zatáčkami prodlužuje životnost pneumatik. Agresivní jízda naopak vede k nerovnoměrnému opotřebení, například při častých prudkých startech trpí běhoun.

Přední pneumatiky se obvykle sjíždějí rychleji, proto je lze každých 10 tisíc km prohodit se zadními, což zajistí rovnoměrnější opotřebení a lepší stabilitu.

Tlak pod kontrolou

Správný tlak je klíčový – podhuštěné pneumatiky zvyšují spotřebu paliva až o 5 % a rychleji se sjíždějí, zatímco přehuštěné zhoršují přilnavost a opotřebovávají střed běhounu. Pravidelná kontrola tlaku je tedy nutností.

Skladování pneumatik

Ideální skladování zajistí pneuservis, ale při domácí úschově dbejte na správné podmínky. Pneumatiky na discích skladujte zavěšené nebo naskládané, samostatné gumy postavené s občasným pootočením.

„Slunce, chemikálie nebo vlhkost mohou způsobit ztvrdnutí a popraskání,“ varuje Šícha.

Výběr nových pneumatik

Cena není jediným kritériem. Levnější pneumatiky mohou mít horší přilnavost a kratší životnost, ale dražší modely nabízejí tišší a pohodlnější jízdu, zejména na dálnicích. Kvalitní gumy s nižším valivým odporem navíc šetří palivo. Před koupí si prostudujte štítek s údaji o přilnavosti, hlučnosti a spotřebě.

Chytré pneumatiky

Moderní technologie mění pneumatiky na sofistikované prvky. Systémy TPMS sledují tlak, teplotu i opotřebení v reálném čase, což šetří firmám náklady na palivo a opravy. Prémiové značky nabízejí pneumatiky s dojezdem po defektu (RFT) nebo samoopravné gumy. „Vývoj směřuje k nepropíchnutelným pneumatikám s pevnou strukturou bez vzduchu,“ dodává Šícha ze společnosti Business Lease.

S jarem přichází čas nejen na přezutí, ale i na zvážení, jak pneumatiky vybírat a udržovat, aby sloužily co nejdéle a zároveň zajistily bezpečnou jízdu.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Škoda od prvních skic po sériový model, exkluzivní pohled do tajné modelárny

Diskuze Vstoupit do diskuze
Přidat na Seznam.cz
REKLAMA
REKLAMA

NEJNOVĚJŠÍ ZPRÁVY

Bezohledná eskalace, EU ostře reaguje na ruský dron v Rumunsku

Ruský dron typu Geran pronikl 13. září do vzdušného prostoru Rumunska a zůstal v něm téměř hodinu....

Piráti nabírají na síle, do Sněmovny by prošli i Motoristé sobě

Volby do Sněmovny by s přehledem vyhrálo hnutí ANO, následované koalicí Spolu. Vyplývá to z nejnovějšího volebního...

V obchodech se objevila nebezpečná kosmetika značky Adidas

Hygienici a ministerstvo zdravotnictví varují před některými kosmetickými výrobky značky Adidas, které obsahují zakázanou toxickou látku lilial....

Likvidace azbestu a eternitu v Praze: jak probíhá a jaké jsou...

Střechy z eternitu a další materiály s obsahem azbestu byly kdysi běžnou součástí domů, dnes ale představují...

USA vyzývají G7 k uvalení vysokých cel na Čínu a Indii

USA chtějí, aby země skupiny G7 zavedly vysoká cla na Čínu a Indii kvůli jejich nákupům ruské...

Ukrajinské drony zasáhly ropný sklad Lukoilu ve Smolensku

Ukrajinské drony v noci na pátek zasáhly v Rusku ropný sklad společnosti Lukoil ve Smolenské oblasti, kde...

Policie pátrá po mladíkovi, který jel na spřáhle vagónu pražského metra

Policie pátrá po neznámém mladíkovi, který se v srpnu svezl na spřáhle soupravy pražského metra. Mladík ohrozil...

Lotyšsko uzavírá vzdušný prostor nad hranicí s Ruskem a Běloruskem

Lotyšsko od čtvrtka 11. září dočasně uzavírá vzdušný prostor nad částí hranice s Ruskem a Běloruskem. Opatření...
REKLAMA

VÝBĚR ČLÁNKŮ

REKLAMA