Kofolu milujeme už 64 let: První láhev byla namíchána 27. března 1960

Dnes uplynulo 64 let od zrození Kofoly, nejtypičtějšího českého nápoje. 27. března 1960 byla oficiálně stočena první láhev a vznikla tak jedna velká legenda. „Když ji miluješ, není co řešit,“ hlásá slogan Kofoly, který v našich myslích utkvěl po celá dvě desetiletí.

Reklama

Historie Kofoly

Jeden den před 64 lety se možná pro některé jevil jako obyčejný. Československo však získalo triumf, který si svou pozici drží dodnes. 27. března roku 1960 sjela z výrobní linky první láhev Kofoly. Měla sloužit jako alternativa k tehdy zahraničním konkurenčním nápojům, jako byla Coca-Cola nebo Pepsi. Její spotřeba od toho okamžiku rostla, dokonce by se dalo říci, že si na počátku udržovala stejnou oblíbenost jako pivo. Kde jste našli chmelový mok, tam byla v nabídce i Kofola.

Prvním zásadní krok, než se spustil samotný vývoj její receptury, nalezneme v roce 1952. Československo má za sebou již těžká válečná období i vlny znárodňování. Byl tak založen národní podnik Galena Opava. „Podnik byl zaměřen na výrobu léčiv, tinktur a pěstování rostlinných kultur,“ uvádí oficiální web Kofoly. Zde se pak dlouhá léta vyráběla.

V roce 1957 z nejvyšších státních míst vzešel příkaz vytvořit ryze český nápoj, který se stane konkurentem kolových nápojů distribuovaných v USA. Tohoto úkolu se měly ujmout Spojené farmaceutické závody, kam byla Galena začleněna.

Receptura Kofoly

Vývoje receptury se ujal docent Zdeněk Blažek se svým týmem. Trvalo však dva roky, než konečně nalezl tu správnou formuli pro sirup KOFO, který se používá dodnes. Jeho základem je čtrnáct bylin a ovocných látek, které doplňuje kofein.

„Receptura je prostě daná a zamčená. S tou nesmíme nic dělat. Naším úkolem není vylepšovat to, co tehdy farmaceuti vymysleli, ale udržet kvalitu a nezkazit to,“ uvedl pro Český rozhlas Ostrava šéf kontroly kvality a vývoje společnosti Petr Pravda.

„Během 70. let zaznamenala enormní prodej,“ jak podotýká ČT24, a stala se základem každých obchodů. Zájem byl však tak obrovský, že byly brzy vyčerpány zdroje bylin. Z toho důvodu se musely začít dovážet ze zahraničí. Roční produkce nápoje totiž dosahovala v tomto období až 180 milionů litrů.

Když proběhla sametová revoluce, pro Kofolu to znamenalo velký zlom, jelikož došlo k masivnímu útlumu prodeje. Svoboda a otevřené hranice dávaly prostor pro dovoz zahraničních produktů, proto čelila nečekané konkurenci. Postupně upadala v zapomnění a měnila majitele. Avšak v roce 1993 svitla jiskřička naděje, že se opět stane jedničkou mezi českými produkty.

Na scénu přichází řecký rodák Kostas Samaras, který zakoupil sodovkárnu státního podniku Nealko Olomouc v Krnově, kde zahájil výrobu sycených nápojů. To byl první krok k tomu, aby se Kofola připravila na velký návrat. V následujících letech její sláva strmě stoupala. „V roce 2002 se pak rodině nového majitele podařilo originální recepturu odkoupit za 215 miliónů,“ uvádí oficiální web Kofoly.

Kofola a reklama

S příchodem nového tisíciletí přišly rovněž snahy vdechnout Kofole moderní závan, proto vznikl slogan, který předává poselství všem zamilovaným dodnes: „Když ji miluješ, není co řešit…“ Nedlouho poté se na obrazovkách objevila nejznámější vánoční kultovní reklama s prasátkem. Pozornost o několik let později zaujala rovněž řada reklamních spotů se šišlajícím psíkem Ftefanem.

Za svou existenci zaznamenala nejvyšší prodej v roce 2009, dokonce vyšší než během éry 70. let. V průběhu dalšího desetiletí firma rostla, zařazovala nové příchutě a rozšiřovala svoji působnost. V roce 2022 přišla s novou inovací – projekt Cirkulka uvedl tuto tradiční značku ve formě skleněných vratných láhví.

Začátkem března Kofola představila nový design, přičemž proměnou prošly lahve i etikety. Na trh přichází právě před Velikonocemi. „Svět kolem nás se neustále vyvíjí, stejně jako naši zákazníci i naše portfolio. Bylo tedy načase, aby se značka s novou identitou posunula a byla relevantní i pro mladé dospělé. Naším cílem bylo design osvěžit a zjednodušit, aby přitom Kofola neztratila svou tvář a zachovala si charakteristické rysy, díky kterým ji zákazníci stále poznají,“ vysvětlil Pavol Chalupka, marketingový ředitel Kofoly.

Kofola: Národní poklad

Kofola je bezpochyby národním pokladem, který považujeme za nedílnou součást našich životů. Snahou značky je často poukazovat na slavná léta minulého století, proto v obchodech můžeme najít verzi s retro obalem. Sice je to spíše záležitostí pamětníků, připomínka zašlé slávy a jejího obnovení námi ale stále rezonuje.

Autor: Pavla Krejčí.

Diskuze Vstoupit do diskuze
Přidat na Seznam.cz
Reklama
Reklama
Reklama