REKLAMA

Poslanecká sněmovna zamítla novinářce Noře Fridrichové jednorázovou akreditaci

Poslanecká sněmovna zamítla novinářce Noře Fridrichové jednorázovou akreditaci opravňující ke vstupu do budovy Parlamentu. Podle informací serveru NašeTéma.cz to odůvodnil sněmovní odbor médií a marketingu tím, že její projekt NORA údajně nepokrývá dění ve Sněmovně. Dosavadní mediální výstupy Fridrichové ale svědčí o opaku.

REKLAMA

Publicistický projekt NORA

Novinářka Nora Fridrichová, někdejší moderátorka a dramaturgyně pořadu 168 hodin České televize, zahájila na začátku března vysílání nového publicistického formátu s názvem NORA. Pořad je volně dostupný na platformách YouTube a HeroHero. Nový internetový projekt Nora sdílí redakci s investigativním projektem Odkryto.cz, který založil taktéž bývalý redaktor České televize Jiří Hynek a novinář Karel Hrubeš.

Její cíl byl od počátku jasný. „Budu dělat to, co je moje profese – šlapat politikům na paty, a to bez rozdílu. Chodit za nimi a ptát se jich. Kontrolovat, zda jejich služba je opravdu službou státu, že neslouží jen sami sobě. Zvedat kauzy, na které si myslím, že má být posvíceno. A ptát se za vás,“ představila Fridrichová projekt NORA v prvním díle.

V průběhu března tak novinářka Nora Fridrichová oslovila v prostorách Poslanecké sněmovny několik zákonodárců, mimo jiné Tomia Okamuru (SPD), Alenu Schillerovou (ANO), Andreje Babiše (ANO), Janu Černochovou (ODS) či Ivana Bartoše (Piráti). Podle některých náznaků pravděpodobně mohla její žurnalistická aktivita vyvolat nelibost a vést k označení za nežádoucí osobu.

Fridrichové byla zamítnuta žádost

„Dostala jsem ban v poslanecké sněmovně. Zrušení mé novinářské akreditace mi oznámili emailem, pod který se nikdo nepodepsal. A to přesto, že jsem dodržovala veškerá pravidla a nic jsem neprovedla. Jsem sice první, koho ve sněmovně takto zrušili, ale možná ne poslední. Děje se tak paradoxně za vlády, která při svém vzniku garantovala existenci svobodných médií a ochranu svobody slova,“ uvedla na platformě HeroHero Fridrichová.

REKLAMA

Fridrichová sdělila, že se snažila důsledně řídit pravidly platnými pro akreditované novináře a dbala na jejich dodržování. Podle svých slov si je vědoma toho, že její novinářský projekt je menších rozměrů a má omezený dosah.

Email o zamítnutí žádosti o akreditaci

Vážená paní Fridrichová,
dovolujeme si Vás informovat, že byla v systému jednorázových akreditací zamítnuta Vaše žádost o akreditaci z důvodu nesplnění podmínek nutných pro její udělení.

Váš nový online projekt nepřináší zpravodajství o jednání Poslanecké sněmovny a jejích orgánů, což je účelem novinářských akreditací, které Odbor médií a marketingu vydává. Minulý týden jste se akreditovala na jednání výborů, ale neúčastnila jste se jich. Akreditace jsou vydávány za účelem informování veřejnosti o jednání Poslanecké sněmovny a jejích orgánů sdělovacími prostředky s celospolečenským dosahem, nikoli za účelem generování nesouvisejícího placeného obsahu.

Z výše uvedených důvodů Vám tedy musíme oznámit, že Vaší žádosti o akreditaci nebylo vyhověno.

REKLAMA

S pozdravem, Odbor médií a marketingu.

Zdroj: Nora Fridrichová, X

Novinářka Nora Fridrichová na zveřejněný e-mail ze Sněmovny reagovala obsáhlým komentářem, v němž zpochybnila jednotlivé důvody, které měly vést k neschválení její žádosti o jednorázovou akreditaci.

