České dráhy představily restaurační vozy s pípou. Podpora alkoholismu, kritizují novinku cestující

České dráhy představily novinku, která vyvolala vlnu nevole. Restaurační vozy s čepovaným pivem mají cestování údajně zpříjemnit, ale mnozí cestující se obávají, že spíš podpoří alkoholismus. Kritiku slyšíme i od těch, kteří si přejí, aby se nejprve vyřešily problémy se zpožděním vlaků.

Reklama

České dráhy oznámily nasazení nových restauračních vozů, které budou vybaveny pípou. Tato novinka má cestujícím ve vlacích ComfortJet zpříjemnit dlouhé cesty, například na trasách z Prahy do Berlína.

Nicméně tato novinka se neobešla bez negativních reakcí. Zatímco někteří cestující se těší na to, že si během cestování budou moci vychutnat čepované pivo, jiní poukazují na přetrvávající problémy ve vlakové přepravě, které by měly být prioritou před zaváděním takových služeb. Redakce magazínu NašeTéma.cz se proto rozhodla oslovit mluvčího Českých drah Filipa Medelského, aby se vyjádřil k této vlně kritiky.

Čepované pivo ve vlacích

Mluvčí Českých drah Filip Medelský pro NašeTéma.cz sdělil, že restaurační vozy jsou již dlouhou dobu nedílnou součástí služeb Českých drah, a alkohol v nabídce není nic nového.

„Restaurační vozy Českých drah, se servisem JLV, patří mezi jedny z nejvyhledávanějších a neoceňovanějších jídelních vozů v Evropě. Nealkoholické i alkoholické nápoje jsou standardní součástí nabídky, v podstatě od „zrodu“ jídelních vozů,“ sdělil Medelský. Dodal také, že nepozorují situace, kdy by docházelo k nadměrné konzumaci alkoholu v restauračních vozech. Pokud dochází k situaci, že je cestující opilý, zpravidla se jedná o jedince, který do vlaku opilý již nastupuje. V takovém případě při nepřístojném chování porušuje smluvní přepravní podmínky a je z přepravy vyloučen. V tomto ohledu má železnice například jednoduší situaci, než letecká doprava, kde je alkohol v letadlech také podáván.

Na novinku restauračních vozů s pípou ale na sociální síti X (dříve Twitter) reagovalo mnoho lidí i z řad cestujících s obavami a vlnou kritiky. Pavlína K. například na síti X směrem k ČD napsala: „Proč se ve vlaku vůbec prodává pivo nebo jiný alkohol? Proč je povolen prodej na nádraží? Už jste někdy jeli večerním spojem poloprázdným vlakem s partou napitých namistrovanců?“ Tato otázka vystihuje obavy mnoha lidí z toho, že konzumace alkoholu může negativně ovlivnit cestovní komfort ve vlaku.

Kritiku vyjádřil i cestující Jiří Suchý, který napsal: „Fantastické, že se tím chlubíte, protože jestli něco dokáže zásadně posunout dojem z čtyřhodinové cesty do Berlína, tak je to soused, co zvládl dát 6 kousků.“ Aleš Smutný také přidal svůj názor: „A proč by nutně musel někdo ve vlaku chlastat?“

Nejen alkohol, ale i zpoždění vlaků

Kromě kritiky čepovaného piva ve vlacích upozorňují cestující na přetrvávající problémy se zpožděním vlaků a nefunkční Wi-Fi či elektrických zásuvek. České dráhy se snaží situaci zlepšit a Filip Medelský zdůrazňuje, že přesnost vlaků se zlepšuje.

„Přesnost vlaků Českých drah byla v první polovině roku 2024 o půl procentního bodu lepší, než tomu bylo v roce 2023. V průměru 89,3 procent příjezdů do stanic a zastávek bylo včas. Tyto údaje přitom zahrnují všechny skutečnosti, tedy ty, které my, jako dopravce, nemůžeme ovlivnit, typicky například poruchy na infrastruktuře nebo mimořádné události. Pokud bychom se zaměřili pouze na zpoždění způsobená samotným dopravcem, pak by bylo zpožděno jen zhruba procento všech jeho vlaků,“ vysvětlil mluvčí ČD v reakci na zpoždění vlaků.

