Online nákupní portály sice mohou usnadnit život a ušetřit čas, ušetří ale také vaše peníze? Rozdíl v ceně nákupu může být značný, i když máte vybrány jen běžné položky. Redakce NašeTéma.cz porovnala Rohlík a Košík, dva konkurenční online supermarkety a přináší vám výsledek nákupního testu.
Proč srovnávací nákup?
Žijeme v době neustálých změn, politických, ekonomických i sociálních. Průběžně dochází k nárůstu nákladů na bydlení, energie, služby, potraviny i věci běžné spotřeby, zvyšuje se také počet lidí ohrožených nejen sociálním vyloučením, ale i přímo chudobou.
I lidé se stálým příjmem a zajištěným bydlením však musí v dnešní době dávat na své výdaje velký pozor. A pokud jde o rodinu s dětmi, jejich odpovědnost je o to větší.
Proto se redakce NašeTéma.cz rozhodla udělat kontrolní srovnávací nákup u dvou největších hráčů na poli online nákupů potravin a běžných spotřebních věcí, abyste se mohli před nakupováním kvalifikovaně rozhodnout.
Co bylo v našem nákupu?
Objednávali jsme potřebné položky pro čtyřčlennou rodinu, a to zejména základní potraviny a hygienické potřeby. Při výběru jsme nijak nesledovali, zda jsou položky v dočasné slevě nebo v akci. Záměrně jsme do nákupu nezahrnuli žádné nadstandardní, luxusní položky, aby měl test skutečnou vypovídací hodnotu.
Přehled položek nákupu, které jsme vybrali: camembert, plátkový sýr gouda, tavený sýr, balkánský sýr, vejce, jogurty, termixy, smetana ke šlehání, tatarská omáčka, Lučina, máslo, králík, kuřecí prsní řízky, rohlíky, medový dort, toustový chléb, rybí prsty, Rama máslová, sójová omáčka, špagety, pšeničná hladká mouka, ocet, Nutella, Fidorky, sušenky Zlaté Polomáčené, plnotučná hořčice, pivo, kedlubny, cibule, kapsle do myčky nádobí, gelový prací prostředek a toaletní papír. Konkrétní nákupy, které jsme provedli: Košík a Rohlík.
Výsledek srovnání kontrolního nákupu
Zatímco za nákup na portálu Košík.cz jsme zaplatili 2 802,00 Kč, stejný nákup na portálu Rohlík.cz vyšel na 3 268,84 Kč. Pro úplnost uvádíme, že Košík.cz nabízí dopravu zdarma pro nákupy nad 1 199 Kč a Rohlík.cz má tutéž službu u nákupů nad 1 500 Kč.
Jednoznačně výhodněji vyšel nákup na Košík.cz, kdy jsme oproti stejnému nákupu na Rohlík.cz ušetřili 466,84 Kč. To představuje rozdíl 16,7 % ve prospěch Košíku.
Částka blížící se 500 Kč, kterou je možno ušetřit nebo naopak zbytečně navíc zaplatit na jednom jediném nákupu, rozhodně není zanedbatelná. Je totiž potřeba zdůraznit, že obdobných nákupů musí rodiny v průběhu měsíce udělat více a ušetřená částka pak může jít měsíčně do tisíců korun.
Redakce NašeTéma požádala o komentář také zástupce obou portálů.
Slovo má Košík
Za Košík.cz se k cenám vyjádřil mluvčí František Brož, který zdůraznil, že věnují velké úsilí cenotvorbě tak, aby portál byl místem pro nejvýhodnější nákupy. „Každý den u nás zákazníci najdou asi 6 000 zlevněných produktů. 4 000 z nich tvoří dlouhodobé slevy a 2 000 krátkodobé vícedenní a týdenní akce,“ řekl Brož pro NašeTéma.cz.
