On-line nákupy jsou běžnou součástí našich životů. S rostoucím počtem e-shopů a internetových bazarů se však zvyšuje i riziko setkání s podvodníky. Přinášíme souhrn doporučení, jak se jim vyhnout.
O problematice už jsme psali v článku Jak se nestát obětí na internetu, ale pastí na internetu je skutečně mnoho. Přinášíme proto souhrn doporučení od České obchodní inspekce a dalších expertů k online nákupům v e-shopech.
Příliš levné výrobky na podezřelých webech nekupujte
E-shop si předem dobře prověřte. Ověřte poštovní adresu a kontaktní údaje. Kontakt jen přes e-mail není dostatečný a také telefonní číslo musí být funkční. Varovným signálem může být také, pokud byla doména registrována před krátkou dobou.
Důležité také je, jak s daným e-shopem komunikujete. Preferujte stránky, jejichž URL adresa začíná „https://“ a má zámek v adresním řádku prohlížeče. Tím máte zajištěno, že vaše komunikace s e-shopem bude probíhat v zabezpečené síti.
Důkladně si také přečtěte podmínky reklamace. Důvěryhodný e-shop vám poskytne jasné informace o podmínkách vrácení zboží a peněz. A buďte opatrní při platbě. Používejte výhradně ověřené platební metody jako PayPal nebo kreditní karty, případně platbu dobírkou. Ta je vhodnější, pokud někde nakupujete poprvé. Pokud e-shop tuto možnost nenabízí, měli byste také zpozornět.
Pozor také na nereálně lákavou nabídku. Zdá-li se vám např. cena nabízeného zboží příliš nízká na to, aby byla reálná, nejspíš to tak skutečně je. Nenechte se zlákat.
Rizikové e-shopy neohrožují jen vás
Projděte zákaznické recenze i komunikaci na sociálních sítích e-shopu. důvěryhodné e-shopy mají certifikaci a jsou členy stavovských asociací. Před těmi podvodnými či rizikovými naopak varuje Česká obchodní inspekce. Ta provádí také pravidelné kontroly e-shopů. Jen ve 3. čtvrtletí minulého roku provedla 200 kontrol internetových obchodů a v celkem 175 případech zjistila porušení obecně závazných právních předpisů.
„Vzhledem ke zjištěným nedostatkům a v kontextu rostoucího významu internetového obchodování bude této oblasti ze strany ČOI věnována nadále patřičná pozornost a kontroly budou zacíleny přednostně na ty internetové obchody, které na základě našich zkušeností porušovaly právní předpisy v dozorové pravomoci ČOI, a na prodejce s možným problémovým sortimentem,“ uvedl k výsledkům kontrolní akce ředitel ČOI Jan Štěpánek.
Snaha vydělat si prodejem často končí finanční ztrátou
Nejen e-shopy to na nás zkouší. Podvody páchají i běžní lidé v internetových bazarech. Proto přinášíme také tipy, jak si dát pozor i v tomto sektoru.
Než realizujete nákup, či prodej, přečtěte si hodnocení a zpětnou vazbu od ostatních uživatelů. Příliš nízká cena nebo rychlá nabídka zboží, které jinak marně sháníte delší dobu, je také varováním. Nenechte se nutit k okamžité platbě. Nenechte se také nikdy uměle přetáhnout mimo komunikace bazaru. „Podle našich nejnovějších zjištění se útočníci shromažďují v kanálech na Telegramu, kde je jim k dispozici nástroj od rusky mluvících vývojářů, který jim v několika krocích pomůže vytvořit přesvědčivý phishingový útok na uživatele online bazarů. Podvodníci nazývají své oběti mamuti – v rusky mluvících zemích je to označení pro někoho, kdo se snadno nachytá,“ uvedl o odhalených podvodech Radek Jizba, expert z výzkumného týmu pražské pobočky společnosti Eset v textu Radana Dolejše pro ComputerWorld.
Preferujte osobní předání, dobírky, případně předem jen úhradu dopravy. Používejte jen oficiální platební kanály a nikdy nedávejte nikomu přístupové údaje do internetového bankovnictví, nebo informace o platební kartě, ani hesla k účtu na bazaru. A vůbec nikdy už nenechávejte nikoho, aby vám na dálku nahlížel do vašeho počítače.
Před nákupem dražšího zboží ověřte jeho autentičnost. Fotografie, popisky a další informace o produktu porovnejte s oficiálními internetovými stránkami či autorizovanými prodejci. Pořizujete-li bazarový produkt od firmy, zkontrolujte adresu sídla a kontaktní údaje.
Pro své účty na online bazarech vždy používejte silná hesla a dvoufázové ověření. Ochráníte tím své osobní údaje. Vyskytnou-li se v průběhu komunikace s obchodním partnerem varovné signály (nejasné podmínky, žádost o osobní údaje či neobvyklé platební metody), raději obchod neuskutečňujte.
Podvody spáchané firmami nahlašujte České obchodní inspekci. Na soukromé osoby podávejte trestní oznámení. Má to smysl.
Autor: Petra Jungmannová – NašeTéma. Zdroje: Česká obchodní inspekce, Bezpečný internet