Když tradiční automobilky začaly investovat desítky miliard dolarů do elektrifikace a v některých zemích se plánuje zákaz prodeje benzínových a naftových aut, zdálo se, že stojíme na prahu radikální transformace na trhu. Přestože elektromobily získávají na popularitě, tento přechod nebude tak rychlý, jak se dříve předpokládalo, ale v určitém okamžiku v budoucnu skutečně můžeme očekávat, že prodej elektromobilů převýší prodej automobilů se spalovacími motory.
V příštích několika letech se tak pravděpodobně nestane, ale podle prognóz Mezinárodní energetické agentury (IEA) by v roce 2025 mělo mít každé čtvrté prodané auto elektromotor. Elektromobily (včetně plug-in hybridů) by tedy letos měly zabrat čtvrtinu trhu. Pokud jde o predikce pro konec této dekády, tento podíl by měl neustále růst a do roku 2030 by elektromobily měly obsadit více než 40 procent trhu .
Podle zprávy o prognózách globálního trhu v roce 2025 IEA zdůrazňuje, že navzdory všem výzvám a ekonomickým tlakům na tomto trhu se loni prodalo rekordních 17 milionů vozů s elektromotory, čímž se podíl poprvé zvýšil na více než 20 procent.
Nejoblíbenější v Číně
Růst tržeb pokračoval i na začátku letošního roku a v prvním čtvrtletí letošního roku vzrostl prodej elektromobilů a plug-in hybridů o 35 procent ve srovnání se stejným obdobím loňského roku.
Auta s elektromotory jsou nejoblíbenější v Číně, kde se jejich podíl blížil 50 procentům a loni se v této zemi prodalo více než 11 milionů elektromobilů. Podle této zprávy výrazně vzrostl prodej elektromobilů a plug-in hybridů na trzích zemí Asie a Latinské Ameriky (o více než 60 procent), zatímco na americkém trhu je nárůst zhruba 10 procent a vozidla s elektromotory zaujímají asi 10 procent trhu. V Evropě se prodalo přibližně 3 miliony elektromobilů.
Výkonný ředitel IEA Fatih Birol poznamenal, že poptávka po elektromobilech i přes značné nejistoty dosahuje nových rekordů, přičemž hlavním generátorem růstu jsou nízké ceny. Díky rostoucí konkurenci a klesajícím cenám baterií se loni průměrná cena elektromobilů snížila. To je obzvláště citelné v Číně, kde jsou dvě třetiny dnes prodávaných elektromobilů levnější než jejich konkurenti se spalovacími motory.
Kromě elektromobilů byl v loňském roce zaznamenán i velký nárůst prodeje elektrických nákladních vozů – celosvětově až o 80 procent a jejich tržní podíl nyní činí 2 procenta. Podobně jako u automobilů byl nejvyšší růst prodeje zaznamenán v Číně.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Zánik vesmíru by mohl nastat mnohem dříve, než se dříve předpokládalo