Komentář: Ano, lžeme líp!

Zatímco vládě je vyčítána chybná nebo ještě spíš chybějící komunikace, Ano je vyčítán marketing bez obsahu. Špatně je obojí, ale podle předvolebních průzkumů hnutí Ano funguje jejich strategie lépe.

Reklama

I když Andreje Babiše postupně opustili jeho marketingoví mágové a po jejich odchodu je komunikace méně rafinovaná, evidentně to pořád zabírá. Statisíce fanoušků na sociálních sítích už jsou, takže snesou i kohouta Silvera a jiné výstřednosti. Poněkud hokynářský projev hlavních tváří Ano jim, jak se zdá, vůbec nevadí.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Andrej Babiš (@andrejbabis)

Ne nadarmo kdysi Babiš po volbách líbal na čelo svého „Génia sociálních sítích“ Marka Prchala. Shodou okolností nedávno vyšla Prchalova kniha s podtitulem „Deset let jsem rozvracel národ, což ho spojovalo jako nic před tím“, která odhaluje, s jakým cynismem ke komunikaci přistupoval.

Napsal o tom například Václav Dolejší ve své recenzi na webu SeznamZprávy: „Na jiném místě ale Prchal vysvětluje pravidlo, že kvůli úspěchu musíte společnost schválně polarizovat. Tak, aby vás třetina milovala, třetina nenáviděla a třetině to bylo jedno.“

A tím se dostáváme k jádru problému. Nejde o ideje, nejde o změny vedoucí společnost k lepší budoucnosti, jde o lajky a volební hlasy i za cenu toho, že bude celá země totálně rozhádaná.

Slogan „Ano, bude líp“ by tak měl spíše znít „Ano, lžeme líp“. Nemáme sice žádný obsah, ale umíme ho dokonale prodat. Umíme perfektně kritizovat ostatní, ale nenavrhujeme žádná vlastní řešení. Poslední cirkus kolem důchodové reformy, akustiky na Hradě a toho, co kdo řekl, je toho důkazem. Nejhorší ale není, že to Andrej Babiš a jím vlastněné hnutí dělá. Nejhorší je, že jim to tolik lidí věří.

A pak je tu vláda. Ta se sice o změny snaží, ale ze všech stran slyší, že neumí komunikovat. A dělá s tím něco? Našly si vládní strany profesionály, kteří by jim pomohli komunikovat srozumitelně? Ne. Patlají to pořád stejně, i když jim svou pomoc řada expertů nabízela. Nic to nedokládá víc než Fialův trapas s Nutellou. Který marketingový jeliman vymyslel, že profesor politologie si bude hrát na normálně nakupujícího občana? V obleku? Právem to pak Fiala ve veřejném prostoru schytal, včetně mnoha parodií.

Pokud se vládní strany nevzpamatují, příští volby prohrají, i kdyby se ekonomika zvedla neočekávaně rychlým tempem a ceny všeho klesly na polovinu. Tristní není jen komunikace vlády a jednotlivých ministerstev, ale i koaličních stran. A když už se někdo o něco pokusí jako ministr Rakušan, maximálně naštve vládní kolegy. Z politologa se dělá mediální hvězda těžko, premiér Fiala je akademik a mluvit pro davy prostě neumí. Ale vláda by mohla svou komunikaci postavit aspoň na věcnosti.

Řekne Ano lež? Tak ji má vláda věcně, klidně a srozumitelně vyvrátit. Skáčou zástupci Ano všude a všem do řeči? Na co máte PR týmy, když neumí ministry mediálně proškolit, aby věděli, jak tomu čelit.

Zoufale chybí originální forma, takže se ztrácí často i zajímavý obsah. Nedělám si iluze, že vládní politici jsou svatí a nikdy nelžou. To snad ani v politice nejde. Ale Ano prostě lže líp. Minimálně tak, že mu to věří víc lidí.

Pokud s tím něco neudělají, možná si bude velká část národa za pár let říkat, že „za Fialy bylo líp“. Ty rezervy, které jsme měli v době, kdy Ano poprvé vstoupilo do vlády, už totiž nemáme. A populismus je zatraceně drahá sranda, stejně jako cena rohlíku, které se Babiš diví.

Autor komentáře: Mirka Nová.

Diskuze Vstoupit do diskuze
Přidat na Seznam.cz
Reklama
Reklama
Reklama