Chorvatsko bylo ještě před lety pro české turisty synonymem pro cenově dostupnou dovolenou u moře. Ta se ale změnila v luxusní zážitek. Přechod z přívětivého k drahému nezůstal nepovšimnut ani v Rakousku a vyvolává vlnu nespokojenosti nejen mezi domácími, ale i mezi zahraničními turisty.
Chorvatská idyla se mění v cenovou past
Pamatujete si na časy, kdy jste si v Chorvatsku mohli vychutnat čevapčiči s pivem za pár kun? Tyto léta jsou pryč. Nyní si za stejnou pochoutku v některých restauracích připlatíte, jsou i restaurace kde za malé pivo a zmíněné čevapčiči zaplatíte až 25 eur (okolo 630 Kč). Tento posun v cenové politice se stal středem pozornosti zahraničních médií, včetně rakouského deníku Heute, který přinesl svědectví nespokojených turistů.
Rakouský turista a jeho zkušenost v Chorvatsku
Rakouský turista, který navštívil Mali Lošinj, se rozhodl sdílet svou zkušenost s humorem. Po návštěvě jedné z tamních restaurací zaplatil 148,75 eura (okolo 3730 Kč) za rybu pro dva, dvě porce mangoldu, hranolky, pečivo, tři míchané nápoje Aperol Spritz a láhev minerální vody. Tato suma vyvolala vlnu nevole nejen mezi turisty, ale i mezi Chorvaty.
Tradiční pochoutky za netradiční ceny
Další turistka, která si objednala čevapčiči a malé pivo za 25 eur, také sdílela svou frustraci s rakouskými médii. Tento výrazný nárůst cen v porovnání s minulými lety ji doslova šokoval. Situace je podobná i u dalších oblíbených nápojů. Káva, která bývala tehdy dostupná za symbolickou cenu (okolo 14 kun), nyní v přímořském městečku Opatija stojí 6,60 eura (okolo 166 Kč) za velké espresso.
Cena ubytování a další výdaje
Není to jen jídlo a pití, které podražilo. Turisté si stěžují na rostoucí ceny ubytování. Chorvatsko, které dříve lákalo na cenově dostupné penziony a apartmány, nyní konkuruje cenově náročnějším, tedy luxusnějším destinacím.
Dokonce cena za pronájem dvou lehátek a jednoho slunečníku na ostrově Hvar je za cenu 50 eur (okolo 1260 Kč) doslova luxusem. „Při týdenní dovolené vyjde zapůjčení na 8820 Kč,“ říká redaktorka NašeTéma Karolína Němečková, která se před několika dny z ostrova Hvar vrátila.
Porovnání cen: Tehdy a nyní
Abychom si udělali představu o tom, jak se ceny v Chorvatsku změnily, pojďme se podívat na konkrétní příklady. Před několika lety byla cena čevapčiči s pivem v průměru kolem 7 až 10 eur. Káva stála kolem 1,50 eura a olivový olej se dal pořídit za cenu srovnatelnou s českým trhem, tedy kolem 180 Kč za 0,75 litru. Dnes jsou ceny téměř dvojnásobné. Olivový olej, který v Česku stále stojí kolem 180 Kč, v Chorvatsku najdeme za cenu až 360 Kč.
Ceny benzínu a nafty potěší
V této záplavě cenových skoků je alespoň jedna pozitivní zpráva. Ceny benzínu a nafty v Chorvatsku zůstávají relativně stabilní a pro některé turisty mohou být dokonce příjemným překvapením. Podle Chorvatského autoklubu (HAK) vyjdou o pár korun levněji než u nás v Česku.
Proč ta změna?
Důvodů pro tento dramatický nárůst cen je několik. Zavedení eura, inflace a rostoucí popularita Chorvatska jako turistické destinace přispěly k tomu, že se tato krásná země stává luxusním místem pro dovolenou. Pro srovnání, obdobnou situaci zažívají i jiné evropské destinace, kde se turistické služby staly dražšími v důsledku ekonomických změn.
Budoucnost turismu v Chorvatsku
Otázkou zůstává, jak dlouho bude tato cenová politika udržitelná. Turisté, kteří dříve rádi navštěvovali Chorvatsko pro jeho krásné pláže a dostupné ceny, mohou začít hledat alternativy. Hitem letošního léta se stává Albánie. Chorvatští podnikatelé budou muset najít rovnováhu mezi udržením kvality služeb a cenovou dostupností, aby si zachovali svou klientelu.
Tipy pro turisty
Pokud se chystáte do Chorvatska, přinášíme několik tipů, jak si užít dovolenou a zároveň nezruinovat svůj rozpočet.
Chorvatsko se rozhodně vyplatí plánovat dopředu. Rezervace ubytování a některých aktivit předem může výrazně snížit náklady. Nakupujte na místních trzích, kde můžete najít čerstvé potraviny za příznivější ceny než v obchodech.
Vyhýbejte se nejvíce turisticky vytíženým oblastem a objevujte méně známá místa. Pokud můžete, naplánujte svou návštěvu mimo hlavní turistickou sezónu, kdy jsou ceny nižší a destinace méně přeplněné.
Autor: Milan Polák