Francouzská pošta představila novou známku s obrázkem bagety převázané stužkou v barvách trikolory. Vzdává tak hold symbolu francouzské gastronomie, který je od roku 2022 na seznamu nehmotného dědictví UNESCO, uvedla ČTK.
„Známka navíc obsahuje mikroskopické kapsle s aromatem a po promnutí voní jako tradiční bageta,“ napsala na svém serveru stanice BFM TV.
Vente générale du #timbre La Baguette de Pain Française :
?dans de nombreux bureaux de poste
? auprès de : sav-phila.philaposte@laposte.fr
? au @museedelaposte
? sur réservation auprès de votre buraliste
? sur : https://t.co/1Up2cKyX66@cnbpf @LPNews_NA @LPNews_IdF pic.twitter.com/LpnZDoScfW— ToutSurLeTimbre (@toutsurletimbre) May 17, 2024
Speciální poštovní známku vyrobila státní poštovní tiskárna Philaposte v obci Boulazac na západě Francie. Celkem vytisknou 594 tisíc kusů známek s bagetou. Aroma koupili od dodavatele a bylo technicky náročné vrstvu nepoškodit při nanášení tiskové barvy, uvedli tiskaři. Známky se budou prodávat za 1,96 eura (v přepočtu 48 Kč), přičemž běžné vnitrostátní psaní do 20 gramů stojí 1,79 eura.
„Bageta je hluboce zakořeněná do každodenního života Francouzů. Ztělesňuje rituál chození do pekárny, které jsou na každém rohu po celém území a denně přitáhnou 12 milionů spotřebitelů. Výroba šesti miliard baget ročně je důkazem jejího kultovního postavení v rámci francouzského potravinářského dědictví,“ uvádí Philaposte.
Pro tiskárnu to není první voňavá známka. V minulosti už vyrobila známky s vůní kávy, čokolády, levandule nebo čerstvě posekaného trávníku.
Vznik poštovní známky si pochvalují pekaři, je podle nich uznáním jejich řemesla a ztělesněním dřiny, která je pro výrobu tohoto pečiva potřeba. Na slavnostním představení si někteří hosté pochvalovali autentickou vůni a serveru France Bleu řekli, že malé ceniny voní jako celá pekárna. Jiní ale byli skeptičtější a tvrdili, že je víc cítit papír než cokoli jiného.
Zdroj: ČTK