V modelárně Škoda Design se rodí budoucnost českých vozů. Hliněné modely, které tvarují zkušení modeláři, dávají prvním návrhům reálnou podobu. Podívejte se, jak kombinace starého řemesla a moderních technologií vytváří design budoucích škodovek.
Hliněné modely, frézy, škrabky a hlavně zkušené oči modelářů. Tak vypadá zákulisí tvorby nových vozů Škoda Auto. V oddělení Škoda Design se z představ designérů rodí první hmatatelné obrysy budoucích modelů, které možná brzy uvidíme na silnicích. Jak to celé funguje? Pojďte se podívat.
Hlína jako základ všeho
V modelárně Škoda Design se už desítky let pracuje se speciální modelářskou hlínou. Proč? „Je tvárná, lze ji snadno přidávat nebo ubírat, a přitom je pevná, takže se s ní na modelu dobře pracuje,“ vysvětlují modeláři. Příprava jednoho modelu je pořádná dřina – trvá týdny, někdy i měsíce. I přes moderní technologie, které proces urychlují, zůstává klíčem precizní ruční práce.
„Za poslední dekádu prošel náš designový proces zásadní digitalizací, která nám dnes umožňuje rychle a velice efektivně rozvíjet různé designové směry pro naše budoucí vozy. Zároveň však dobře víme, že dokonalý design vzniká spojením virtuálního světa s fyzickou realitou,“ říká Martin Bogner, vedoucí oddělení Designové modelování a digitalizace.
„Proto pro ověření digitálních konceptů, jemné doladění detailů i konečné schvalování designových návrhů na úrovni představenstva stále využíváme fyzické designové modely. Právě tato kombinace digitálních nástrojů a tradičního řemesla nám umožňuje dosahovat špičkové kvality designu našich vozů,“ dodává.
Od kostry k modelu
Vše začíná u základní kostry, kterou připraví technici z oddělení Technického vývoje. Na ni modeláři nanášejí hlínu – obvykle vrstvu asi čtyři centimetry silnou, i když to záleží na konkrétním modelu. „Kostra musí přesně odpovídat požadované vrstvě hlíny,“ vysvětluje Mick Allbutt, jeden z modelářů Škoda Design. Celkově se na model spotřebují asi dvě tuny hlíny.
Než se ale hlína začne nanášet, musí se nahřát na 60 °C v pecích, což trvá čtyři až pět hodin. „Šest modelářů nanáší první 10mm vrstvu asi dvě hodiny,“ popisuje Allbutt. Hlína se nanáší postupně, vrstva po vrstvě, a každá musí vychladnout a ztuhnout. První vrstva kvůli pěnové kostře chladne déle, další už třeba jen dvě hodiny. Pro jistotu ale modeláři nechávají hlínu odpočívat přes noc.
Frézování a škrabky
Když je hlína připravená, přichází na řadu frézka, která podle digitálních dat vytvoří první hrubé kontury modelu. „Polovina auta trvá klidně i 20 hodin. Proto často frézka běží přes noc,“ říká František Hladík. Kulová fréza o průměru 10 mm zvládne připravit povrch s přesností až na čtyři desetiny milimetru. Frézka zvládne asi 95 % povrchu, ale zbytek je na modelářích.
Ti pak berou do ruky „staroškolské“ nástroje – hladítka, rašple, škrabky nebo nože. „Změnit konkrétní detail je otázkou několika hodin práce,“ popisuje Andy Settle. Škrabky odebírají hlínu ve vrstvách od 5 do 30 mm, hladítka zarovnávají větší plochy a nůž pomáhá třeba s naznačením spár. „Páska nám pomůže zvýraznit a zkontrolovat tvar. Při práci celkově ovšem platí, že naším nejdůležitějším nástrojem jsou naše oči,“ zdůrazňuje Settle.
Detaily, které dělají Škodu
Zatímco v hlavní hale modelárny se tvarují celkové linie, jinde specialisté chystají vkládané díly – třeba světlomety nebo součásti interiéru. „I zdánlivě obyčejný ofukovač v interiéru není jeden díl, ale celá skládačka,“ říká Dušan Stejskal.
Mnoho dílů se připravuje na 3D tiskárnách, ale finální doladění je na modelářích. Některé díly se čalouní, potahují fóliemi nebo leští.
VIDEO: Jak vzniká nová Škoda
Video: Škoda Auto
Důležitou roli hraje lakovna. „Míchání barev probíhá doslova podle oka. Zkoušíme, mícháme množství vzorků, ze kterých pak ve spolupráci s designéry vybíráme ten pravý odstín,“ vysvětluje lakýrník Oldřich Chalupa. Lakování hliněného modelu je pak úplná alchymie. „Pokud model dostává barvu, je na to složitý a tajný postup, který zajistí, že lak na hlínu přilne,“ dodává Chalupa.
Cesta do finále
Finální hliněné modely, někdy i s lakem, slouží k závěrečnému schválení designu. Některé z nich můžete později vidět třeba v Škoda Muzeu. Kombinace tradičního řemesla a moderních technologií dává vzniknout vozům, které nejen dobře vypadají, ale mají i duši.
A jak říkají sami modeláři, jejich nejdůležitějším nástrojem zůstávají oči a cit. Bez těch by žádná škodovka nebyla taková, jaká je.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Létající motocykl je realitou. Volonaut odhalil AirBike s tryskovým pohonem