Jak už jsme v NašeTéma psali, podle bestselleru slovenského autora Jozefa Kariky vznikl nový film Smršť režiséra Petera Bebjaka. „Dnes ho mohli poprvé vidět novináři a bylo na co se dívat,“ řekla Magdalena Boukhemsová, redaktorka NašeTéma a autorka recenze.
I když se jedná o mysteriózní thriller, nečekejte žádnou smršť rychlých střihů. Hlavně v první části je film vyprávěn v poklidném tempu, z něhož jen sem tam vyruší nějaký odraz nedořešených problémů z minulosti.
I když je jeho předlohou Karikova kniha, film je jiný. Režisér Peter Bebjak k tomu na následné tiskové konferenci uvedl: „Náš film začíná tam, kde končí jeho kniha. Vyprávíme dopsaný příběh manželského páru, který přijíždí do lázní. Větrná smršť se projevuje nejen venku jako přírodní fenomén, ale také v rámci jejich vztahu. To byl hlavní motiv, který jsme my do toho příběhu dodali.“
Thriller: Smršť (2024)
Video: Se souhlasem BontonFilm
Film Smršť stojí a padá s ústřední hereckou dvojicí – Aňou Geislerovou a Tomášem Maštalírem. Dvě hodiny je na plátně neustále aspoň jeden z nich a z mého pohledu jsou oba úžasní. Jejich tváře jsou snímány ve velkých detailech, vlastně v čím dál větších detailech, což na velkém plátně v kině zvlášť vynikne. A právě na tyto detaily jsem se zeptala režiséra Petra Bebjaka.
„Ty detaily přicházejí postupně, jak se dostáváte do příběhu. Postupují i do hlav těch postav, co prožívají, jak to prožívají. Nemusí mimicky příliš pracovat, takže ty detaily pomáhají dostávat se blíže k postavě. Ukazují jejich cítění, jejich vnímání. Mně se líbí absolutně drobné mikro pohyby herců, které přesně v daném momentě vyjádří to, co mají vyjádřit. A ještě jsou to i hezcí lidé,“ dodal Peter Bebjak.
Aňa Geislerová se vyjádřila ke své roli Pawly: „Všechno, co se té postavě stalo, je ve scénáři. A zároveň taky pracujeme se symboly, s takovou zvláštní časovou a okolnostní osou, která nechává divákům prostor, aby si sami domysleli, co všechno vidí a nevidí. Ale všechny popsané události, které se této postavě stanou, jsou běžné a nelehké situace. Myslím si, že obecně působí na člověka tak, jak to je popsané ve scénáři. Je to zoufalství, je to selhání, je to sebeobviňování. To znám z vlastního života, takže jsem to jen prostě vytáhla ze šuplíku a bylo to tam.“
Její filmový partner Tomáš Maštalír ji doplnil: „Potkat se s takovou hereckou osobností je pro herce vždy štěstí. Je pro vás motivací, inspirací, dokonce mám pocit, že vás trochu vytáhne. Myslím, že je Aňa v těchto vodách mnohem zkušenější než já, takže já jsem za tuto zkušenost velice vděčný.“
Aňa k tomu dodala: „Já mám hrozně ráda, když lidi berou tu práci vážně a seriózně. Tomáš je stoprocentní profesionál, vždy připravený dělat věci i jinak, než se předpokládá. Je krásné mít u sebe člověka, který je do toho tématu stejně zapálený. To není vždycky běžné.“
Zajímavý byl také výběr lokace pro natáčení, tedy lázně Sliač, což popsal Peter Bebjak. „My jsme se jednou s mým přítelem Andrejem Dúbravským spíše z recese rozhodli, že tam strávíme Valentýna. Já jsem tam byl jeden z nejmladších. Fascinovalo mě to prostředí, které zůstalo trochu zakonzervované, jako by v těch léčebných traktech socialismus ukazoval svou tvář. A to se mi moc líbilo. Když se rozhodovalo, kde budeme film točit, tak lázně Sliač padly jako první možnost.“ Andrej Dúbravský je autorem obrazů, které ve filmu také hrají velmi důležitou roli.
Producent Rasťo Šesták vtipkoval, že má díky filmu bakaláře z meteorologie. „Fascinuje mě, že ten halný vítr opravdu existuje, že to není výmysl. Je v severní části USA, ve Švýcarsku, v Rakousku. Dokonce někde se bere jeho výskyt jako polehčující okolnost, když někdo spáchá trestný čin.“
Mění sílící vítr také oba manžele? Dějí se věci reálně, nebo jsou to jen vzpomínky na něco, co se vůbec nestalo? Jak s tím vším souvisí člověk obviněný ze čtyř vražd, na kterého má psycholog Martin připravit posudek? Proč se opakují některé motivy, včetně neobvyklé polohy, v níž se Pawla s Martinem v lázeňském pokoji opakovaně probouzejí?
Rozuzlení příběhu sváže mnohé konce. Aby mi však došlo úplně všechno, budu muset do kina ještě jednou. Možná bych některé pasáže malinko zkrátila, ale jinak je to skvěle natočený film, který se drží žánru a atmosféry. Po mnoha romantických komediích jako přes kopírák zase film, který stojí za návštěvu kina.
„Režisér Bebjak točí jak na Slovensku, tak v Česku, kde natočil například krimiseriál Případy 1. oddělení, minisérii Herec s Janem Cinou v hlavní roli nebo divácky úspěšný kriminální seriál Devadesátky. Jeho třídílná série Spravedlnost byla oceněna Českým lvem. V minulosti natočil film na motivy Karikova bestselleru Trhlina. Kniha na Slovensku získala ocenění Platinová kniha za více než 25000 prodaných výtisků, film se stal nejnavštěvovanějším slovenským titulem během premiérového víkendu,“ uvedla ČTK.
Naposledy získala ocenění také jeho Matematika zločinu z produkce Voyo, a to Českého lva v kategorii nejlepší televizní film nebo minisérie.
V dalších rolích filmu Smršť se objeví Éva Bandor, Michal Režný, Ladislav Bédi, Adrian Jastraban, Ivan Letko, Eva Máziková, Marek Geišberg a Maxim Rozenberg. V českých kinech bude Smršť k vidění od 4. dubna.
Autor: Magdalena Boukhemisová. Zdroj: ČTK