REKLAMA

ČNB varuje investory před finfluencery na internetu

Česká národní banka varuje před finančními influencery na internetu. Rady takzvaných finfluencerů mohou být zavádějící, neodborné, nebo dokonce sloužit jejich vlastnímu zisku. Jak se nenechat nachytat a chránit své peníze?

REKLAMA

Česká národní banka (ČNB) má pro investory jasný vzkaz: pozor na finanční influencery, takzvané finfluencery. Tihle samozvaní finanční guruové, kteří na sociálních sítích radí, jak zhodnotit peníze, jsou čím dál populárnější – a s tím rostou i rizika.

Ať už jde o tipy na akcie, kryptoměny, nebo třeba návody, jak si srovnat osobní finance, ne všichni, kdo se tváří jako experti, jimi skutečně jsou. „Doporučujeme obezřetnost a nespoléhat se na ně jako na jediný zdroj pro investiční rozhodnutí,“ varuje ČNB na svém webu.

Finfluenceři se stali fenoménem nejen u nás, ale i ve světě. Na TikToku, Instagramu nebo YouTube sdílejí rady, jak investovat, šetřit, nebo rychle zbohatnout. Někteří z nich – třeba ti s odborným zázemím – dokážou složité finanční pojmy podat tak, že jim porozumí i laik, a pomáhají tak zvyšovat finanční gramotnost.

REKLAMA

Jenže pak je tu druhá strana mince: influenceři, kteří šíří povrchní nebo zavádějící tipy, často bez hlubších znalostí. A někdy je to ještě horší – za jejich radami stojí střet zájmů, kdy propagují produkty nebo investice, za což dostávají tučné provize. „Může se stát, že finfluencer upřednostní svůj zisk před zájmy těch, kdo ho sledují,“ upozorňuje ČNB.

Rizika na každém kroku

Problémů, které finfluenceři přinášejí, je hned několik. Za prvé, jejich rady bývají obecné – nemají šanci zohlednit konkrétní situaci jednotlivých investorů. „To, co funguje pro jednoho, může druhému přinést ztráty,“ říká banka. Za druhé, spousta finfluencerů se prezentuje jako zkušení odborníci, přitom jim chybí potřebné vzdělání nebo praxe. Výsledek? Špatně podložené tipy, které mohou skončit fiaskem.

A pak je tu temnější stín – střety zájmů a podvody. Někteří finfluenceři propagují investice v rámci placených spoluprací, aniž by to vždy jasně přiznali. „Tento střet zájmů může vést i k neúměrnému zdůrazňováním výnosů a potlačení rizik, a tím k nevhodným investičním doporučením,“ varuje ČNB. V extrémních případech se dokonce může jednat o manipulaci trhem, například o schéma „pump and dump“.

To funguje tak, že finfluencer svými příspěvky uměle nažene zájem o nějaké aktivum – často kryptoměnu – jeho cena vyletí, on vydělá, a pak se trh zhroutí. Naivní investoři, kteří naskočili pozdě, zůstanou v prodělku. Tlak na rychlé jednání a FOMO – strach z promeškání – jsou toho častým nástrojem.

REKLAMA

Zvlášť ostražití by měli být lidé, kteří se chystají investovat do kryptoaktiv. V EU zatím chybí pevná regulace, která by chránila investory před nekalými praktikami. Ta přijde až s plnou platností nařízení MiCA, ale i pak bude hodně záležet na vlastní obezřetnosti. Žádný zákon vás neochrání, pokud sami podlehnete sladkým řečem.

Jak se nenechat nachytat?

ČNB investorům radí, aby si finfluencery pořádně prověřili. Zjistěte, jestli mají vzdělání a zkušenosti, nebo jen hezky mluví. Pokud někdo propaguje konkrétní produkt, hledejte, jestli za tím není placená spolupráce. A hlavně – nespoléhejte se jen na jedno video nebo příspěvek. „Pokud Vám finfluencer poskytuje investiční poradenství (tj. individualizovaná doporučení ohledně obchodů s konkrétními investičními nástroji), smí tak činit pouze s příslušným oprávněním (tj. jako zaměstnanec obchodníka s cennými papíry, investičního zprostředkovatele nebo s registrací jejich vázaného zástupce),“ dodává ČNB.

Další rada? Nejednejte impulzivně. Nepodléhejte tlaku, že musíte investovat hned, jinak vám ujede vlak. Důkladně si všechno prověřte. Přísliby rychlého zisku bývají podezřelé – za vysokými výnosy většinou číhají stejně velká rizika, nebo rovnou podvod. A pokud vám finfluencer dává konkrétní investiční doporučení, měl by mít k tomu oprávnění – třeba jako zaměstnanec registrovaného obchodníka s cennými papíry. Seznam takových osob najdete na stránkách ČNB. Jinak riskujete, že narazíte na šarlatána.

Finfluenceři nejsou automaticky nepřátelé. Někteří opravdu pomáhají lidem lépe rozumět financím a inspirují je, aby se o své peníze víc zajímali. Jde ale o to oddělit zrno od plev. Klíčem je kritické myšlení a zdravý rozum. Takže až příště narazíte na video slibující velký zisk za pár korun, dejte si pauzu a zapřemýšlejte. Vaše peněženka vám poděkuje.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Minulý týden se odehrála možná největší digitální loupež v historii

Diskuze Vstoupit do diskuze
Přidat na Seznam.cz
REKLAMA
REKLAMA

NEJNOVĚJŠÍ ZPRÁVY

Pozor na nebezpečné barvy na vlasy. Některé obsahují toxický lilian, Henkel...

V posledních dnech se množí upozornění od krajských hygienických stanic i Ministerstva zdravotnictví ČR na nebezpečné drogistické...

Škoda Elroq RS: Sportovní elektromobil už má českou cenu

Škoda Elroq RS, nejdynamičtější elektromobil značky, je tady! S cenou od 1 269 000 Kč, výkonem 250...

Mohou včelí úly stát v lese? Výhody, nevýhody a doporučení pro...

Umístění včelích úlů je jedním z nejdůležitějších aspektů úspěšného chovu včel. Včelaři často zvažují umístění úlů do...

Hvězda fotbalové budoucnosti: osmiletý brankář si jde za svým snem s...

Adrián, mladý fanoušek týmu Real Madrid, si získal zvláštní místo na sociálních sítích díky své vášni pro...

Tragédie na Hradčanské: Tramvaj srazila chlapce, nepřežil

K tragické nehodě došlo ve čtvrtek dopoledne na tramvajové zastávce Hradčanská v Praze 6. Tramvaj zde srazila...

Zpěvák Dan Bárta utrpěl poškození sluchu. J. A. R. zrušila koncerty

Skupina J. A. R. zrušila plánované koncerty v pražském Lucerna Music Baru. Dan Bárta v úterý utrpěl...

V Chorvatsku zavádějí skenování obličeje při nákupu tabákových výrobků

Chorvatsko zavádí nový systém ověřování věku při nákupu tabákových výrobků. Technologie umožňuje skenování obličeje, která s vysokou...

Mediální asociace: Návrh poslance Radka Vondráčka ohrožuje svobodu médií

Česká unie vydavatelů, Sdružení pro internetový rozvoj, Asociace online vydavatelů, Český výbor International Press Institute a Syndikát...
REKLAMA

VÝBĚR ČLÁNKŮ

REKLAMA