I přesto nejsou cestující spokojeni. „Co takhle investovat do nových strojů, které se nebudou každý druhý den rozbíjet, a já tak alespoň jeden den přijedu do práce včas? Takhle ztrácím 40 minut denně, což měsíčně představuje zhruba 14,5 hodiny díky vašim „úžasným“ strojům,“ kritizuje České dráhy Michal Hrubý. Filly Shizzle dodává: „Spíš jezděte včas a vybavte trochu ty vagony, ať to není jak v 70. letech.“

Dlouhodobě zpožďování vlaků způsobuje frustraci i Janovi Kondziolkovi: „Trávit cestu s ožralci… děkujeme!“ Zatímco České dráhy investují letos téměř 19 miliard korun do nových vlaků, jako jsou ComfortJet a RegioPanter, pro mnohé cestující je prioritou včasnost a funkční služby, nikoli čepované pivo v dálkových vlacích.

Podpora alkoholismu?

Podle kritiků na sociální síti X mohou nové restaurační vozy s čepovaným pivem přispívat k podpoře alkoholismu. Barbora Smitková sdílela svou zkušenost s opilým cestujícím: „Minulý týden jsem v Pendolinu narazila na podnapilce otravujícího celý vagon. Dostali jsme se do konfliktu, když jsem mu slušně řekla, že bych ráda, kdyby chvíli mlčel. Skončilo to tím, že ho z vlaku odtáhla policie ještě před jeho cílovou zastávkou. Za mě alko ve vlaku ne.“

Podobný názor vyjádřila diskutující Marteenka, která napsala: „České dráhy, toto je reklama na český alkoholismus. Nechcete vložit energii a peníze do něčeho, co lidem opravdu zpříjemní cestu vlakem? Já nevím, třeba čisté záchody? Nebo nealko bez bublinek a přidaného cukru pro děti? Pivní odér a ožralý stréc v resto voze mi fakt nechybí.“

Pavel Malina přidal další kritický komentář: „Dobrá reklama, s ČD lze opravdu jezdit jen, když člověk chlastá.“

Modernizace vlaků ČD

České dráhy se nenechají odradit a mluvčí tvrdí, že pracují na zlepšení infrastruktury i pohodlí cestujících. „Letošní rok přináší v obnově vlaků revoluci, protože v takovém tempu zatím nasazování nových vlaků a lokomotiv v Českých drahách nikdy neprobíhalo. Na koleje letos míří desítky nových vozidel pro dálkovou i regionální dopravu a nové lokomotivy,“ sdělil Medelský. „Výrobci nám letos dodají dohromady téměř 140 elektrických, motorových a netrakčních jednotek a elektrických lokomotiv. Kdybychom všechna nová vozidla spojili do jedné soupravy, bude dlouhá skoro 8,5 kilometru.“

Přesto si mnoho cestujících stále klade otázku, zda nové restaurační vozy s čepovaným pivem skutečně zlepší zážitek z cestování, nebo zda je budou i nadále trápit problémy se zpožděním vlaků, nefunkční Wi-Fi a zásuvkami. „Hustý… sice pojedeme se zpožděním, v polovině vozů nepojedou zásuvky, ale budeme chlastat… jděte do…,“ kritizuje novinku Českých drah Rostislav Kutěj.

Tomáš Dvořák dodává sarkastickou poznámku: „Protože jestli něco dokáže opravdu zpříjemnit zážitek z dlouhé cesty, pak je to totálně zlitá banda debilů, co se právě vrátila z výpravy do restauračního vozu.“ „Tak to je fakt nářez, co takhle prioritně jezdit včas?“ doplnil Mr. V.

Budoucnost cestování

S novými restauračními vozy, které mají být od roku 2025 součástí souprav ComfotJet, se České dráhy snaží zlepšit komfort cestujících na dálkových trasách. Nicméně reakce veřejnosti potvrzuje, že prioritu mají pro mnohé cestující spíše základní služby a včasné spoje na regionálních tratích než možnost dát si čepované pivo na dálkových spojích.

„Je třeba podotknout, že nových vlaků se dočkají cestující v podstatě napříč republikou,“ dodal na závěr mluvčí Českých drah Medelský.

Autorský text: Jana Mitalová

Diskuze Vstoupit do diskuze
Přidat na Seznam.cz
Reklama
Reklama
Reklama