Doslova šok čekal na turisty po příletu do Chorvatska na letišti Rijeka. Autobusy kvůli extrémnímu zdražení parkovného o 2300 % u terminálu nestály. Čekaly na turisty až u brány letiště, která je od terminálu vzdálená několik set metrů. Turisté tak museli se zavazadly pěšky.
Chorvatsko: Zdražování začalo
Testování turistického ruchu začalo letos na jaře na letišti Rijeka, kde se cena za parkování pro autobusy zvýšila z 15 eur (okolo 373 Kč) na 360 eur (okolo 8975 Kč). Parkování se tedy zdražilo o bizarních 2300 %. O brutálním zdražení parkovného na chorvatském letišti ve čtvrtek informoval jako první web Novinky.cz.
Objavih vest za ono pešačenje putnika od rampe to terminala na Aerodromu Rijeka pre dva dana. Ulazak autobusa u krug riječkog aerodroma koji je koštao 15 evra, sada košta 360 evra, verovali ili ne?!???✈️ pic.twitter.com/qq30Wtn2bN
— Peđa Vučetić (@Pedjijatar) May 6, 2024
Do areálu letiště Rijeka podle chorvatského portálu Dnevnik odmítají dopravci zajišťující transfer turistů vjíždět. Na vině je brutální zdražení parkovného. „Pracovníci v turistickém sektoru na Kvarneru se kvůli novému ceníku bouří,“ píše chorvatský portál Dnevnik.
Cena vjezdu autobusu na letiště je skoro vyšší než samotná přeprava turistů do hotelů. „Autobus z Rijeky na ostrov Krk vyjde maximálně na 400 eur (okolo 9972 Kč). Samotný vjezd do areálu letiště vyjde na 360 eur (okolo 8975 Kč),“ řekl Emil Priskić, prezident Komory řemesel Přímořsko-gorskokotarské župy, reportérce televize Dnevnik Nova, Katarině Jusić Mezgaové.
Brutální zdražení zasáhlo i tamní taxikáře z ostrova Krk. „Vydáním ceníku 18. dubna jsme byli přitlačeni ke zdi,“ řekl doslova Goran Mavrović, vedoucí úseku taxi přepravy. Spustila se tak lavina nespokojenosti.
Cestovní kanceláře upouštějí od nabídek spojených s letištěm Rijeka. „Letiště jsme jednoduše vyřadili z naší nabídky, protože nemůžeme nést náklady, které jsou vyšší než samotná cena transferů,“ řekl Damir Nahmijas, spolumajitel cestovní kanceláře.
Testování abnormálních cen na letišti Rijek naštěstí skončilo. Tomislav Palalić, ředitel letiště v Rijece, uvedl, že problémy se zdražováním jsou nyní zažehnány. V pondělí 6. května letiště stáhlo nový ceník s přemrštěnými cenami.
„Je to kompromisní řešení. Do jara 2025 ponecháme ceník tak, jak byl v roce 2023. S požadavkem, aby vše výše uvedené bylo zahrnuto do motivačních opatření pro aerolinky. Očekáváme konstruktivní návrhy ke zvýšení cen,“ uvedl ředitel letiště Palalić.
„Nový ceník ničí pověst destinace,“ řekl podle portálu Dnevnik prezident Chorvatské asociace cestovních kanceláří Tomislav Fain. Z pohledu turisty má samozřejmě pravdu. Komu by se chtělo po příletu na vysněnou dovolenou z letištního terminálu vláčet svá zavazadla bezmála jeden kilometr k přistavenému autobusu? Zřejmě nikomu.
„Pokud všechna letiště fungují podle jednotného principu, nevidím důvod, proč by se Rijeka měla liši od chorvatských a jiných evropských letišť,“ dodal Fain.
Chamtivost nebo ostuda?
Turista by měl být vždy na prvním místě, protože jeho pozitivní zkušenost je nejlepší reklamou nejen pro danou destinaci, ale i pro celé Chorvatsko. Konkrétní případ drastického zdražení na letišti Rijeka bude médii diskutován ještě dlouho. Vedení letiště si tento krok bude vyčítat po dlouhou dobu a pro Chorvatsko, jako oblíbenou dovolenkovou destinaci, představuje tato situace velkou ostudu. Potvrzuje totiž, jak daleko může chorvatské testování trpělivosti turistů zajít.
Majitelka chorvatské cestovní kanceláře Katarina Hauptfeldová je toho názoru, že vedení letiště Rijeka „nerozumí své práci“ a situace je neudržitelná.
„Ti, co to letiště řídí, své práci nerozumí. Když je provoz slabý, tak by normální cestou mělo hledat způsoby, jak ho zintenzivnit. Třeba umožnit bezplatné parkování pro přepravu, která zajištuje transfer turistů do dané destinace,“ řekla podle chorvatského portálu Novi list Katarina Hauptfeldová.
Autor: Petr Ševčík.