Johann Sebastian Bach nebyl jen plodným mužem s celkem dvaceti dětmi od dvou manželek, ale také nesmírně pracovitým a plodným hudebním skladatelem.
Johann Sebastian Bach nebyl jen plodným mužem s celkem dvaceti dětmi od dvou manželek, ale také nesmírně pracovitým a plodným hudebním skladatelem.
Jak uvádí Martina Klausová na webu Rádia Classic, se svou první manželkou Marií Barbarou Bachovou měl Johann Sebastian Bach celkem 7 dětí. Po její smrti si vzal v té době již známou dvorní zpěvačku Annu Magdalenu Wicken, která nejen vychovávala děti z manželova prvního svazku, ale sama mu porodila dalších 13 potomků. Z celkem 20 dětí bylo jen šest synů, z nichž pět dále pokračovalo v rodinné hudební tradici. Ale hudebníky a zpěváky byla i celá řada dalších členů této rozvětvené rodiny
Stejně výkonný byl Johann Sebastian Bach také při tvorbě svého ohromujícího hudebního díla. To je postupně mapováno a jeho kompletní přehled uvádí BWV seznam (Bach Werke Verzeichnis, česky Soupis Bachova díla). Jedná se o standardní bachovský katalog s tematickými hesly od Wolfganga Schmiedera s více než 1 100 položkami, poprvé vydaný v roce 1950. Mezi nimi hrají významnou roli Bachovy kantáty.
A právě ty se skupina milovníků barokní hudby z francouzského Toulouse rozhodla postupně nastudovat a do jejich zpěvu zapojit také veřejnost. Po 17 letech snažení jsou nadšenci přesně v polovině cesty ke svému cíli. Soubor známý pro své hudební kvality i snahu o popularizaci hudby uvádí aktuálně už v pořadí stou Bachovu kantátu.
Skupina Ensemble baroque de Toulouse, složená z profesionálních muzikantů a zpěváků, se schází vždy v neděli, zhruba jednou za měsíc s výjimkou školních prázdnin. Společně se pokaždé učí jednu kantátu a ke zkoušce a zpěvu závěrečného chorálu se může připojit i veřejnost. Hudebníci tak chtějí připomenout podmínky, v nichž Bach v 18. století komponoval: připravoval skladby pro bohoslužby ve čtyřech kostelích v Lipsku a hudebníci je museli nastudovat na každou mši.
„Kantáty jsou vrcholná díla, ale tak trochu tajná vrcholná díla,“ říká šéf skupiny z Toulouse Michel Brun. Bach mezi lety 1723 a 1750 složil 300 kantát, do dnešní doby se jich ale dochovalo jen 200.
„Bach lidi spojuje kolem něčeho, co nás přesahuje, i když nejsme věřící. V jeho hudbě je spiritualita a když publikum na konci zpívá chorál, je to kouzelné,“ říká houslistka Véronique Delmasová, která je se souborem od samého začátku a hrála i většinu kantát.
Její kolega ze souboru, flétnista a ředitel konzervatoře Frédéric Naël, si pochvaluje, že kantáty jsou přístupné pro všechny posluchače, napříč věkovými i sociálními skupinami. Rozmanité publikum oceňuje i Laurence Martinaudová, která hraje první housle. „Vždycky když lidé stojí i na konci kostela, tak si říkáme: Skvělé, funguje to!“
Obvyklým místem setkání skupiny je barokní kostel Saint-Exupère v centru Toulouse. Za 17 let společných setkání bylo několik nedělí opravdu výjimečných, například když se hrála kantáta označená číslem 147 (s názvem „Herz und Mund und Tat und Leben“, pozn. red.) se závěrečným chorálem Jesus bleibet meine Freude (Ježíš věčná je má radost), která patří v Bachově díle k nejznámějším.
„V ten den se kantáty v katedrále svatého Štěpána v Toulouse účastnilo 1 300 lidí. Když jsem se otočil, abych vyzval publikum ke zpěvu, byl jsem dojatý k slzám,“ vzpomíná Brun.
Ansámbl zažil i těžké chvíle, když v roce 2013 zemřel spoluzakladatel projektu a houslista Laurent Pellerin. Brun loni sám zvažoval, že s projektem skončí z finančních důvodů kvůli zásadnímu snížení dotací. Nakonec ale projekt stále pokračuje. Doufáme, že se to francouzskému souboru podaří dotáhnout až do konce, tedy k nastudování všech dochovaných 200 kantát.
Autor: Mirka Nová. Zdroj: ČTK.