Boom Supersonic chce návrat nadzvukového létání: Proběhl první zkušební let prototypu XB-1

Už je to 20 let, kdy skončila éra komerčního nadzvukového létání letadel Concorde. O návrat létání rychlostí vyšší, než je rychlost zvuku, usiluje coloradská startupová firma Boom Supersonic. O prvním zkušebním letu supersonického letounu informoval Blake Scholl, generální ředitel společnosti Boom Supersonic.

Reklama

„XB-1 dnes vzlétl ve stejném posvátném vzdušném prostoru, kde Bell X-1 v roce 1947 poprvé překonal zvukovou bariéru,“ řekl Blake Scholl, zakladatel a generální ředitel společnosti Boom Supersonic. „Na tento let jsem se těšil od založení společnosti Boom v roce 2014. Představuje zatím nejvýznamnější milník na naší cestě k tomu, abychom cestujícím po celém světě přinesli nadzvukové cestování.“

Zkušební let supersonického XB-1

Video: Boom Supersonic

XB-1 vzlétl na krátký podzvukový let nad Mohavskou pouští. Dosáhl maximální výšky 2 170 metrů a rychlosti přes 455 km/h. „Celkem ve vzduchu strávil 12 minut,“ uvedl Tim Stevens pro web The Verge. Jedná se o první krok k cíli, jakým jsou komerční lety nadzvukového letadla, které se bude jmenovat Overture.

Zpoždění projektu mohlo zavinit i ukončení spolupráce s firmou Rolls-Royce v roce 2022. Britská společnost se měla původně podílet na vývoji motorů Symphony pro Overture, na kterých teď Boom pracuje samostatně. Ty ale v XB-1 nenajdete.

Tim Stevens k tomu pro The Verge napsal: „Pozoruhodné je, že tyto motory se v XB-1 nepoužívají. Demonstrační letoun společnosti Boom, jehož let byl původně naplánován na rok 2017, využívá trojici proudových motorů J85 z 50. let minulého století, které se používají k pohonu historických letounů, jako je cvičný letoun Northrop T-38 nebo stíhací letoun F-5.“

„Nadzvukový dopravní letoun Overture bude poháněn čtyřmi vlastními motory Symphony, z nichž každý bude mít zhruba trojnásobný výkon než tři motory J85 letounu XB-1,“ uvedl Blake Scholl v interview před letem XB-1, který je podle něj „prototypem v měřítku jedné třetiny Overture“.

„Pokud váš prototyp vypadá přesně jako váš sériový letoun, znamená to, že jste se vlastně nic nenaučili. A my jsme se díky návrhu, vývoji a výrobě XB-1 naučili spoustu věcí, které nás přiměly vylepšit Overture,“ říká Scholl a doplňuje: „XB-1 v průběhu roku absolvuje sérii až 15 zkušebních letů, takzvaných misí ‚rozšiřování obálky‘, které nakonec tuto obálku posunou přes zvukovou bariéru.“

Jak uvádí společnost Boom na svém webu, o projekt je zájem a již v tuto chvíli má 130 předběžných objednávek od společností American Airlines, United Airlines a Japan Airlines. Overture bude přepravovat 64-80 cestujících rychlostí 1,7 machu, což je přibližně dvojnásobek rychlosti dnešních podzvukových dopravních letadel.

Letoun Overture je navržen tak, aby mohl využívat až 100 % udržitelného leteckého paliva (SAF). SAF by mohlo zabránit tomu, aby nadzvuková doprava zatížila životní prostředí ještě více než dnešní letecký průmysl. SAF se vyrábí z obnovitelných zdrojů a v ideálním případě by mohlo vzniknout i skutečně uhlíkově neutrální letecké palivo.

Společnost Boom plánuje uskutečnit první let s Overture do roku 2030. Ohrozit by to mohl nedostatek financí, protože podle ředitele Scholla zatím Boom získal přes 700 milionů dolarů, ale celkový vývoj Overture by mohl stát až 8 miliard dolarů.

Dalším problémem může podle Tima Stevense být dnešní regulace sonického třesku, což by znamenalo nutnost létat podzvukově nad pevninou, nadzvukově by se létalo jen při přeletech oceánů. Nové technologie by ale v budoucnu mohly tato omezení zmírnit. „I tak by ale let rychlostí 1,7 machu pouze nad vodou zkrátil dobu letu z New Yorku do Londýna nebo ze Seattlu do Tokia zhruba o polovinu,“ uvedl Tim Stevens.

Výroba letounů Overture bude probíhat v nové továrně v Greensboro v Severní Karolíně, která by měla být otevřena již letos v létě, i když k zahájení výroby letadla to potrvá ještě několik let.

Pokud jste fanouškem nadzvukového létání, pomalu můžete začít šetřit. Kolik budou stát letenky se sice ještě neví, ale určitě to nebude nic levného.

Autor: Mirka Nová.

Diskuze Vstoupit do diskuze
Přidat na Seznam.cz
Reklama
Reklama
Reklama