Ve věku 91 let zemřel Giorgio Armani, zakladatel stejnojmenné značky a jeden z nejvlivnějších módních návrhářů světa. „Armani Group s nekonečným zármutkem oznamuje odchod svého tvůrce, zakladatele a neúnavné hnací síly: Giorgio Armaniho,“ uvedla společnost Giorgio Armani na svém Instagramu. Maestro odešel pokojně ve svém domě, obklopený rodinou.
V prohlášení zveřejněném na sociálních sítích Armani Group stojí: „Il Signor Armani, jak ho vždy s úctou a obdivuhodně nazývali zaměstnanci a spolupracovníci, odešel pokojně obklopený svými blízkými. Indefatigable až do konce, pracoval až do svých posledních dnů, věnoval se společnosti, sbírkám a mnoha probíhajícím i budoucím projektům,“ uvedla značka Giorgio Armani.
„Svět dnes ztratil (4. září 2025, pozn. red.) velikána, který se zapsal do historie a bude navždy v našich vzpomínkách,“ reagovala na Armaniho smrt Donatella Versace.
Život poznamenaný válkou a cesta k módě
Giorgio Armani se narodil v roce 1934 ve městě Piacenza na severu Itálie. V dětství ho zastihla II. světová válka, během níž se s rodinou často ukrýval ve sklepích. „Někdy se mi zdá, že jsem vlastně žádné dětství neměl,“ napsal ve své autobiografii. Původně toužil stát se lékařem, proto začal studovat medicínu, ale studium nedokončil.
Vojenská služba jej zavedla do nemocnice ve Veroně, kde pracoval jako zdravotník. Po návratu domů nastoupil do obchodního domu v Miláně, kde nejprve aranžoval výlohy a později se stal nákupčím. V módním prostředí se rychle zabydlel a brzy získal první zkušenosti s návrhářstvím.
Zrození značky a revoluce v eleganci
Na přelomu 60. a 70. let začal Armani spolupracovat s Ninem Cerrutim, od něhož si odnesl neocenitelné zkušenosti. „Právě tam se moje kariéra rozjela. Cerruttimu vděčím za mnoho – to on mě směroval k tomu, abych nacházel nová řešení a dělal oblek méně rigidním a pohodlnějším,“ vzpomínal Armani.
Klíčovým momentem bylo seznámení se Sergiem Galeottim, který se stal jeho životním partnerem i obchodním společníkem. V roce 1975 spolu založili značku Giorgio Armani. Návrhář zvolil nový přístup k pánským oblekům, odstranil vycpávky, zjemnil siluetu a přinesl větší pohodlí. Tím nastartoval revoluci v pánské módě a položil základ stylu, který dnes označujeme jako „tichý luxus“.
Hollywood, červený koberec a osobní ztráty
Skutečný průlom přišel v roce 1980, kdy Armani navrhl kostýmy pro Richarda Gerea ve filmu Americký gigolo. Film se stal módní senzací a Armaniho obleky symbolem elegance pro novou generaci mužů.
Jeho minimalistická estetika si brzy získala i ženy a v roce 2005 uvedl couture kolekci Armani Privé. Na červených kobercích se jeho modely pravidelně objevovaly na hvězdách, jako jsou Julia Roberts nebo Lady Gaga.
Osobní život návrháře však poznamenala tragédie. V roce 1985 zemřel na komplikace spojené s AIDS jeho partner Sergio Galeotti. Mnozí předpovídali, že Armani bez něj ztratí oporu, ale on naopak prokázal nejen tvůrčí genialitu, ale i podnikatelský talent. V dalších letech rozšířil značku o parfémy, hodinky, bytové doplňky a luxusní hotely, čímž vybudoval skutečné impérium.
Nezávislý vizionář
Na rozdíl od mnoha jiných návrhářů Armani nikdy svou značku neprodal módnímu konglomerátu. I v pokročilém věku osobně dohlížel na klíčové kolekce a určoval estetický směr značky. Neměl sice vlastní děti, ale do vedení zapojil své sourozence a jejich potomky, aby zajistil kontinuitu značky.
„Giorgio Armani vždy byl svým poznávacím znakem nezávislosti – na myšlenkách a činech. Společnost je nyní a vždy odrazem tohoto ducha,“ uvedla Armani Group.
Na jeho počest bude v Miláně od 6. do 7. září otevřena smuteční síň v budově Armani/Teatro. Pohřeb se uskuteční v úzkém rodinném kruhu, jak si maestro sám přál.
NAŠE TÉMA DOPORUČUJE: Kdo je to Filip Turek? Instagramový fenomén, ne lídr, říká Jiří Lobkowicz