Menstruace provází život žen od puberty až někam k padesátce. Nepříjemná každoměsíční pravidelnost ale může být i citelným zásahem do rozpočtu. Opravdu je v Česku menstruační chudoba reálným problémem?
Menstruační chudoba je v Česku problém
Podle neziskových organizací rozhodně ano. V České republice je totiž na menstruační potřeby uvalena jedna z nejvyšších sazeb DPH v Evropě. Evropská unie přitom už od roku 2007 umožňuje zařadit menstruační potřeby do 5 % sazby DPH a Irsko má tuto sazbu dokonce nulovou.
„Průměrně spotřebuje žena přes 200 jednorázových pomůcek ročně. Ženy po celém světě ročně využijí 100 miliard menstruačních vložek a tampónů,“ uvedla ve své bakalářské práci Veronika Beková.
„Menstruační potřeby nejsou luxus. Ve snížené sazbě jsou v ČR třeba časopisy, vstupenky na sportovní utkání nebo do divadla, ale menstruační potřeby ne,“ řekla Diana Gregorová z České ženské lobby, která u nás dlouhodobě upozorňuje na problém takzvané menstruační chudoby.
Vláda nesnížila DPH na menstruační pomůcky
Organizace například nedávno žádala premiéra Petra Fialu, aby vláda v rámci konsolidačního balíčku snížila DPH na menstruační potřeby. To se ale nestalo. Možná proto, že v české politice je stále zastoupení žen velmi nízké a muže většinově tento problém nepálí. Přitom snížení DPH by bylo prvním krokem k omezení menstruační chudoby.
Aleš Slavíček, předseda České federace potravinových bank řekl, že v rámci pomoci sociálně slabým řeší otázku menstruačních potřeb už 5 let. Sám je také otcem dvou dcer a potkává se zesměšňováním této otázky: „Setkal jsem se s pošklebky, že někdo nemá dostatek financí na menstruační potřeby. Chceme pomoci, aby ženy mohly prožívat menstruaci důstojně.“
Potravinové banky dostávají ze státních hmotných rezerv vložky, které dále distribuují. Do loňského roku to byly 2 miliony kusů, od roku 2024 se jedná už o 3 miliony kusů, ale nestačí to.
Problémem není ale jen cena těchto výrobků, ale i celkové naladění společnosti. Lucie Gregorová (není v žádném vztahu s Dianou Gregorovou, jedná se o shodu příjmení, pozn. red.) ze spolku SOLA, který menstruační potřeby distribuuje potřebným, řekla: „U nás existuje i něco, co by se dalo označit jako menstruační stigma nebo tabu. Tváříme se, že menstruace není. Pro mnohé je to takové „špinavé“ téma. Ale ono to není ani politické, ani kontroverzní téma. Je to základní biologická funkce.“
Lucie Gregorová rovněž zdůraznila, že je třeba hovořit o menstruačních potřebách, nikoli pomůckách. „Nejde o něco, co má pomáhat, jde o věc, kterou ženy nutně potřebují,“ dodala Lucie Gregorová. Bohužel, ne všechny na ni mají dost peněz a řeší to pak třeba rozstřiháváním triček, která seženou levněji než vložky či tampony.
Firmy ženám pomáhají
Do snahy informovat o této problematice se zapojila také společnost Tesco. Až do konce tohoto roku Tesco snížilo cenu 14 vybraných menstruačních potřeb o celou hodnotu DPH, tedy o 21 %. Ambasadorkou kampaně se stala generální ředitelka Tesco Česká republika Katarína Navrátilová.
„Od loňského roku hygienické potřeby jsou pro naše kolegyně zdarma na všech našich provozovnách,“ řekla Navrátilová. Protože v Tesco pracuje většina žen, setkalo se toto rozhodnutí firmy s velmi pozitivním ohlasem. O případném pokračování se rozhodne po vyhodnocení letošní akce. „Ale nejde jen o cenu. Chceme, aby se o tom začalo víc mluvit. Je to jeden z kroků. Vycházíme z naší dlouhodobé spolupráce s potravinovými bankami,“ doplnila Katarína Navrátilová.
Na dotaz redakce NašeTéma, zda není taková pomoc neziskového sektoru zneužívána, Lucie Gregorová odpověděla: „Obecně se uvádí, že asi desetina sociální pomoci je zneužívána. Ale 90 % sociálně slabých tu pomoc opravdu potřebuje. Podle nás je to stejný potřeba jako třeba toaletní papír.“ Spolek SOLA upřednostňuje rodiny s několika ženami. Aleš Slavíček ji doplnil, že klienti potravinových bank mají doporučení od sociálních pracovníků.
Za naši redakci jsem se zeptala rovněž na problematiku udržitelnosti, tedy zda jsou do probíhající kampaně zahrnuty také menstruační potřeby pro opakované použití? Odpověděla nám Katarína Navrátilová: „Je výrazně větší spotřeba vložek a tamponů. Proto se soustředíme na tyto jednorázové potřeby. Je extrémně náročné přesvědčit zákazníka o udržitelnosti, pokud nějaký výrobek nechce. Nejsme v ještě ve fázi, kdy je budeme edukovat, teď je třeba k ženám dostat to, co potřebují.“
„Vstupní náklady jsou vysoké. Ne vždy mají ženy, kterým pomáháme, vhodné zázemí, tedy čistou vodu a pračku. Vložky a tampony jsou tak vhodnější,“ doplnila Lucie Gregorová.
Popularitu jednorázových menstruačních potřeb potvrzuje také výše zmíněná bakalářská práce. Ta pracovala s dotazováním na vzorku 110 respondentek. Z nich 49 % používalo pravidelně tampony a 69 % jednorázové vložky. 79 % respondentek uvedlo, že nepoužívá menstruační kalhotky, menstruační kalíšky nepoužívá dokonce 81 % respondentek.
To, že se problém netýká nás a našich blízkých, neznamená, že neexistuje. Pomoci můžete i vy, třeba když při příští sbírce pro potravinové banky nakoupíte i menstruační potřeby.
Autor: Magdalena Boukhemisová