Pamětníci si jistě vzpomenou na reklamní slogan Vitana vaří za vás, který vystihoval jednu z firemních strategií této značky. Jaká je její historie?
Na začátku firma Graf
Podobně jako jiné československé podniky vznikla Vitana znárodněním soukromého majetku po druhé světové válce. Událo se to v roce 1948, kdy byla znárodněna firma Graf. Stala se tenkrát součástí Velkonákupní společnosti družstev. Nebylo jí tedy dáno dlouhého trvání, protože založena byla jako společnost s ručením omezeným teprve v roce 1919 a o rok později v pražské Podbabě zahájila výrobu sladových výtažků.
Jejím hlavním výrobním programem byla produkce polévkového koření pro prvorepublikové hospodyňky. O pět let později, v roce 1924, společnost Graf dodala na trh první polévkovou kostku. I díky ní její popularita v tehdejším Československu neustále rostla. V roce 1927 firma přestěhovala svůj výrobní závod do zrekonstruované budovy bývalého cukrovaru v Byšicích. A zde vyrábí své produkty bez přerušení až do současnosti. Nikoliv však pod značkou Graf, ale Vitana.
Nový vlastník a nový výrobní program
Víte, že před devadesáti lety se začalo s výrobou řady polévek pro diabetiky značky Graf? Pokud by nedošlo k nástupu komunistů v roce 1948 a k budování světlých socialistických zítřků pod dohledem Sovětského svazu, tak bychom možná i nadále kupovali její polévkové kostky a koření. Ale z kapitalistického vykořisťovatele dělníků, akciové společnosti Graf, se stal národní podnik Vitana plný nadšených budovatelů socialismu. Jeho součástí byla i tuzemská pobočka koncernu Maggi, která sídlila v Kralupech nad Vltavou.
V roce 1950 byla zaregistrována ochranná známka Vitana a téhož roku začal nový státní podnik vyrábět svůj první výrobek. Stalo se jím tekuté polévkové koření Vitana, podobné tomu původnímu se značkou Maggi. Vitana postupně rozšiřovala svůj sortiment. Vsadila na polévky ze sáčku, kterými chtěla ulehčit a zjednodušit život tehdejším dělnicím v továrnách, jež doma po celodenní šichtě připravovaly rodině teplé večeře. Na trh se dostaly sáčkové polévky gulášová, hrachová se slaninou, slepičí a flíčková. Stačilo jen ohřát vodu a směs jí zalít a chvíli povařit. Jídlo bylo na stole během chvilky.
Bez Vitany není dovolená
O deset let později, v roce 1960, mohly české kuchařky začít používat bujonovou kostku Masox, kterou se dala zlepšit chuť jakékoliv polévky. Do výrobního programu Vitany se dále dostaly produkty na pečení i dětská kaše Vlasta. V 60. letech vznikl i populární reklamní slogan „Vitana vaří za vás“ a její oválné logo.
S výrobky od Vitany jezdili turisté na dovolenou, brali si je s sebou pod stan k českému rybníku i bulharskému moři, na chaty a chalupy, kde rozhodně sáčková polévka nesměla chybět. Tak tomu je ostatně dodnes, protože i v současnosti najdeme v regálech supermarketů a vietnamských večerek polévky ze sáčku od Vitany. Jejich sortiment je ale pestřejší, v nabídce jsou i instantní a pastovité polévky ve vaničkách.
Součást norského koncernu
Další zlom v historii podniku Vitana nastal po Sametové revoluci. Opět došlo ke změně vlastníka, když se v roce 1992 stala součástí společnosti Rieber&Søn, norské potravinářské firmy z Bergenu, založené na konci 30. let 19. století. Sortiment se pak rozrostl o koření, rýži a luštěniny. V roce 2013 firmu Rieber&Søn i s Vitanou převzala nadnárodní norská skupina Orkla a v jejím majetku je Vitana dodnes.
Vitana, nejdůvěryhodnější v kategorii koření
Dá se říct, že po celou dobu svého trvání si značka Vitana uchovává dobré jméno. Svědčí o tom i to, že v devátém ročníku nezávislé spotřebitelské ankety o Nejdůvěryhodnější značku roku 2023 v kategorii koření Vitana již počtvrté obhájila své prvenství.
Zdroj: Vitana