Dopravní podnik Ostrava zavádí elektronické zpracování pokut za jízdu bez platného jízdního dokladu. Nový systém, který je v ČR prvním svého druhu, umožní revizorům efektivnější kontroly. Očekává se nárůst zkontrolovaných spojů o 20 procent na 100 tisíc ročně, s větším důrazem na noční provoz.
Dopravní podnik Ostrava (DPO) zavádí elektronické zpracování pokut za jízdu bez platného jízdního dokladu. Systém, který je podle DPO první svého druhu v České republice, umožní revizorům rychlejší práci a častější kontroly. Podnik očekává, že díky novince zkontroluje ročně až 100 tisíc spojů, což je o 20 procent více než dosud.
„Nově budou naši revizoři přítomni v každém dvacátém vypraveném spoji. Toto posílení kontrol je výsledkem vyšší efektivity, kterou přináší elektronizace Dohod s cestujícím. Pokračujeme v trendu bezpapírové MHD, a to opět jako první v republice. Zároveň nejde o jedinou novinku v systému přepravní kontroly, kterou zavádíme. Ještě více pozornosti chceme věnovat nočnímu provozu,“ sdělil generální ředitel a předseda představenstva DPO Daniel Morys.
Elektronické zpracování pokut funguje prostřednictvím mobilního zařízení, které revizoři používají k ověření jízdních dokladů. V případě přestupku zařízení naskenuje doklad totožnosti cestujícího a údaje zpracuje do elektronického formuláře, takzvané „dohody“. Cestující si pokutu může dohledat na webových stránkách dpo.cz/eshop pod přiděleným číslem a po zadání pinu, který obdrží od revizora. Systém byl několik týdnů testován a od května přejde do plného provozu.
Podle údajů DPO revizoři v loňském roce udělili 63 918 pokut za jízdu bez platného jízdního dokladu, v roce 2023 to bylo 63 124 pokut. Z celkového počtu pokut v roce 2024 bylo více než 10 tisíc uděleno cestujícím, kteří byli přistiženi poprvé. Rekordmanem je cestující s více než 70 pokutami.
Výše pokuty, označované jako tarifní přirážka, činí v ostravské MHD 1500 korun. Pokud cestující uhradí pokutu přímo ve voze, snižuje se na 1000 korun. Tuto možnost lze využít prostřednictvím hotovostní nebo bezhotovostní platby. Podle DPO však tuto variantu volí menší část pokutovaných cestujících.
Přepravní kontroly v Ostravě zajišťují revizoři a asistenti přepravy. Zatímco revizoři kontrolují jízdní doklady a udělují pokuty, asistenti přepravy se zaměřují na zvyšování bezpečnosti a pořádku ve vozidlech. Pomáhají cestujícím s informacemi či nákupem jízdenek, ale pokuty neudělují.
Systém elektronických pokut má podle odborníků potenciál stát se vzorem pro další dopravní podniky v České republice. „Digitalizace procesů v městské dopravě bude určitě trend i pro další větší města,“ sdělil redakci NašeTéma.cz ostravský řidič MHD Jakub D.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: V Řeporyjích vyřešili nelegální odkládání odpadu dodáním zpět hříšníkům