REKLAMA

Jaro je tu, nastal čas naplánovat přezutí na letní pneumatiky

S jarem přichází čas přezout na letní pneumatiky. Kdy je ten správný okamžik, jaké gumy vybrat a jak o ně pečovat, aby vydržely co nejdéle? Odborník na pneumatiky Lukáš Šícha ze společnosti Business Lease radí, jak se vyhnout chybám při výměně, zda se vyplatí celoroční pneumatiky a co nabízejí moderní technologie.

REKLAMA

S příchodem jara řeší řidiči i firmy otázku výměny pneumatik. Kdy je ideální čas přezout na letní sadu? Stojí za to zvážit celoroční pneumatiky, nebo se vyplatí spoléhat na moderní technologie, jako jsou gumy s dojezdem po defektu? Lukáš Šícha, odborník na pneumatiky ze společnosti Business Lease, která se specializuje na operativní leasing, přináší praktické tipy – od správného načasování přezutí přes údržbu až po výběr nových pneumatik.

Optimální čas na výměnu

Přechod na letní pneumatiky je nejlepší naplánovat, když teploty stabilně překročí 7 °C. V Česku to většinou nastává koncem března nebo během dubna. Odborníci doporučují vyčkat spíše na duben, aby řidiče nepřekvapily jarní mrazíky.

„Přílišné otálení ale není ideální – zimní pneumatiky se při teplotách nad 10–12 °C rychleji opotřebovávají a ztrácejí své vlastnosti,“ radí Lukáš Šícha.

Nejčastější chyby při přezouvání

Po výměně pneumatik je dobré po týdnu zkontrolovat tlak, aby odpovídal doporučeným hodnotám pro konkrétní vůz. Častou chybou je ponechání starých ventilků, které mohou vlivem opotřebení propouštět vzduch – při každé výměně se vyplatí investovat do nových.

REKLAMA

„Pokud si kola měníte sami, nechte pneumatiky před nasazením vyvážit v pneuservisu. I drobná nevyváženost může způsobit vibrace a zkrátit životnost gum,“ doporučuje Šícha.

Jsou celoroční pneumatiky řešením?

Celoroční pneumatiky mohou být výhodné pro městské řidiče v Praze či Brně, kde sníh není velkým problémem a ušetří se za pravidelné přezouvání. Na delší trasy, dálnice nebo horské oblasti ale odborníci doporučují klasické sezónní gumy.

Celoroční pneumatiky nabízejí kompromis – v zimě mají slabší přilnavost než zimní sady a v létě neposkytují stejný komfort jako letní pneumatiky.

Co říká dezén a kdy měnit?

Zákon stanovuje minimální hloubku dezénu 1,6 mm u letních a 4 mm u zimních pneumatik. Realita je ale jiná – přilnavost letních gum na mokru klesá už při 2 mm a brzdná dráha se prodlužuje.

REKLAMA

„Kromě dezénu sledujte i celkový stav – sjeté hrany nebo poškození znamenají nutnost výměny, i když je dezén ještě v normě,“ doporučuje odborník.

Jízda, která šetří pneumatiky

Plynulý styl jízdy s jemnými rozjezdy, brzděním a průjezdy zatáčkami prodlužuje životnost pneumatik. Agresivní jízda naopak vede k nerovnoměrnému opotřebení, například při častých prudkých startech trpí běhoun.

Přední pneumatiky se obvykle sjíždějí rychleji, proto je lze každých 10 tisíc km prohodit se zadními, což zajistí rovnoměrnější opotřebení a lepší stabilitu.

Tlak pod kontrolou

Správný tlak je klíčový – podhuštěné pneumatiky zvyšují spotřebu paliva až o 5 % a rychleji se sjíždějí, zatímco přehuštěné zhoršují přilnavost a opotřebovávají střed běhounu. Pravidelná kontrola tlaku je tedy nutností.

Skladování pneumatik

Ideální skladování zajistí pneuservis, ale při domácí úschově dbejte na správné podmínky. Pneumatiky na discích skladujte zavěšené nebo naskládané, samostatné gumy postavené s občasným pootočením.

„Slunce, chemikálie nebo vlhkost mohou způsobit ztvrdnutí a popraskání,“ varuje Šícha.

Výběr nových pneumatik

Cena není jediným kritériem. Levnější pneumatiky mohou mít horší přilnavost a kratší životnost, ale dražší modely nabízejí tišší a pohodlnější jízdu, zejména na dálnicích. Kvalitní gumy s nižším valivým odporem navíc šetří palivo. Před koupí si prostudujte štítek s údaji o přilnavosti, hlučnosti a spotřebě.

Chytré pneumatiky

Moderní technologie mění pneumatiky na sofistikované prvky. Systémy TPMS sledují tlak, teplotu i opotřebení v reálném čase, což šetří firmám náklady na palivo a opravy. Prémiové značky nabízejí pneumatiky s dojezdem po defektu (RFT) nebo samoopravné gumy. „Vývoj směřuje k nepropíchnutelným pneumatikám s pevnou strukturou bez vzduchu,“ dodává Šícha ze společnosti Business Lease.

S jarem přichází čas nejen na přezutí, ale i na zvážení, jak pneumatiky vybírat a udržovat, aby sloužily co nejdéle a zároveň zajistily bezpečnou jízdu.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Škoda od prvních skic po sériový model, exkluzivní pohled do tajné modelárny

Diskuze Vstoupit do diskuze
Přidat na Seznam.cz
REKLAMA
REKLAMA

NEJNOVĚJŠÍ ZPRÁVY

Pozor na nebezpečné barvy na vlasy. Některé obsahují toxický lilian, Henkel...

V posledních dnech se množí upozornění od krajských hygienických stanic i Ministerstva zdravotnictví ČR na nebezpečné drogistické...

Škoda Elroq RS: Sportovní elektromobil už má českou cenu

Škoda Elroq RS, nejdynamičtější elektromobil značky, je tady! S cenou od 1 269 000 Kč, výkonem 250...

Mohou včelí úly stát v lese? Výhody, nevýhody a doporučení pro...

Umístění včelích úlů je jedním z nejdůležitějších aspektů úspěšného chovu včel. Včelaři často zvažují umístění úlů do...

Hvězda fotbalové budoucnosti: osmiletý brankář si jde za svým snem s...

Adrián, mladý fanoušek týmu Real Madrid, si získal zvláštní místo na sociálních sítích díky své vášni pro...

Tragédie na Hradčanské: Tramvaj srazila chlapce, nepřežil

K tragické nehodě došlo ve čtvrtek dopoledne na tramvajové zastávce Hradčanská v Praze 6. Tramvaj zde srazila...

Zpěvák Dan Bárta utrpěl poškození sluchu. J. A. R. zrušila koncerty

Skupina J. A. R. zrušila plánované koncerty v pražském Lucerna Music Baru. Dan Bárta v úterý utrpěl...

V Chorvatsku zavádějí skenování obličeje při nákupu tabákových výrobků

Chorvatsko zavádí nový systém ověřování věku při nákupu tabákových výrobků. Technologie umožňuje skenování obličeje, která s vysokou...

Mediální asociace: Návrh poslance Radka Vondráčka ohrožuje svobodu médií

Česká unie vydavatelů, Sdružení pro internetový rozvoj, Asociace online vydavatelů, Český výbor International Press Institute a Syndikát...
REKLAMA

VÝBĚR ČLÁNKŮ

REKLAMA