Tam, kde dobro vítězí: Kouzelný svět českých loutek

Letem loutkovým světem. Pojďte s námi na chvíli do pohádky. Do světa fantazie, tam, kde nic není nemožné.

REKLAMA

Také někdy děláte, že se na Večerníček díváte kvůli dětem, ale ve skutečnosti je to jinak? Mnozí z nás se rádi nechávají unést kouzlem pohádek. Světem, kde dobro vždy zvítězí. Pohádky ale znamenají podstatně víc. Provází děti mnoha situacemi a způsoby, jak se s nimi vypořádat. Ukazují také třeba lidové zvyky či písničky. Laskavou cestou učí pokoře, trpělivosti i lásce například ke zvířatům. Dokonce mohou mít až terapeutický dosah (pozn. red.: tomuto tématu bude věnován některý z příštích článků).

V únoru slavíme výročí narození hned dvou českých osobností, které se animace a loutkářství dotkly, byť každá po svém. Jména Jiří Trnka a Jan Werich jistě všichni znáte. Jiří Trnka byl významným českým výtvarníkem, tvůrcem animovaných filmů, byl spojen i se známým českým studiem Bratři v triku. Jan Werich byl hlavně hercem, dramatikem a scenáristou, ale jeho autorské pohádky se také dočkaly loutkového zpracování.

Jiří Trnka se narodil 24. 2. 1912 v Plzni. Jeho profesorem kreslení na plzeňském reálném gymnáziu byl další velký muž českého loutkářství – Josef Skupa, autor námi všemi milovaného Hurvínka. Josef Skupa přizval Jiřího Trnku ke spolupráci s loutkovým divadlem Feriálních osad. Město Plzeň se tak stalo domovem loutek. Ty zde mají i své muzeum.

Z bohaté tvorby pana Trnky můžeme jmenovat například Staré pověsti české (1952), Osudy dobrého vojáka Švejka (vyšly ve třech dílech v letech 1954-1955), Cirkus Hurvínek (1955), Spejbl na stopě (1955), ale také sci-fi Kybernetická babička (1962).

Jak jsme se již zmínili, v únoru si připomínáme také Jana Wericha. Ten se narodil 6. 2. 1905 na pražském Smíchově. Chceme-li se na jeho osobnost podívat z hlediska pohádek, vyvstane nám v hlavě nejspíš jeden výraz: Fimfárum. Devět poučných pohádek zpracovaných do loutkové podoby a namluvených samotným autorem ve spolupráci s Otou Jirákem.

Ota Jirák je spojen i s dalším českým fenoménem, tak trochu jinými „loutkami“: Dětmi i dospělými milovanými Jů a Hele. Také jste se jako děti těšili na nedělní ráno a na to, co zas „Jůheláci“ vymyslí a co jim Muf vyvede?

Je těžké vtěsnat do pár řádků pocity, které člověk z loutkové tvorby má. Kouzelný svět plný fantazie, krásy, ale také poučení, ten je potřeba zažít. Dovolme si být na chvíli dětmi, dopřejme si chvíle strávené s (nejen) českými loutkovými filmy.

Máte rádi třeba nezbedu Hurvínka?

O jeho autorovi jsme se již zmínili. Význam pana Skupy pro český film i divadlo na svém webu krásně shrnuje Český rozhlas Plzeň: „Bez nadsázky: Karel Hynek Mácha je zakladatelem moderního českého básnictví, Josef Kajetán Tyl moderního českého divadla. A Josef Skupa stál u zrodu profesionálního a moderního českého loutkového divadla. A to nikoli v Praze, ale v Plzni.“

Máme i v současnosti v Čechách dobré autory? Odpověď zní: Ano. Jedním z nich bezpochyby je výtvarnice Šárka Váchová, autorka kouzelné Chaloupky na vršku (pozn. red.: rozhovor se Šárkou Váchovou chystáme).

Šárka Váchová pracuje na scénografii i kostýmech, ilustruje, vyrábí loutky. Její loutkový večerníček Chaloupka na vršku kouzelným způsobem vypráví o obyvatelích podhorské vesničky v devatenáctém století. Ukazuje zvyky vážící se k jednotlivým ročním obdobím. Součástí jsou i lidové písničky.

„Hodně mi šlo o to, abych dětem přiblížila něco, co už zaniká. Můj tatínek se zajímal o historii a lidové zvyky a já se k tomu vrátila,“ popisuje Šárka Váchová pro Český rozhlas a dodává: „Loutky ve večerníčku mají třeba 15 různých hlaviček kvůli výrazům v obličeji. Animátor mi vždycky zahrál, jak by se ta loutka měla tvářit.“ Za nás, diváky, dodáváme, že nejen toto se v Chaloupce na vršku opravdu povedlo.

České loutky zkrátka žijí. A pomáhají. Jejich terapeutickému přesahu budeme věnovat samostatný článek.

Autor: Petra Jungmannová – NašeTéma. Zdroje: Filmový přehled, ČSFD

Diskuze Vstoupit do diskuze
Přidat na Seznam.cz
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA