Panenky holčičky opečovávaly už v minulosti. Většinou ale měly podobu miminek a hra s nimi se stávala přípravou na jejich budoucí roli matky. Zrod dospělé a sebevědomé Barbie proto způsobil převrat.
Dospělá verze neprošla
Štíhlounká panenka Barbie s vyzývavě našpulenými červenými rty a velkým blonďatým culíkem (ve druhé verzi jde o brunetku) přinesla v pojetí téhle hračky revoluci. Za umělohmotnou ikonou stála Američanka Ruth Handlerová (1916–2002), manželka spoluzakladatele dnešního hračkářského impéria Mattel (vzniklo v roce 1945).
Už na začátku 50. let 20. století přemýšlela o tom, vyrobit hračku s rysy dospělé ženy. „Když ale nadhodila nápad na panenku vypadající jako dospělá žena vedoucím pracovníkům společnosti, zarazili se: Žádná matka, tvrdili, by své dceři panenku s prsy nekoupila,“ uvádí web Time. Myšlenka zatím zapadla, ale ne nadlouho.
Barbie, cetka pro vojáky
Když Ruth vyrazila v roce 1956 na dovolenou do Švýcarska, uviděla v jednom obchodě panenku jménem Bild Lilli. Velmi ji zaujala. Šlo o zhmotnění jejích představ. „Panenka vznikla na motivy komiksu o pin-up girl s bujnou postavičkou a byla navržena jako sexy cetka pro potěšení vojáků během 2. světové války. Handleová přivezla jednu z panenek zpět do USA, aby dokázala designérům Mattela, že mohou vyrobit něco podobného,“ líčí web Time.
Muži si panenku mohli koupit v obchodech s tabákem. Tentokrát už si Ruth svůj plán vzít nenechala a prosadila ho. Mattel pak koupil práva na Lilli a Handlerová vytvořila svoji vlastní verzi hračky.
Dívky mají na výběr
„Inspirována sledováním své dcery, jak si hraje s fiktivními papírovými panenkami dospělých žen, si Handlerová uvědomila, že na trhu existuje nevyplněná mezera pro hračku, která by malým holčičkám umožnila představit si budoucnost,“ vysvětlují na webu History další okolnosti příchodu populární panenky Barbie na svět. Její tvůrkyně správně vytušila, že dcerce jménem Barbora chybí pro rozvoj právě taková hračka.
„Ona si mohla hrát jen na matku nebo pečovatelku, zatímco její syn měl hračky, které mu umožňovaly představit si sám sebe jako hasiče, astronauta, lékaře a další. To inspirovalo Ruth k vytvoření panenky, která dívkám ukázala, že mají na výběr – že mohou být čímkoliv,“ píší na webu Barbie Media.
Barbie vzala obchody útokem
Poprvé se panenka Barbie představila na newyorském veletrhu hraček 9. března 1959. Prodejci hraček se nejdříve na žhavou novinku také tvářili dost skepticky. Nevěřili, že bude mít sebemenší úspěch.
I manžel Handlerové Elliot a kolegové z oboru stále vyjadřovali pochybnosti o tom, že se panenka Barbie na trhu uchytí. Vždyť panenky v podobě miminek a batolat byly tehdy tolik populární! Vývoj ale dal instinktu Handlerové za pravdu. Šlo o trefu do černého.
Barbie vzala hračkářské obchody útokem. Během prvního roku její existence se prodalo více než 300 tisíc kousků vždy po třech dolarech. Mimochodem, prvních Barbíny jsou sběratelské terno. Podle webu History se dnes prodávají za zhruba 25 tisíc dolarů.
Diskuse o přílišné štíhlosti
V roce 1961 se objevil také Barbiin mužský protějšek Ken. Mimochodem, Ruth obě hračky pojmenovala po svých dětech. Holčičky si panenku zamilovaly. Přestože se brzy objevily různé kopie, nedaly se ošálit. Musely mít jedině tu pravou, od Mattela. Zároveň se rozvířily i diskuse na téma, zda je vyhublá postava s velkými ňadry tím pravým ideálem ženské krásy.
Zda představa o jejich budoucnosti opravdu spočívá v tak štíhlém pasu a nevede-li to naopak k nezdravým dietám a vyhublosti. Hodně k tomu přispěla Barbie z roku 1965 vybavená knihou o dietách s nápisem Nejez!
„V důsledku toho podle doktorky Zali Yagerové dívky ve věku pěti let hlásily obavy o svoji váhu, zatímco tří až pětileté děti si spojovaly větší proporce s negativnějšími vlastnostmi,“ píše Eleanor Smithová na webu Medium.
Barbie si koupila dům
Panenka Barbie se stala také ztělesněním ženské emancipace. „Ještě předtím, než si ženy mohly otevřít vlastní bankovní účet, si Barbie v roce 1962 koupila svůj první Dům snů. Barbie reprezentovala ženy novými způsoby a stala se symbolem nezávislosti,“ dodává k tomu web Barbie Media.
Později různé podoby panenky Barbie ukazovaly na společenské trendy. Třeba Barbie tmavé pleti na rasovou rovnoprávnost. Tato panenka a její svět vytvořila s trochou nadsázky kroniku našich dějin od 60. let 20. století až po dnešek.
Barbie vystřídala 250 povolání
„Během své více než šedesátileté kariéry Barbie zažila mnoho dobrodružství a vystřídala více než 250 různých povolání od astronautky až po prezidentku USA,“ potvrzuje to Olivia Munsonová na webu USA Today.
Má pravdu, neexistuje snad žádná významná událost, kterou by se do panenčina světa nepromítla. Ať už se na téma její štíhlosti říká cokoliv, popularita Barbie neklesá. „V roce 2021 se prodalo přes 86 milionů panenek Barbie, to je přibližně 164 Barbie prodaných každou minutu,“ doplňuje Munsonová. O tom, jak úspěšnou stálicí Barbie v hračkářstvích je, už jsme psali.
Autor: Helena Stejskalová.