Mnozí rodiče si myslí, že je špatné, když děti tráví na mobilu spoustu času. Někteří dokonce mobil zakazují a vypínají Wi-Fi. „Nedělejte to,“ míní psycholog Kolman ve studii na webu Psychology Today.
Hodně dospělých si v současnosti povzdechne nad stylem života dětí a mládeže. Neradi vidí v jejich rukách mobilní telefon, tablet, případně herní konzoli, v jejichž společnosti jsou schopné být poměrně velkou část dne i noci. Tedy v případě, kdy jim rodiče strávený čas příliš nekontrolují. Ale i tyto moderní vymoženosti mají něco do sebe. Nevěříte?
Kéž by mi Ježíšek přinesl nový mobil
Mezi žádané vánoční či narozeninové dárky dětí patří především ty elektronické – mobily, tablety, herní konzole, notebooky a předplatné her. Některé mají to štěstí, že jim rodiče jejich sny splní. Ale pak jim zakazují si s těmito hračkami hrát, respektive se snaží omezovat dobu na nich strávenou. Je to celkem pochopitelné, určitě nikdo z rodičů nevidí rád, když jejich dítě tráví s mobilem či jiným chytrým zařízením čas až do pozdních nočních hodin.
Rady dětského psychologa
Randy Kulman, Ph.D. je dětský klinický psycholog, otec pěti dětí a zakladatel LearningWorks for Kids. Napsal knihy „Trénujte svůj mozek k úspěchu“ a „Hrajte chytřeji v digitálním světě“. Ve své klinické praxi se často zamýšlí nad tím, jak videohry mohou děti pozitivně ovlivňovat. A týká se to nejen dětí zcela zdravých, ale i těch, které trpí ADHD. Podle Kulmana multimediální obsah displejů mobilů, tabletů či počítačů poskytuje jasnou a okamžitou vazbu, což způsobí, že dítě s ADHD zůstane soustředěné. A jak víme, právě schopnost dlouhého soustředění těmto dětem chybí.
Videohry jako forma učení
Hodně dětí si vybírá počítačové hry, které jsou výzvou pro jejich mozek a které je dokážou psychicky stimulovat. Třeba i vaše dítě s chutí hraje Minecraft, která se odehrává ve světě, v němž má hráč neomezenou svobodu pohybu a činnosti. Není proto divu, že tato videohra patří mezi nejprodávanější a nejoblíbenější. V roce 2021 ji například na celosvětově aktivně měsíčně hrálo na 140 milionů hráčů. Není to ale hra jednoduchá, má několik herních módů a stupňů obtížnosti.
„Dobré videohry jsou skvělé pro učení,“ uvedl psycholog Randy Kulman, Ph.D ve své studii publikované na odborném webu Psychology Today. Mnoho těch moderních dokáže nabídnout hráčům tu správnou míru výzvy, zároveň poskytují zpětnou vazbu o výkonu. Je-li hra například v anglickém jazyce, neanglicky hovořící děti se mu přirozenou cestou učí.
Aby nás umělá inteligence nepřeválcovala
Videohry učí dovednostem 21. století, kdy do každodenního života vstupuje umělá inteligence. Musíme se připravit na to, že budeme čelit silné konkurenci. Rozvoj dovedností pro 21. století je dost možná tím důležitým cílem, kterého by měl moderní vzdělávací systém dosáhnout. Videohry dětem pomáhají nacvičovat spolupráci s ostatními, kreativitu, řešení problémů, plánování, organizaci a kognitivní flexibilitu. Jsou to přesně ty znalosti, které moderní doba vyžaduje.
Určitě jsou videohry mnohem zábavnější než povinné učení se nazpaměť typům jednobuněčných stélek řas, což je informace, kterou je za prvé možné si najít na internetu a za druhé je pro běžný život nepotřebná, nebude-li se dítě chtít stát profesionálním biologem.
Až budete příště své dítě odhánět od počítačové hry, vypínat Wi-Fi nebo zabavovat mobil, zkuste se spíše zamyslet nad tím, jak vhodně vymoženosti moderní doby skloubit s denním režimem dítě. Psycholog Randy Kulman, Ph.D. doporučuje dětem dovolit hrát jejich oblíbené hry například během školních prázdnin či víkendů. Tím se totiž učí rozlišit mezi časem určeným na práci (tedy škole) a tím, ve kterém relaxují.
Zdroj: Psychology Today, Jana Surmová – NašeTéma