Většina dětí pozná digitální svět ještě dříve, než se naučí jezdit na tříkolce. Máte přehled o tom, jaký obsah v médiích vaše dítě sleduje a kolik času tím tráví?
Také občas dáte svému dítěti do ruky mobil, abyste mohli dodělat v klidu svou práci, nebo mu zapnete pohádku u jídla, protože jinak máte pocit, že se vaše dítě nenají? Podle Americké akademie pediatrie (AAP) by se dětem do 18 měsíců neměla televize zapínat vůbec. Od kdy, a na co zapojit do dětského světa novodobé technologie?
Domácnosti jsou plné moderní technologie
Ať chceme či nechceme, moderní technologie jsou součástí našeho života. Za mých školních let byla v domácnosti jedna televize a stolní počítač. Nebyl takový prostor věnovat čas těmto aktivitám. Ze školy na zájmový kroužek, ven, udělat úkoly a do devíti v posteli. Dnes? Kromě televize, je také k dispozici v každé rodině notebook, mobil, tablet, a herní konzole, které bohužel vedou k tomu, že děti tráví více času u obrazovek. Doba je samozřejmě jiná, posunula se dopředu a zakazovat dětem tuto technologii, je nesmysl. Jak nastavit dítěti hranice, aby nesedělo celé odpoledne u počítače nebo „nesjíždělo“ na svém mobilu hry?
Jak často nechávat dítě u obrazovek?
Jak je uvedeno výše, televize by se dětem do 1,5 roku neměla zapínat. Ani „zapnutá kulisa“ není vhodná, a to jak pro vývoj dítěte, tak pro samotné rodiče, protože může snížit i jejich pozornost. Děti kolem dvou let by měly sledovat obrazovku minimálně, např. na jednu krátkou pohádku a jen pod dohledem rodičů. U tříletých až čtyřletých dětí se doporučuje 20 min denně a u starších dětí, kolem pěti let, pak prodloužit dobu na 40 min. Podle projektu EU Kids online, tráví 80 % českých dětí ve věku 9 – 16 let minimálně 1 hodinu na internetu každý den. Pokud děti tráví online (ať už na počítači, mobilu nebo televizi) 3 a více hodin denně, je to na úkor času, který bude chybět jinde, zejména ve školní přípravě nebo fyzickým a sociálním aktivitám.
Co hrozí dítěti, pokud tráví hodně času u obrazovky
Podle Americké akademie pediatrie sledování televize a jiných médií může u dětí negativně ovlivnit vývoj řeči, narušit spánek a vést také k vyšší pravděpodobnosti nadváhy a cukrovky. Samotné sledování televize nebo hraní her sice nadváhu nezpůsobí, ale dětem chybí pohyb. Navíc u televize většinou nesmí chybět ani brambůrky či jiné nezdravé „svačinky“ a to jen stupňuje zvýšení obezity.
Zdaleka se nejedná jen o zdravotní problémy, ale může dojít i k rizikovému chování a psychickým potížím.
Hraní her, kde se vyskytuje násilí a zabíjení, může v dospívajícím věku vést k tomu, že děti tyto věci budou chtít vyzkoušet. Na internetu se mohou dostat celkem snadno k sexuálnímu obsahu nebo narazit na někoho, kdo je bude nabádat k intimním fotkám nebo se mohou stát terčem kyberšikany.
Projektu EU Kids online se pravidelně účastní i Česká republika. Cílem projektu je porozumět dětem ve věku 9 až 17 let jejich aktivitám a zkušenostem s používáním technologií, včetně jejich rizik.
Poslední projekt v roce 2020 se týkal tématu Dětských zážitků a kybernetické nenávisti. Projektu se zúčastnilo 10 zemí, včetně České republiky a z výsledků lze vyčíst, že 59% českých dětí má zkušenosti s nenávistným obsahem na internetu. Z uvedených zemí jsme bohužel na prvním místě.
Z předešlých projektů je zase zřejmé, že české děti používají nejvíce technologie k práci ve škole (89 %), poté k vyřizování e-mailů a zpráv na messengeru, sledování videoklipů, používání sociálních sítí, hraní her, atd.
Rodičovský dohled a pravidla
Rodiče by měli mít přehled o tom, k jakému účelu dítě danou technologii používá. Co třeba zkusit dítěti nabídnout pořad, který bude více vzdělávací? Díky tomu, spojíte příjemné s užitečným, dítě bude mít zábavu a zároveň se například naučí nové písničky, počítat nebo třeba základy cizího jazyka. Nastavte si určitý čas, který zajistí, že vaše dítě nebude trávit X hodin před obrazovkou. Dalším tipem od AAP je sledovat pořady společně s dítětem, mluvit o tom, co se v pořadu děje, probrat co je skutečnost a co vymyšlené.
Použít můžete i rodičovskou kontrolu, jde o aplikaci, kde základní funkcí je obsahový filtr, který blokuje příspěvky, které jsou pro dítě nevhodné. Dalším bonusem je i nastavení času u obrazovky nebo hry. U některých softwarů lze sledovat aktivitu dítěte přímo online. Rodičovská kontrola toho umí mnohem víc, důležité však je, netajit před dětmi, že mají tuto aplikaci ve svém přístroji nainstalovanou. Mohlo by to narušit vzájemné vztahy a důvěru mezi vámi.
Rodiče mají jít příkladem dětem
Bohužel, realita je taková, že technologie neovlivňují jen děti, ale také dospělé. A jak je známo, rodiče mají jít svým dětem příkladem. Zkusme jako rodiče začít u sebe – více přemýšlet nad tím, zda je nutné mít zapnutou televizi celý den, zamyslet se kolik času trávíme na mobilu, atd.
Když se nad tímto složitým tématem zamyslíme, dalo by se říci, že digitální svět potlačil ten „normální“ rodinný život, kde se více komunikovalo, chodilo ven a dělalo se spousta užitečnějších činností.
Zdroje: Kniha – Děti a dospívající online – Vybraná rizika používání internetu, Ševčíková Anna a kolektiv r. 2015, MUNI interdisciplinární výzkum internetu a společnosti, Dvojklik