Letoun L-410 přezdívaný Máňa obohatí sbírku Leteckého muzea v Kunovicích

Sbírku Leteckého muzea v Kunovicích na Uherskohradišťsku obohatí letoun L-410 UVP-T přezdívaný Máňa. Stroj s trupovým číslem 0731 donedávna sloužil k výcviku vojenských pilotů v Centru leteckého výcviku státního podniku LOM Praha. Letadlo bylo v tehdejším kunovickém závodě Let vyrobeno v roce 1981, sdělil ČTK ředitel muzea Martin Hrabec.

Reklama

Letouny L-410 už muzeum vystavuje, a to včetně prvního prototypu, ale všechno jsou to podle ředitele starší verze. „Varianta UVP nám však dlouho chyběla. Má i zajímavou historii a navíc jde o letadlo v salonní úpravě. Rozšíří tak i naši kolekci VIP letadel, která máme v muzeu už čtyři,“ řekl Hrabec.

Na Moravu letoun zamíří 7. března z pardubického letiště, kde létal v barvách tamního výcvikového centra. Ředitel státního podniku LOM Praha Jiří Protiva osmiletou zápůjčku letadla do Kunovic podepsal letos v únoru, což pro muzeum znamenalo zahájení příprav na přesun stroje.

Letadlo má propadlá potřebná povolení, na cestu se proto vydá po zemi. „Stroj již není letuschopný a většina agregátů a letadlových celků jsou dobově prošlé a vyžadovaly by provedení generální opravy a dílčích revizí,“ uvedl za LOM Praha mluvčí Pavel Lang.

Demontáž zajistí muzejníci, z nichž mnozí mají s prací na strojích L-410 dlouholeté zkušenosti. V továrně v Kunovicích se totiž tato letadla v různých obměnách vyrábějí víc než půl století. „Doufáme, že většinu prací zvládneme během víkendu. Máme tam ale pro jistotu časovou rezervu tak, abychom ve čtvrtek mohli vše najisto naložit a vyrazit,“ uvedl Hrabec.

S následnou montáží pracovníkům a příznivcům muzea pomůže výrobce, společnost Aircraft Industries, která jim poskytne zázemí i originální vybavení. „Je to pro nás velká pomoc. Pokud vše půjde dobře, letadlo by mělo být připravené na vystavení letos v létě,“ uvedl Hrabec. S Aircraft Industries i s LOM Praha muzeum spolupracuje dlouhodobě.

Letoun vyrobený 25. listopadu 1981 si v prosinci téhož roku převzala československá armáda, sloužil na základně v Praze-Kbelích. Na konci 80. let byl jako salonní stroj využíván pro přepravu zahraničních zbrojních inspektorů Konference pro bezpečnost a spolupráci v Evropě (KBSE), což je předchůdce dnešní Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě (OBSE).

V roce 2002 stroj přesídlil k jednotce do Pardubic, kde si jej v roce 2004 převzalo nově vzniklé Centrum leteckého výcviku Lom Praha.

Naposledy letoun vzlétl 22. října 2020. „Jeho celkový nálet je 7479 hodin a dohromady absolvoval 13.892 přistání,“ doplnil Lang.

Ve svém výcvikovém centru LOM Praha stále provozuje druhý letoun L-410 s trupovým číslem 0928. Od roku 2020 má zmodernizované radionavigační vybavení a dál slouží k výcviku vojenských dopravních letců.

Zdroj: ČTK

Diskuze Vstoupit do diskuze
Přidat na Seznam.cz
Reklama
Reklama
Reklama