Není manažer jako manažer. A i když pozice s názvem account a project manager znějí podobně, ve skutečnosti se povaha jejich práce v mnohém liší – ale také mají leccos společného. Na jejich bedrech leží řízení, komunikace a dohled nad tím, aby všechno klapalo. Ale co přesně dělají?
Account manager buduje a udržuje vztahy
Pozice account manažera z velké části spočívá v péči o klienty. Ze své podstaty jde o prostředníka mezi firmou a zákazníkem, který má na starosti udržování klientely ve stavu dlouhodobé spokojenosti. Většina pracovní doby tak připadá na komunikaci, budování vztahů a uspokojování potřeb klientů.
Account manažeři často prodávají služby a produkty firmy – a přitom udržují dlouhodobé obchodní vztahy. Jejich cílem je, aby si zákazník objednal další služby či produkty. Proto je důležité, aby byl schopný v komunikaci, měl přehled o byznysu svého klienta a uměl vyjednávat. Pokud se objeví nějaký problém, najde schůdné řešení a dohlédne na to, aby klient neodešel ke konkurenci.
Project manager vyniká v organizaci a plnění úkolů
Project manažer nevěnuje většinu pozornosti klientům, ale spíše se soustředí na vedení projektů. Jeho prioritou je zajistit, aby se dokončily včas, v souladu se zadáním – a nepřekročil se stanovený rozpočet. Je to hlavní organizátor, který dohlíží na to, aby každý dělal svou část práce a projekt plynule postupoval.
Project manažeři tráví hodně času organizováním schůzek, sestavováním plánů a strategií, ale také sledují termíny a rozpočty. Jejich denní chleba je projektová dokumentace, kontrola kvality práce a krizový management, když se něco nepovede. Nemusí nutně komunikovat přímo s klientem – spíše koordinují tým, který na projektu pracuje, a dávají pozor, aby se vše dělo podle plánu.
Co mají společné a jak se jejich práce prolíná?
I když se zaměření pozic account a project manažerů liší, obě role vyžadují skvělé komunikační dovednosti a schopnost řešit problémy. Bez ohledu na to, jestli se jedná o klienta nebo samotný projekt, u všech vedoucích jsou žádoucí rychlé reakce na změny a schopnost přizpůsobovat se novým situacím. Oba také musí mít perfektní přehled o tom, co se děje. Jejich cíl je ostatně stejný – úspěch firmy.
Synergie obou pozic je nesmírně důležitá. Account manažer zajistí, aby byl klient spokojený a spolupráce trvala dlouhodobě. Project manažer dbá na to, aby se projekty úspěšně dotáhly do konce a firma vydělávala.
Při výkonu obou pracovních pozic je zásadní aktivní využívání moderních nástrojů pro správu a řízení. Dobrou volbou je například český CRM software eWay-CRM, který disponuje funkcemi i pro projektové řízení. Vyzkoušet si ho můžete zcela zdarma – a v případě verze Free dokonce používat na neomezenou dobu.