Uvedla, že jednání Sněmovny ve svém projektu pravidelně pokrývala a témata jejích reportáží se týkala mimo jiné bezpečnosti státu, působení Ruska či proruských dezinformací. Zdůraznila, že účast novinářů na jednáních výborů není podle sněmovních pravidel povinná, ale pouze možná, přičemž se jich osobně účastnila.

K výtce ohledně placeného obsahu připomněla, že zpoplatnění je běžnou praxí napříč českými médii, včetně veřejnoprávních. Dodala, že na zaslaný e-mail odpověděla žádostí o vyjádření před kamerou, avšak bez odezvy.

Odkryto.cz: Rozhovor s Fridrichovou

Neschválení jednorázové novinářské akreditace může vzbuzovat otázky týkající se transparentnosti a rovného přístupu médií k informacím z Poslanecké sněmovny. V případě, že novinář splňuje podmínky stanovené pravidly Sněmovny a věnuje se relevantním tématům veřejného zájmu, může veřejnost takový krok vnímat jako problematický z hlediska svobody tisku a omezení výkonu nezávislé novinářské práce.

Taková rozhodnutí by mohla mít dopad nejen na konkrétní novinářku, ale i na obecné vnímání otevřenosti Parlamentu vůči různorodým médiím, včetně menších či nezávislých žurnalistických projektů.

Server NašeTéma.cz požádal o vyjádření Odbor médií a marketingu Poslanecké sněmovny. Do uzávěrky tohoto článku ale odpověď nedorazila.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: GLOSA: „Češi by potřebovali válku,“ hlásá Novotný z ODS. Je to nenávist vůči Čechům?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Přidat na Seznam.cz
REKLAMA
REKLAMA

NEJNOVĚJŠÍ ZPRÁVY

VIDEO: Ondřej Dostál hájil v europarlamentu komunisty

V Evropském parlamentu se strhla vášnivá debata o Číně, kde český europoslanec Ondřej Dostál obhajoval čínské komunisty....

Eva Decroix se postavila za Rychlíkovou. Novinářce vyhrožují motoristé smrtí

Ministryně spravedlnosti Eva Decroix odsoudila kampaň a výhrůžky smrtí vůči novinářce Apoleně Rychlíkové, která čelí útokům od...

Proruské síly v čele s Huculovou útočí na parlamentní volby v...

Proruský blok Vítězství vedený Jevgenijí Huculovou a Ilanem Šorem míří na moldavské volby. Rusko vynakládá miliony na...

Turek čelí trestnímu oznámení. Macinka mluví o zmanipulovaných důkazech

Kontroverzní europoslanec Filip Turek čelí vážným obviněním z domácího násilí, znásilnění a vyhrožování smrtí, která vznesla jeho...

Ukrajinské drony zaútočily na Rusko: Výbuchy a požáry v několika regionech

V noci na sobotu zaútočily ukrajinské drony na několik ruských regionů, včetně Saratova, Engelsu a Čeboksar. Hlášeny...

Předváděcí vozy Škoda aneb Možnost, jak ušetřit při koupi (téměř) nového...

Nové auto si dnes koupí málokdo. Důvody? Rostoucí ceny, čím dál tím delší dodací lhůty – a...

Well-being na pracovišti: Co skutečně funguje?

Pohoda na pracovišti zvyšuje produktivitu a loajalitu. Well-being jako konkurenční výhoda. Jak ji dosáhnout? Odborníci z Colliers...

Průzkum: Volby by vyhrálo ANO s 35,1 %. SPOLU posílilo na...

Volby se blíží a volební model agentury Ipsos ukazuje jasného favorita. Hnutí ANO s přehledem vede, zatímco...
REKLAMA

VÝBĚR ČLÁNKŮ

REKLAMA