Až 4000 celebrit je obětí falešné pornografie vytvořené pomocí AI, tvrdí Channel 4

Na pěti nejnavštěvovanějších webech s deepfake pornografií jsou videa s téměř 4000 celebritami, především ženami – herečkami, zpěvačkami i televizními a internetovými osobnostmi. Zjistila to britská veřejnoprávní stanice Channel 4. „Termín deepfake v případě pornografie označuje upravená videa, která relativně věrohodně napodobují hlas i vzhled libovolné osoby za pomocí umělé inteligence,“ uvedla ČTK.

Reklama

Jde o rapidně narůstající trend. Za první tři čtvrtiny loňského roku vzniklo deepfake pornografie více než za všechny předchozí roky dohromady. Videa na pěti nejnavštěvovanějších nejmenovaných webech měla za tři měsíce 100 milionů zhlédnutí. Na 40 nejnavštěvovanějších webech podle jiné studie, kterou měla stanice Channel 4 k dispozici, měla videa za celou dobu jejich existence 4,2 miliardy zhlédnutí.

Pozornost letos vzbudily explicitní deepfake fotografie zpěvačky Taylor Swiftové, které na síti X měly kolem 45 milionů zhlédnutí, než je platforma odstranila. Na facebooku a instagramu se zase objevily reklamy, které vyobrazovaly explicitní, byť rozmazané fotografie herečky Jenny Ortegy. K vytvoření falešného obrazu byla použita fotografie herečky z doby, kdy jí bylo 16 let. Meta, která facebook a instagram provozuje, reklamu odstranila.

Ačkoliv deepfake pornografie s celebritami je stále rozšířenější, jejími nejčastějšími oběťmi jsou ženy, které slavné nejsou. Podle nezávislého výzkumu, jenž měl Channel 4 k dispozici, se na deseti takto zaměřených webech v loňském roce šířily stovky tisíc falešných fotografií a videí vyobrazující lidi, kteří slavní nejsou.

„Je to násilné a ponižující. Jako kdyby ženy nic neznamenaly, jsme bezcennými kusy masa. Muži můžou dělat, co se jim zachce,“ popsala své pocity 31letá Sophie Parrishová, která zjistila, že její falešné nahé fotografie byly nahrané na internet. „Bylo mi na zvracení, doslova jsem šla zvracet na záchod v posilovně,“ dodala v odpovědi na dotaz, jak se cítila, když obrázky poprvé viděla.

Parrishová případ nahlásila na policii a vyšetřovatelé pachatele zadrželi, nedlouho poté ho však propustili. Šíření falešných videí a snímků bez souhlasu vyobrazované osoby je v Británii od letošního 31. ledna nelegální, jejich tvorba však nikoliv. Dotyčný sdílel falešné snímky Parrishové, ještě než zákon začal platit.

Aktivisté a někteří právní experti v Británii rovněž kritizují Ofcom, vládní regulační orgán dohlížející na vysílání, že nedostatečně tlačí na velké technologické společnosti provozující sociální sítě, které se sice od obsahu distancují, ale na jeho šíření vydělávají, uvádí Channel 4.

„Chápeme, jak pobuřující takový obsah může být. Jsme odhodlaní rozšířit naši ochranu vůči němu tak, abychom pomohli zasaženým osobám,“ uvedla v prohlášení společnost Google.

„Meta přísně zakazuje vyobrazování dětské nahoty, obsahu, který děti sexualizuje, i služby, která za pomoci umělé inteligence vytváří nekonsenzuální erotický obsah,“ řekl zástupce Mety.

Channel 4 oslovil 40 slavných osobností, které se staly oběťmi deepfake pornografie. Žádná z nich věc nechtěla veřejně komentovat.

„Jak to jednou vidíte, nedostanete to z hlavy. Už jen ta představa, že takhle zmanipulované byly tisíce žen. Je znepokojivé, že kliknutím tlačítka můžete tohle najít a že lidé vytvářejí groteskní parodie reality s naprosto minimálním úsilím,“ poznamenala Cathy Newmanová, novinářka Channel 4, která na reportáži pracovala a viděla své vlastní falešné erotické video.

Pavlína Wolfová v boji proti deepfake videím

„Podobných podvodů bude přibývat. Proto jsme se rozhodli bojovat proti nim. Nejlepší obrana je informovanost,“ vysvětluje Pavlína Wolfová ze CNN Prima NEWS. Právě CNN Prima News odstartovala boj proti deepfake videím v Česku.

Video: Se souhlasem CNN Prima NEWS

Zdroj: ČTK.

Diskuze Vstoupit do diskuze
Přidat na Seznam.cz
Zakládáme si na tom, aby NašeTéma.cz bylo místem bezpečné diskuze. Přidávání komentářů do diskuze je proto dostupné pouze s účtem na Seznam.cz.

Pokud jste v článku zaznamenali překlep, nesrovnalost či chybu, neváhejte nám, prosím, napsat na email: tym@nasetema.cz. Děkujeme!

Reklama
Reklama
Reklama