Co byste udělali pro pár korun? Někteří rodiče prodávají tváře svých dětí. Google na nich učí AI

Někteří rodiče se rozhodli pro neobvyklý přivýdělek. Prodávají tváře svých dětí společnosti Google. Google je využívá k trénování svých algoritmů a zdokonalování AI technologie, informoval web 404 Media.

REKLAMA

Jak byste se cítili, kdyby vaše děti byly součástí experimentu s umělou inteligencí? To je otázka, kterou si musí položit někteří rodiče, kteří prodali tváře svých dětí za pár korun.

Google chce zlepšit svou technologii rozpoznávání obličejů a k tomu potřebuje velké množství dat. Proto si najal kanadskou společnost Telus International, která za 50 dolarů (cca 1.125,- Kč) nakupuje videa tváří dětí ve věku 13 až 17 let. Rodiče, kteří souhlasí s prodejem, se vzdávají práva na ochranu osobních a biometrických údajů svých dětí. Odborníci varují před možnými riziky tohoto postupu.

Umělá inteligence je stále více využívána v různých oblastech každodenní činnosti, od komunikace po zábavu. Aby byla schopna správně rozpoznávat a reagovat, potřebuje se učit z velkého množství dat, která jsou jí poskytována. Kvalita těchto dat je klíčová pro kvalitu výsledků, které umělá inteligence poskytuje.

Google je jednou z největších technologických společností na světě a vývoj umělé inteligence je pro společnost prioritou. V rámci svého projektu, který skončil na začátku letošního roku, si Google najal kanadskou společnost Telus International, která měla za úkol shromáždit videa tváří dětí ve věku 13 až 17 let. Tyto videa mají sloužit k učení umělé inteligence, která by pak mohla lépe rozpoznávat a ověřovat například věk uživatelů.

„Telus International kontaktoval rodiče, kteří byli ochotni prodat videa svých dětí za 50 dolarů. Rodiče museli podepsat smlouvu, ve které souhlasili se shromažďováním osobních a biometrických údajů dětí, včetně tvaru víček, barvy pleti a geometrie obličeje. Google se zavázal uchovávat tato data po dobu maximálně pěti let, poté budou smazána,“ uvedl investigativní novinář Joseph Cox v článku, který byl publikován na webu 404 Media.

V rámci projektu bylo nutné natočit 11 krátkých videí, včetně videí dětí s čepicemi, maskami a brýlemi. Maximální délka videa byla 40 sekund a během nahrávání dítěte byl u videohovoru přítomen moderátor ze společnosti Telus, který s nahráváním pomohl.

Google uvedl, že zkoumají způsoby, jak pomoci uživatelům ověřit jejich věk. Telus nechtěl o tomto projektu mluvit s odkazem na důvěrnost dat. 404 Media kontaktovala Google ohledně školení AI na dětských videích a společnost odpověděla, že zkoumají způsoby, jak uživatelům pomoci ověřit jejich věk.

„Odmítáme sdělit podrobnosti. Jedná se o důvěrný projekt,“ uvedl v e-mailu redakci NašeTéma mluvčí společnosti Telus Amber Rubin.

Tento postup vyvolal kritiku a obavy mezi odborníky i širokou veřejností. Někteří poukazují na to, že rodiče prodávají tváře svých dětí za pár korun a vzdávají se práva na ochranu jejich soukromí. Jiní upozorňují na možná rizika spojená s používáním umělé inteligence, která by mohla zneužít nebo zmanipulovat data dětí. Například odborníci před chytrými hračkami varují: „Jsou zábavné a naučné, ale také představují nebezpečí pro děti“.

V minulosti, po představení ChatGPT a dalších AI chatbotů se rozproudila debata o legálnosti trénování umělé inteligence pomocí dat dostupných na internetu. Některé žaloby už kvůli tomu byly podány a bude zajímavé sledovat jejich výsledek a také to, jaké budou do budoucna nastaveny standardy kolem školení AI na textech, obrázcích a videích dostupných z internetu.

[democracy id=“6″]

Zdroj: 404 Media, Pavel Němeček – NašeTéma

Diskuze Vstoupit do diskuze
Přidat na Seznam.cz
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA