Vědci našli způsob, jak z cigaretových nedopalků získat surovinu pro výrobu bionafty

Litevští vědci našli způsob, jak toxické cigaretové nedopalky zpracovat. Z cigaretových nedopalků dokážou získat triacetin pro výrobu bionafty.

Cigaretové nedopalky devastují planetu

Cigaretové nedopalky mají prokazatelně devastující dopad na životní prostředí. „Kdybyste sečetli všechny cigaretové nedopalky, které skončí v životním prostředí, vyšlo by vám číslo v bilionech. Z toho vyplívá, že životní prostředí zaplaví více než 4 500 miliard cigaretových filtrů ročně,“ uvádí environmentální výzkum.

Cigaretové nedopalky jsou tak nejvíce vyhazovaným plastovým odpadem na naší planetě.

Nedopalky a výroba bionafty

Nedopalky cigaret obsahují nejen zbytky tabáku a papíru, ale také filtry z akrylonitril-butadien-styrenu (ABS), který je těžko rozložitelný a toxický. Vědci z Technické univerzity v Kaunasu a Litevského energetického institutu se rozhodli využít chemické reakce zvané pyrolýza, která rozkládá organické látky za vysokých teplot bez přítomnosti kyslíku. Tím získali z nedopalků olej, který obsahuje vysoké množství triacetinu, jedné z klíčových složek pro výrobu bionafty.

„Triacetin je velmi důležitý pro zlepšení kvality bionafty, protože snižuje její viskozitu a zvyšuje její stabilitu,“ uvádí autoři studie, která byla publikována v odborném časopise Journal of Analytical and Applied Pyrolysis. Podle vědců by se tak mohlo využít až 400 tisíc tun cigaretových nedopalků ročně, které by nahradily přibližně 1,3 procenta celosvětové spotřeby bionafty.

Výzkumem bylo zjištěno, že zbylý materiál po pyrolýze, který se skládá z uhlíku a minerálů, by mohl být využit jako hnojivo nebo pro čištění odpadních vod. Tím by se minimalizoval dopad cigaretových nedopalků na životní prostředí a zároveň by se vytvořil nový zdroj obnovitelné energie.

Technologie na zpracování nedopalků

V této chvíli se prozatím jedná jen o laboratorní experiment, který je podle vědců třeba přenést do průmyslového měřítka. Hledají tak partnery, kteří by jim pomohli s realizací jejich objevu. „Náš cíl je vytvořit technologii, která by byla schopná zpracovávat velké množství cigaretových nedopalků a zároveň by byla ekonomicky a ekologicky výhodná,“ uvádí autoři studie.

Nedopalky obsahují řadu nebezpečných látek, jako jsou kadmium, olovo, arsen nebo nikotin, které se při rozkladu dostávají do půdy a spodních vod.

Vědci tak nelení a snaží se hledat další možné způsoby, jak využít cigaretové nedopalky a snížit tak jejich dopad na životní prostředí. Využít by se mohly například při výrobě plastů, papíru, textilu, izolace nebo stavebních materiálů.

Tento objev si získal pozornost i v zahraničních médiích, která ocenila jeho originalitu a užitečnost v rámci životního prostředí.

Litevští vědci tak přispívají k rozvoji udržitelné energie a ukázali, že i z odpadu se dá vytvořit něco hodnotného a přínosného. Jejich výzkum by mohl inspirovat další vědce, podnikatele i politiky, kteří se zajímají o ochranu životního prostředí a snižování závislosti na fosilních palivech. Zároveň by mohl motivovat kuřáky, aby si uvědomili, jaký dopad má jejich návyk na planetu Zemi a jak mohou přispět k jejímu zlepšení.

Zdroj: ScienceDirect, Petr Vaněček – Naše Téma