Na otázku týkající se srovnání jejich cen s cenami v supermarketech, Brož odpověděl: „Naše ceny jsou rozhodně srovnatelné s cenami supermarketů. Dokonce u zhruba 200 klíčových položek sledujeme několikrát týdně ceny u hlavní konkurence. Garantujeme tak, že budou minimálně stejné, jako v obchodech Lidl, Kaufland nebo Albert.“
Pokud jde o tip, na co by se zákazníci měli při online nakupování zaměřit, chtějí-li nakupovat co nejvýhodněji, poradil, aby filtrovali nabídku přímo podle ceny. „Je velice jednoduché vyfiltrovat si pouze produkty s akční cenou anebo ve slevě, a ještě je srovnat od nejlevnějšího,“ doplnil Brož.
Zeptali jsme se rovněž na věkovou kategorii, která u nich nejvíce nakupuje. „Nejsilnější skupinou zákazníků jsou pro nás rodiny s dětmi, tedy zpravidla zákazníci ve věku mezi 25 až 45 lety,“ odpověděl Brož. Zároveň však dodal, že u nich velice často nakupují také senioři a děti, kteří o ně pečují, přičemž starším spoluobčanům nabízí portál pomoc, aby jim nákup usnadnil.
Odpověď z Rohlíku
Za Rohlík se k online nakupování vyjádřila Alžběta Dvořáková, na otázku týkající se rozdílu cenotvorby však přímo neodpověděla. „Kombinujeme krátkodobé akční nabídky s dlouhodobě zvýhodněnými cenami, které zákazníkům umožňují nakupovat výhodně bez nutnosti sledovat každou slevu,“ sdělila redakci NašeTéma.cz Dvořáková.
„Naše zákaznická základna je velice pestrá – od mladých lidí až po seniory, nakupují u nás osoby ve věku od 18 do 75 let. Nejpočetnější skupinu zákazníků tvoří rodiny a matky s dětmi, které oceňují časovou flexibilitu, komfort doručení až domů,“ uvedla Dvořáková k otázce, jaká věková kategorie zákazníků u nich na portálu nejčastěji nakupuje.
Nejen potraviny
Oba portály, Košík.cz i Rohlík.cz, nenabízejí pouze potraviny a běžný sortiment zboží. Někteří současní nebo potencionální zákazníci možná nevědí, že lze na Košíku i Rohlíku nakoupit i v sekci „lékárna“, a to nejen například doplňky stravy nebo zdravotnické pomůcky, ale také volně prodejné léky a veterinární přípravky. To může být velká pomoc zejména tehdy, pokud jsou léky nutně potřeba a lékárna nebo supermarket jsou ve velké vzdálenosti nebo mají právě zavřeno.
Jak jsme zjistili, na Košíku i Rohlíku se navíc zákazníci mohou již brzy těšit na připravované vánoční nabídky, akce a slevy.
Papírové tašky pod drobnohledem
Naopak problém, na který zákazníci online nákupních portálů často narazí při doručení objednaného zboží, je nepřiměřeně velké množství papírových tašek, v nichž je nákup uložen. Při nákupu v kamenném obchodě si zákazník může donést vlastní tašku, kterou využívá i opakovaně, nebo si tašku koupí na místě.
Při online nákupu je však časté, že papírových tašek dostane tolik, že to objemu nákupu vůbec neodpovídá. V jedné tašce tak mohou být například jen dvě menší položky. Tašky jsou navíc potištěné údaji o prodejci, což ještě zvyšuje náklady na jejich výrobu, které v konečném důsledku nese zákazník.
U Rohlíku si mohou zákazníci nechat doručit nákup ve vratných taškách oproti záloze 250 Kč. Jakmile tašky vrátí, dostanou zálohu zpět. Cena samotného nákupu však zůstává stejná, využití vratných tašek na ni nemá vliv.
Nelze tak opomenout ani zbytečnou zátěž pro životní prostředí. Zde je tedy pro online nákupní portály rozhodně ještě prostor k zamyšlení a zlepšení.
My k tomu můžeme jen dodat, že většině zákazníků je zcela jedno, zda je cena akční, neakční či jaká. Chce nakupovat to, co právě potřebuje, a za přívětivé ceny. Kontrolní nákupy tak v budoucnu opět zopakujeme.
Autoři: Silvie Janečková, Petr Ševčík – NašeTéma.cz. Zdroje kontrolních nákupů (26. října 2025): Košík, Rohlík.