Vědci objevili revoluční lék, dokáže zastavit rakovinu prsu

Nový lék by mohl být klíčem ke zvýšení míry přežití pacientek s rakovinou prsu, uvedla Theresa Hickeyová z University of Adelaide v Austrálii ke studii zveřejněné v časopise Oncogene.

Australští vědci testují novou léčbu rakoviny prsu, která se na rozdíl od tradiční chemoterapie selektivně zaměřuje na rakovinové buňky v prsní tkáni, aniž by poškodila zdravé buňky. Průlom v boji proti triple negativnímu karcinomu prsu (pozn. red. nádory značně agresivní, se špatnou prognózou) je podle nich na obzoru. Na rozdíl od tradiční chemoterapie se nově vyvinutý perorální lék (označení CDDD11-8), selektivně zaměřuje na rakovinné buňky v prsní tkáni, aniž by poškodil buňky zdravé. Tento slibný přístup se rozšiřuje na metastatické léze rezistentní na standardní chemoterapii.

Posun v léčbě rakoviny prsu

„Triple negativní rakovina prsu, která představuje až 15 procent případů rakoviny prsu, je obrovskou výzvou kvůli svému rychlému růstu, zejména u žen před menopauzou,“ uvádí autoři studie. Současné možnosti léčby rakoviny prsu zahrnují agresivní chemoterapii nebo nejmodernější imunoterapii s vysokou mírou recidivy do pěti let.

Expertka na rakovinu prsu Theresa Hickeyová z University of Adelaide vedla experimenty na léku CDDD11-8, původně určeném pro akutní myeloidní leukémii. „Tento lék by mohl být klíčem ke zlepšení míry přežití,“ uvedla Hickeyová a zdůrazňuje důležitost revolučního objevu. Studie související s tímto novým lékem byla publikována v odborném časopise Oncogene.

Klinické testy na zvířatech

Nový lék podle vědců inhibuje cyklin-dependentní kinázu 9 (CDK9), tj. klíčovou dráhu pro růst akutní myeloidní leukémie. Pozoruhodné je, že žádný lék schválený americkou FDA necílí na CDK9, což z CDDD11-8 činí potenciální průlomový lék. V roce 2022 lék prokázal úspěch v inhibici CDK9 na zvířecích modelech leukémie, což nakonec vedlo ke zvýšení míry přežití.

Nicméně lék nesoucí označení CDDD11-8 při výzkumu prokázal slibné výsledky v léčbě triple negativních rakovin prsu. Selektivní inhibicí CDK9 lék zabraňuje transkripci, procesu, který řídí agresivní růst rakoviny. Počáteční experimenty australských vědců na modelech buněčných linií prokázaly snížený růst rakoviny a rychlou smrt rakovinných buněk. Pozitivní výsledky byly pozorovány také při testování na živých myších.

Klinické testy na lidech

Navzdory optimismu Hickeyová uznává potřebu dalšího výzkumu a vývoje, než se přejde k testování na lidech. Testování na tkáni a organoidech rakoviny prsu pocházejících z pacientek prozatím ukázalo slibné příznaky bez vedlejších účinků na zdravé buňky. Australský tým věří, že během příštích pěti let provede klinické testy na lidech.

Autor: Lenka Michálková – NašeTéma. Zdroj: Oncogene.