Španělský vědec nabízí vysvětlení, proč jsme ještě nenašli inteligentní život ve vesmíru

Ve snaze o porozumění mimozemským civilizacím představuje vědec Elio Quiroga v článku publikovaném v Journal of the British Interplanetary Society nové okolnosti související s hledáním mimozemské inteligence (ETI). Quiroga analyzuje faktory, které skutečně ovlivňují schopnost mimozemských civilizací zkoumat vesmír.

Drakeova rovnice a nové pojmy

Existence ETI zůstává nejistá, ale abychom o ní vůbec mohli hovořit, používáme Drakeovu slavnou rovnici. „Pomocí této rovnice lze spočítat kolik mimozemských civilizací existuje. Podle odhadu jich je deset. Existovat jich ale mohou miliony,“ uvádí web Techmania.

Drakeova rovnice nám tedy umožňuje odhadnout existenci jiných aktivních, komunikujících ETI na základě proměnných, jako jsou rychlost vzniku hvězd, počet planet kolem těchto hvězd a podíl planet, na kterých by mohl vzniknout život a na kterých by se život mohl vyvinout v ETI. Quiroga k tomu navíc zavádí nové klíčové pojmy – Exoplanet Escape Factor, česky únikový faktor exoplanety (Fex) a Fishbowl Worlds (česky akvarijní světy), které Drakeovu rovnici ovlivňují.

Quiroga vedle Fex zavádí i pojem Exoplanet Escape Velocity (Vex), česky úniková rychlost exoplanety. Quiroga vysvětluje, že právě rychlost potřebná k opuštění oběžné dráhy planety hraje zásadní roli. Mění se v závislosti na hmotnosti planety. Například na Zemi je tato rychlost 11,2 km/s, zatímco superzemě (druh exoplanet, pozn. red.) s větší hmotností vyžadují pro cesty do vesmíru mnohem vyšší rychlosti. Quiroga zdůrazňuje, že vysoká hodnota Fex (nad 2,2) může fyzicky znemožnit cestování vesmírem.

„Hodnoty Fex vyšší než 2,2 by učinily cestování vesmírem pro obyvatele exoplanet nemožným,“ uvádí vědec Quiroga a dodává: „Takové planety mohou hostit inteligentní druhy neschopné cestovat vesmírem kvůli pouhým fyzickým omezením.“ Spekuluje o oceánském světě, v němž může komunikace probíhat snáze než v atmosféře, tedy i bez příslušných zařízení. To v důsledku brzdí rozvoj komunikačních technologií a zpochybňuje definici ETI v Drakeově rovnici.

Civilizace vázané na své planety

Vědec Quiroga vybízí k úvahám o různých okolnostech, které by uvěznily mimozemské civilizace na jejich domovských planetách. Nepřetržitá oblačnost a binární hvězdné systémy s konstantním denním světlem by obyvatelům planety neumožnily hvězdy ani vidět. Podobně by na tom byly oceánské světy s omezenou viditelností kvůli ledovým krustám na povrchu.

Quiroginův pojem Fex přidává Drakeově rovnici na složitosti a nabízí rámec pro představu světů, které by mohly hostit mimozemskou civilizaci, a zároveň předvídá okolnosti, které by jim bránily v cestování vesmírem.

Koncept akvarijních světů naznačuje možnost, že civilizace zůstanou vázané na svou planetu a nikdy neprozkoumají své sluneční soustavy a nebudou moci komunikovat mimo své světy.

Z toho nakonec plyne otázka, zda by mohly celé civilizace vznikat a zanikat, aniž by si vůbec uvědomily, jak obrovský vesmír obývají.

Autor: Jan VotrubaZdroj: UniverseToday