I když hodně lidí je zvyklých volat na národní tísňové linky 150, 155 a 158, před dvaceti lety jsme se připojili k číslu, které v případě krize vytáčejí lidé ve většině zemí Evropy. Je jím linka 112.
V roce 2004 začala v České republice fungovat tísňová linka 112, na kterou lze bezplatně volat nejen z pevné linky, ale i z mobilního telefonu kdekoli na území Evropské unie. Platí ale i v některých dalších zemích, například ve Švýcarsku a Lichtenštejnsku.
Za 20 let existence u nás její operátoři odbavili více než 60 milionů hovorů. I když v prvních létech byla často terčem falešných telefonátů, ale i prosté zvědavosti, jestli číslo skutečně 112 funguje, postupně se počet hovorů ustálil a později (od roku 2022) se k nim přidaly také SMS.
Jak uvádí ve své tiskové zprávě Hasičský záchranný sbor České republiky, v roce 2022 přijala česká linka 112 celkem 2 232 367 telefonických hovorů a 67 273 SMS. V loňském roce se počet hovorů ještě zvýšil na 2 824 119 volání (nárůst o více než 26 %), ale počet SMS naopak pokles o více než 40 % na 40 561. SMS jsou určeny primárně pro občany s handicapem, například neslyšící.
„V plánu je od roku 2026 tísňová komunikace textem v reálném čase, tedy přímý chat s operátorem tísňové linky,“ uvedl tiskový mluvčí generálního ředitelství HZS ČR Jiří Fröhlich.
V roce 2023 bylo prostřednictvím linky 112 nahlášeno celkem 326 551 mimořádných událostí. Z toho bylo 97 442 předáno hasičům, 170 636 zdravotníkům a 118 341 policistům.
V posledních 7 letech se navíc připojil další komunikační kanál, tzv. eCall. Jedná se o bezpečnostní systém, který se montuje do všech osobních automobilů vyrobených po roce 2018. Automaticky či nouzovým tlačítkem aktivovaná tísňová volání z aut jsou také směřována na linku 112. A ještě jedna česká specialita. 112 se jmenuje také odborný časopis požární ochrany, integrovaného záchranného systému a ochrany obyvatelstva.
Stejné číslo všude
V Evropě tísňová linka 112 existuje už od roku 1991. Vznikla, aby si Evropané, kteří hodně cestují, nemuseli pamatovat různá čísla v různých zemích, ale měli za všech okolností přístupné jedno číslo, na které se dovolají kdekoli.
V některých státech Evropské unie s ní fungují paralelně i lokální linky pro záchranáře a policii, ale v jiných (v Dánsku, Estonsku, Finsku, na Maltě, v Nizozemí, Portugalsku, Rumunsku a Švédsku) je pro krizové situace linkou jedinou. Operátoři vždy mluví řečí dané země a velmi často také anglicky. Specialitou je, že tísňový hovor můžete uskutečnit, i když nemáte na mobilu kredit, a dokonce i bez vložené SIM karty. Od roku 2009 je také 11. únor slaven jako „Evropský den linky 112“.
Autor: Mirka Nová – NašeTéma. Zdroje: European Commission, MV ČR, HZS ČR