Mrazy a elektromobil? Pro mnohé strašák. Jenže praxe ukazuje, že s trochou rozumu a pár fígly se dá s elektrikou přežít i arktické mrazy. A nebudete mrznout! Redakce NašeTéma.cz vyzpovídala experta ze Škoda Auto a majitele Enyaqu ze Skotska, aby zjistila, jak na to. A výsledek? Elektromobil v zimě? Pohoda, jazz!
S příchodem mrazivého počasí se často ozývají hlasy o problémech elektromobilů. Jenže, jak se říká, není všechno zlato, co se třpytí. A ne každá obava se zakládá na pravdě. „Mé návyky se v zimě zásadně nemění. Jen se snažím mít auto přes noc napojené na AC nabíječku, která pak dodává energii pro funkci předehřevu interiéru a baterie,“ říká Oliver Manicke, vedoucí vývoje bateriových systémů ve Škoda Auto.
A s ním souhlasí i Domhnall Dods, majitel Škody Enyaq ze Skotska, země proslulé svým proměnlivým počasím. „Když se vám ve Skotsku nelíbí počasí, počkejte pár minut,“ vtipkuje Dods. A dodává, že jeho Enyaq zvládá skotské počasí s grácií. „Auto nabíjím na příjezdové cestě svého domu a v zimě vždy používám předehřev,“ potvrzuje.
Klíčem k efektivnímu využívání elektromobilu v zimě je správné používání předehřevu baterie. „Přes týden mám předehřev naplánovaný, o víkendu ho zapínám podle potřeby s ohledem na to, jak daleko pojedu. Na pětiminutovou cestu do supermarketu rozhodně není předehřev potřeba a je efektivnější se obejít bez něj,“ radí Manicke. A dodává, že s rozvojem umělé inteligence budou auta v budoucnu v tomto ohledu uživatelům ještě více nápomocna.
Klasická poučka říká, nenechávat baterii klesnout pod 20 %. V zimě ale Manicke doporučuje tuto hranici posunout až na 40 %. „To je hodnota, která vzhledem k chemickým procesům v baterii zajistí, že auto bude mít dost energie třeba i pro rychlou jízdu na dálnici i bez předchozího předehřevu,“ vysvětluje. A pozor, s nabíjením to nepřehánějte. Ideální je držet se do 80 %, na 100 % nabíjejte jen před delší cestou.
„Auto při výpočtu trasy pracuje s průměrnou spotřebou z předchozích dnů, takže v zimě dovede počítat s případnou větší potřebou nabíjení,“ radí Manicke. Takže žádné dobrodružné cesty naslepo! Využijte možnosti propojení elektromobilu s vaší domácností. V mnoha zemích existují programy, které zohledňují využití elektromobilu a nabíjení v době přebytku energie.
„Opravdu příjemnou věcí je vyhřívaný volant. A můj syn nedá dopustit na vyhřívaná sedadla,“ pochvaluje si Dods. A dodává, že i materiály v interiéru hrají roli. „Můj první Enyaq měl interiér Lounge s látkovým čalouněním, teď mám Suite s koženým, a to působí chladněji.“
„Baterii dovede vybíjet zejména časté probouzení auta přes aplikaci. Časem jsem se naučil do ní nekoukat zbytečně často, a to baterii šetří,“ radí Dods. „Dojezd prodlouží přepnutí vytápění z automatického režimu na manuální. Já si zvykl topit na 20 °C a ventilátor pouštím na první stupeň, na dojezdu to je znát,“ prozrazuje Dods svůj fígl. „Rozhodně ale nikdy nemrznu, když si chci přitopit, učiním tak,“ dodává s úsměvem.
Takže, jak vidíte, s elektromobilem se dá v zimě žít naprosto v pohodě. Stačí dodržovat pár rad a triků a mrazy vás nezaskočí. A jak by řekl klasik: „Kdo je připraven, není překvapen!“