Stížnosti na e-shopy rostou, zákazníci zmateni internetovými tržišti

Roste počet nespokojených zákazníků s nákupy na internetu. Česká obchodní inspekce (ČOI) letos zaznamenala čtyři tisíce stížností, což je stejný počet jako za celý předchozí rok. Nově se objevují problémy s internetovými tržišti, které se liší od tradičních e-shopů. Zákazníky často překvapí, když zjistí, že zboží pochází ze zahraničí nebo mu chybí některé dokumenty.

Reklama

Dana Provinská si podle ČT objednala dětskou chůvičku. Nebyla si vědoma toho, že tržiště není prodejcem. Po zaplacení byla překvapena osmidenním dodacím termínem uvedeným v potvrzovacím e-mailu.

„Poté mi přišlo, že po mně chtějí clo. To byl další šok. Myslela jsem, že nakupuji z českého obchodu, takže jsem nečekala, že budou chtít něco takového,“ uvedla podle ČT Provinská.

Zásilka nakonec dorazila bez dalších poplatků, ale chyběly návod a faktura. Zavádějící byla informace o dvanáctiměsíční záruce. „Chtěla jsem to vrátit, ale nevěděla jsem kam, protože na balení byla čínská adresa. Všechno bylo v polštině a já bohužel jazyky moc neovládám,“ dodala zákaznice Provinská.

Reklamace a záruka jsou základní povinnost

Podle internetového tržiště si lze u prodejce vyžádat fakturu i návod. Ten musí dodržovat lhůty na vrácení zboží, záruku a reklamaci. Při sporu by mělo internetové tržiště pomoci zákazníkům. „Pokud je reklamace uznána, vrátíme zákazníkům peníze do 48 hodin, až do maximální výše sto tisíc korun,“ uvedl mluvčí e-shopů Mall.cz a Allegro.cz Jakub Charvát.

František Kotrba z České obchodní inspekce zdůrazňuje, že internetové tržiště je služba, nikoliv prodávající. „Je důležité vědět, kdo mi dodá zboží, než uzavřu jakýkoliv obchod prostřednictvím on-line tržiště,“ řekl Kotrba.

„Průměrný spotřebitel by měl vědět, s kým uzavírá kupní smlouvu a prostředí tržiště by mělo být navrhnuto tak, aby spotřebitel toto vždy poznal,“ dodala Petra Stupková z advokátní kanceláře Legitas.

Česká obchodní inspekce provedla v loňském roce u internetových prodejců více než tisíc kontrol. Nejvyšší pokutu 750 tisíc korun udělila právě jednomu z tržišť za lživé recenze.

Diskuze Vstoupit do diskuze
Přidat na Seznam.cz
Reklama
Reklama
Reklama