REKLAMA

Stížnosti na e-shopy rostou, zákazníci zmateni internetovými tržišti

Roste počet nespokojených zákazníků s nákupy na internetu. Česká obchodní inspekce (ČOI) letos zaznamenala čtyři tisíce stížností, což je stejný počet jako za celý předchozí rok. Nově se objevují problémy s internetovými tržišti, které se liší od tradičních e-shopů. Zákazníky často překvapí, když zjistí, že zboží pochází ze zahraničí nebo mu chybí některé dokumenty.

REKLAMA

Dana Provinská si podle ČT objednala dětskou chůvičku. Nebyla si vědoma toho, že tržiště není prodejcem. Po zaplacení byla překvapena osmidenním dodacím termínem uvedeným v potvrzovacím e-mailu.

„Poté mi přišlo, že po mně chtějí clo. To byl další šok. Myslela jsem, že nakupuji z českého obchodu, takže jsem nečekala, že budou chtít něco takového,“ uvedla podle ČT Provinská.

Zásilka nakonec dorazila bez dalších poplatků, ale chyběly návod a faktura. Zavádějící byla informace o dvanáctiměsíční záruce. „Chtěla jsem to vrátit, ale nevěděla jsem kam, protože na balení byla čínská adresa. Všechno bylo v polštině a já bohužel jazyky moc neovládám,“ dodala zákaznice Provinská.

Reklamace a záruka jsou základní povinnost

Podle internetového tržiště si lze u prodejce vyžádat fakturu i návod. Ten musí dodržovat lhůty na vrácení zboží, záruku a reklamaci. Při sporu by mělo internetové tržiště pomoci zákazníkům. „Pokud je reklamace uznána, vrátíme zákazníkům peníze do 48 hodin, až do maximální výše sto tisíc korun,“ uvedl mluvčí e-shopů Mall.cz a Allegro.cz Jakub Charvát.

František Kotrba z České obchodní inspekce zdůrazňuje, že internetové tržiště je služba, nikoliv prodávající. „Je důležité vědět, kdo mi dodá zboží, než uzavřu jakýkoliv obchod prostřednictvím on-line tržiště,“ řekl Kotrba.

„Průměrný spotřebitel by měl vědět, s kým uzavírá kupní smlouvu a prostředí tržiště by mělo být navrhnuto tak, aby spotřebitel toto vždy poznal,“ dodala Petra Stupková z advokátní kanceláře Legitas.

Česká obchodní inspekce provedla v loňském roce u internetových prodejců více než tisíc kontrol. Nejvyšší pokutu 750 tisíc korun udělila právě jednomu z tržišť za lživé recenze.

Diskuze Vstoupit do diskuze
REKLAMA
REKLAMA

AKTUÁLNÍ ZPRÁVY

Platební terminály: 7 důvodů, proč je nasadit ještě dnes

Platební terminály dnes akcelerují prodeje i spokojenost zákazníků, protože kartu, mobil a hodinky používá čím dál více...

Recept na pravou frankfurtskou polévku, která vás vrátí do dětství za...

Frankfurtská polévka se právem řadí mezi mimořádně jednoduchá jídla, která jsou hotová za pár desítek minut. Přitom...

Jen pár hodin zbývá do finále Miss Universe. Česko zastupuje blondýnka...

V pátek proběhne velké finále mezinárodní soutěže krásy Miss Universe 2025. V Thajsku už o korunku několik...

Budoucnost předplacených karet: Jak Paysafecard ovlivňuje mobilní platby a krypto

Digitální svět se během posledních let proměnil rychleji než jakékoli jiné odvětví. Mobilní peněženky nahrazují plastové karty,...

Revoluci neřídili Gorbačov, KGB ani StB. Dezinformace Filipa Turka rozebírají odborníci

Od 17. listopadu se na sociálních sítích šíří dezinformace poslance Filipa Turka, podle nichž měla Sametovou revoluci...

Pro milovníky netradičního cukroví: Recept na zázvorové sušenky s pomerančem a...

Hledáte cukroví, které vynikne mezi klasickým lineckým a vanilkovými rohlíčky? Překvapte letos svou rodinu zázvorovými sušenkami, které...

Recenze: Jen ve snu. Animovaný příběh od Netflixu nenásilným způsobem ponaučí...

Moct si splnit své sny zní jako báječná možnost. V novém animovaném filmu Jen ve snu na...

Tatér Ondřej Konupčík pomáhá rodinám v tíživé situaci. Na jeho tetování...

Tatér Ondřej Konupčík patří mezi světové špičky ve svém oboru. Netetuje podle klasických šablon, k tetování přistupuje...
REKLAMA

VÝBĚR ČLÁNKŮ

REKLAMA