REKLAMA

Revoluce dopravního letectví se blíží. NASA představila nadzvukový letoun X-59

NASA a Lockheed Martin představily tiché nadzvukové letadlo X-59. Experimentální letoun by mohl způsobit revoluci v letecké dopravě a připravit cestu pro novou generaci komerčních letadel.

REKLAMA

Představte si, že by cestování z Prahy do New Yorku trvalo jen tři hodiny. Zní to jako sci-fi? Možná už brzy nebude. NASA totiž pracuje na revolučním projektu X-59, který by mohl znamenat revoluci pro leteckou dopravu.

NASA představila letoun X-59

„Je to velký úspěch, který byl možný pouze díky tvrdé práci a vynalézavosti NASA a celého týmu X-59,“ uvedla na svém webu NASA. „Během několika málo let jsme přešli od ambiciózního konceptu k realitě. NASA X-59 pomůže změnit způsob, jakým cestujeme.“

Letoun X-59 byl představen během ceremonie pořádané hlavním dodavatelem Lockheed Martin na základně v Palmdale v Kalifornii.

Blíží se revoluce v letectví?

Projekt X-59 je společným dílem NASA a společnosti Lockheed Martin. Jedná se o experimentální letoun, který má být schopen létat rychlostí 1,4krát vyšší než je rychlost zvuku. Jeho konstrukce, tvarování a technologie umožní letadlu dosáhnout vysokých rychlostí. Ale to není to nejzajímavější. Podle tiskové zprávy NASA by měl tento letoun vytvářet jen slabý zvukový tlak, který by na zemi byl sotva slyšitelný. Jak je to možné?

Tajemství spočívá v aerodynamickém tvaru letounu, který je navržen tak, aby minimalizoval vlny, které vznikají při průniku zvukové bariéry. Ty jsou totiž zodpovědné za hlasitý sonický třesk, který je typický pro nadzvukové lety. Letoun X-59 má také speciální křídla, která jsou umístěna vzadu a jsou velmi úzká. To mu umožňuje snížit odpor vzduchu a zároveň zmenšit zvukovou stopu.

Letoun má poprvé vzlétnout koncem tohoto roku. Testovací lety X-59 budou probíhat nad několika vybranými městy po celých Spojených státech. NASA tak bude shromažďovat informace o zvuku, který X-59 generuje. Agentura pak tyto údaje poskytne Federálnímu úřadu pro letectví a mezinárodním regulačním orgánům.

Podrobnosti o letounu X-59

Letoun X-59 je dlouhý přibližně 30,4 metru a široký 9 metru. Jeho nejvýraznějším prvkem je tenký a šikmý nos, který zabírá téměř třetinu jeho délky. Tento nos je klíčový pro dosažení tichého nadzvukového letu, který podle NASA rozděluje rázové vlny, které vznikají, když letadlo překonává rychlost zvuku. Tyto vlny by normálně způsobily hlasitý sonický třesk.

Neobvyklý tvar letounu má ale i svou nevýhodu. Kokpit je umístěn téměř v polovině délky letadla a nemá žádné okno, které by směřovalo dopředu. Pilot tedy nemá přímý výhled.

Jak tedy může bezpečně pilotovat letadlo? Letoun je vybaven eXternal Vision System, neboli eXVS. Jedná se o sérii kamer s vysokým rozlišením, které snímají obraz zvenčí a zobrazují ho na 4K monitoru v kokpitu. Tento systém umožňuje pilotovi vidět vše, co potřebuje, jako by měl okno.

Koncept budoucího designu letadla pro nadzvukový let
Koncept budoucího designu dopravního letadla pro nadzvukový let | Foto: NASA, Lockheed Martin Corporation

Zákaz nadzvukových letounů

Pokud se podaří dokázat, že letoun X-59 je opravdu tak tichý, jak se tvrdí, mohlo by to mít velký dopad na leteckou dopravu. Hlavním cílem projektu je totiž přesvědčit Americký federální úřad pro letectví (FAA), aby stáhl padesátiletý zákaz nadzvukových letů nad pevninou. Ten byl zaveden v roce 1973 jako reakce na stížnosti obyvatel, kteří trpěli hlukem a vibracemi způsobenými nadzvukovými letadly. Pokud by se zákaz zrušil, otevřela by se cesta k nadzvukové letecké dopravě, která by mohla zkrátit cestovní časy a zvýšit konkurenci na trhu.

Autor: Pavel Němeček – NašeTéma. Zdroj: NASA.

Diskuze Vstoupit do diskuze
REKLAMA
REKLAMA

AKTUÁLNÍ ZPRÁVY

Češky své kráse ubližují falešným luxusem. Vkus ale není o penězích,...

Iva Frühlingová má pověst křehké pařížské múzy. Otevřeně říká, proč Češkám škodí plastické operace, falešné kabelky i...

Platební terminály: 7 důvodů, proč je nasadit ještě dnes

Platební terminály dnes akcelerují prodeje i spokojenost zákazníků, protože kartu, mobil a hodinky používá čím dál více...

Recept na pravou frankfurtskou polévku, která vás vrátí do dětství za...

Frankfurtská polévka se právem řadí mezi mimořádně jednoduchá jídla, která jsou hotová za pár desítek minut. Přitom...

Jen pár hodin zbývá do finále Miss Universe. Česko zastupuje blondýnka...

V pátek proběhne velké finále mezinárodní soutěže krásy Miss Universe 2025. V Thajsku už o korunku několik...

Budoucnost předplacených karet: Jak Paysafecard ovlivňuje mobilní platby a krypto

Digitální svět se během posledních let proměnil rychleji než jakékoli jiné odvětví. Mobilní peněženky nahrazují plastové karty,...

Revoluci neřídili Gorbačov, KGB ani StB. Dezinformace Filipa Turka rozebírají odborníci

Od 17. listopadu se na sociálních sítích šíří dezinformace poslance Filipa Turka, podle nichž měla Sametovou revoluci...

Pro milovníky netradičního cukroví: Recept na zázvorové sušenky s pomerančem a...

Hledáte cukroví, které vynikne mezi klasickým lineckým a vanilkovými rohlíčky? Překvapte letos svou rodinu zázvorovými sušenkami, které...

Recenze: Jen ve snu. Animovaný příběh od Netflixu nenásilným způsobem ponaučí...

Moct si splnit své sny zní jako báječná možnost. V novém animovaném filmu Jen ve snu na...
REKLAMA

VÝBĚR ČLÁNKŮ

REKLAMA