Mluvit se svým dítětem o penězích a jejich hodnotě je nezbytné. Většina z nás dostávala od rodičů kapesné, avšak doba se změnila. Jsme sami rodiči a přemýšlíme, kolik, za jakých podmínek a od kdy dát svému dítěti peníze pro jeho vlastní potřebu.
Potřebuje dítě kapesné?
Kapesné, které dostává dítě pravidelně, není jen způsob, jak uspokojit jeho potřeby, ale učí dítě hospodařit se svým rozpočtem, získává znalosti o hodnotě peněz a učí se je respektovat. Menší děti vidí, jak vybíráme peníze z bankomatů, platíme kartou, avšak neznají vztah mezi prací rodičů a domácím rozpočtem. Neuvědomují si to, že pokud se s penězi špatně hospodaří, může jich být nedostatek.
Překvapilo mě, že můj dvouletý syn vnímá naše časté platby kartou. Na dovolené si sedl na dětskou atrakci, do které se vkládají drobné mince, aby ho povozila. Když jsem mu sdělila, že to nejde, protože nemáme drobné korunky, řekl mi: „Nevadí, vložíme tam kartu“. V pokojíčku má pokladničku, do které mu dáváme desetikoruny. V tomto věku je to pro něj spíše zábava, nicméně už teď si přeje, že za peníze z pokladničky pojede na výlet a koupí si tam zmrzlinu.
Už tady vnímám, že jde o první lekci, kdy vysvětlovat dítěti k čemu jsou peníze a jaká je jejich hodnota. Za co se mohou penízky utratit a čeho je lepší se vzdát, že něco je levné, anebo naopak drahé. Jsou to vlastně takové základy finanční gramotnosti.
Podle průzkumu České bankovní asociace a agentury Ipsos dostává kapesné přes 70 % českých dětí. Rodiče vyplácejí svým dětem kapesné podle svých možností jednou týdně, měsíčně nebo nepravidelně. V průměru se jedná o částku 250 Kč měsíčně. Děti utrácí nejvíce za sladkosti a jiné drobnosti. Polovina rodičů dává svým dětem kapesné ve formě hotovosti a 13 % rodičů posílá peníze na účet, který svým dětem pro tyto účely založili.
Kdy dát dítěti první kapesné?
Zdá se, že věk kolem šesti let, by mohl být ten správný čas, kdy začít dávat dítěti kapesné. I když se rozhodneme, že dítě ještě kapesné nepotřebuje, je potřeba brát na vědomí, že mnoho vrstevníků již bude mít své peníze, které mohou utrácet například ve školním obchůdku za pití nebo jiné dobroty. Dítě v tomto věku již umí počítat, platí si autobus do školy a je intelektuálně připravené začít se učit jak s penězi zacházet.
Zřejmě se shodneme, že na otázku, zda dát dítěti kapesné, je těžké jednoznačně odpovídat. Záleží na vyspělosti dítěte a také na finančních možnostech rodiny. Jeho výše by se však měla nastavit tak, aby dítě donutila spořit, naučilo se hospodařit s rozpočtem, plánovat výdaje a šetřit. Rodiče by měli volit výši kapesného, aby se dítěti spoření dařilo a z vysněného koupeného dárku, mělo radost. Další motivací může být i váš doplatek za vysněný dárek, který si dítě vybralo, pokud si alespoň polovinu peněz na danou věc našetří.
TIP! Skvělou formou jak naučit zábavně poznávat svět peněz, je hrát s nimi hry. Například s nejmenšími dětmi si hrát na to, že nakupujeme v obchodě. S většími dětmi pak deskové hry, jako je Monopoly nebo Dostihy a sázky. Kromě deskových her jsou i online hry, které rozvíjí finanční gramotnost u dětí, za zmínku stojí Zlatka.in nebo Peníze na útěku.
Je výchovné zvýšit kapesné za dobré známky?
Za mých školních let bylo motivací odměňovat děti penězi za samé jedničky na vysvědčení, nebo když vynesou odpadkový koš či vyvenčí domácího mazlíčka. Přiznám se, že jsem takto od rodičů odměňována nebyla s argumentem, že se učím pro sebe, abych měla vzdělání. Nemohu ale popřít, že jsem měla radost, když jsem od prarodičů za hezké vysvědčení dostala nějaké finanční ohodnocení.
Dárek za vysvědčení může mít mnoho podob a nemusí se jednat pouze o finanční odměnu, ale třeba o věc nebo zážitek, který bude vyjadřovat podporu rodičů za dosažené úspěchy. „Krátce, konkrétně a přirozeně pojmenovat, co se dítěti povedlo a vyjádřit radost. Vzít je do cukrárny, na oběd, na výlet nebo do zoo,“ řekl pražský psycholog Tomáš Morávek pro web iDnes.cz. Vybavuji si svou spolužačku, která měla špatné známky a pokud dostala jedničku, dostala za ní 20 Kč, za dvojku 10 Kč, za trojku 5 Kč a za horší známky, nedostala nic. Už jako dítě, jsem vnímala, že se mi tento přístup nelíbí, ale možná pro ni samotnou to mohla být motivace, jak se zlepšit svůj prospěch.
Avšak podle psychologů je tento způsob chybný a výchovně škodlivý, protože každé dítě je jinak nadané. Co se týče domácích prací, tak ty by měly být v rodině samozřejmostí a neočekávat za pomoc finanční odměnu.
Mluvme s dětmi o penězích
„Stejně jako dětem říkáme, aby si nebraly bonbony od cizích lidí a nenastupovaly k nim do auta, úplně stejně bychom jim měli vštěpovat některé zásady a pravidla ekonomického a finančního světa,“ řekl ekonom České spořitelny Michal Skořepa v rozhovoru pro web Ekonom. Ukázat na příkladu, že i když bychom chtěli, tak si nekupujeme to nejdražší oblečení a nejnovější auto.
Vybrané peníze z bankomatu nejsou peníze zdarma, ale za odvedenou práci v zaměstnání. „Starší dítě je vhodné upozornit na problém dnešní doby v podobě phishingu, protože i desetiletému dítěti s bankovním účtem se může stát, že mu přijde email, v němž po něm někdo bude chtít přístupové údaje,“ dodává ekonom Michal Skořepa v rozhovoru pro web Ekonom. Je na místě pokusit se dítě zapojit do diskuze ohledně výdajů nebo plánovaných investic a společně probrat to, kde se dá ušetřit a kde vzít peníze, aby se dal nákup uskutečnit.
Autor: Renáta Šestáková – NašeTéma.