Vědci rozluštili původ schizofrenie a deprese: Klíčem je pravěké „genetické smetí“ v naší DNA

Tým vědců popsal souvislost mezi DNA a duševním zdravím. Ve spletitých vláknech lidské DNA je přibližně 8 procent genetického smetí. Podle vědců z King’s College London a Cornell University jde o pravěké klíče, které způsobují schizofrenii a deprese.

V rámci genetického výzkumu respektovaný tým vědců z King’s College London a Cornell University odhalil souvislost mezi DNA a duševním zdravím. Výsledky zkoumání naznačují možnou cestu pro budoucí inovativní léčbu duševního zdraví, jak uvádí nová studie publikovaná v odborném časopisu Nature Communications.

Vědci objevili v genetickém smetí DNA pravěký klíč

„Endogenní virové elementy v lidském genomu (HERV) jsou ozvěny dávných retrovirových infekcí, které podnítily naše horlivé hledání nového porozumění,“ uvádějí Rodrigo Duarte, Douglas Nixon a Timothy Powell, respektovaní vědci z King’s College London a Cornell University.

Zmíněné „genetické smetí“, otištěné v naší DNA po tisíciletí evoluce, nabízí podle vědců vzrušující vhled do minulosti našich předků. HERV, původně odsunuté na okraj bádání jako „genetické smetí“, se nyní dostaly do centra pozornosti jako vlivné regulátory, které utvářejí expresi sousedních genů. Ty jsou podle výzkumu klíčové pro základní biologické procesy, včetně synaptické plasticity ve spletitých neuronových sítích mozku.

Kromě toho také vykazují neuvěřitelnou všestrannost. Generují velké množství RNA a proteinových produktů v různých tělesných tkáních, od tekutinových kanálů krve až po složité nervové spojení mozkové tkáně. Jejich rozmanitá funkčnost podle týmu vědců ukazuje na širší a hlubší roli, která přesahuje jejich konvenční klasifikaci jako pouhých genetických artefaktů.

Trojice uznávaných vědců, která se ponořila hlouběji do labyrintu lidské DNA, ve svém výzkumu podrobně rozpitvala téměř 800 vzorků mozku a pracně odhalila složité genetické variace, které diktují expresi HERV v mozkové kůře. Tato složitá genetická tapisérie se společně s komplexními genetickými studiemi psychiatrických poruch objevuje v přesvědčivých korelacích mezi expresí HERV a složitou tapisérií stavů duševního zdraví, jako je schizofrenie, bipolární porucha a deprese.

Výzkum DNA: Jiskra pro budoucí léčbu

„Naše zjištění zdůrazňují hluboké důsledky HERV při utváření složitých psychiatrických poruch,“ poukazují Duarte, Nixon a Powell. Zatímco HERV představují pouze zlomek rozsáhlého genetického obrazu, který je základem psychiatrických stavů.

Tento proces má podle vědců hluboké důsledky, které vyžadují další intenzivní zkoumání hluboké souhry mezi starověkou virovou DNA a komplexní mozaikou duševního zdraví.

Navzdory počáteční fázi výzkumu nabízí i pomyslnou jiskřičku naděje pro budoucí revoluční terapeutické intervence.

Rozluštění složitého vztahu pravěkého klíče v naší DNA může předznamenat novou éru konkrétního léčebného postupu, který přinese léčbu lidí, kteří bojují se schizofrenií, depresemi a dalšími duševními chorobami.

V lidském genomu jsou tedy i stopy virů starých sto miliónů let. Jsou mnohem rozšířenější, než se původně myslelo.

Zajímavostí je, že malá část naší DNA je tvořena genetickými sekvencemi starých až několik milionů let. Jsou mnohem starší, než se předpokládalo. „Některé dokonce předcházely vzniku Homo sapiens,“ doplnil k tématu akademický portál The Conversation.

Autor: Eva Klein